Onweerskansen 27 en 28 juli

Topic gezien door 85486 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 22 jul 2012 - 22:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 27 en 28 juli

   



Eindelijk weer eens een keer actie wat betreft het mogelijk aanstaand onweer. We hebben er lang op moeten wachten, maar het wachten lijkt beloond te gaan worden. Al dagen laat het Europees weermodel ECMWF en het Amerikaans weermodel GFS al potentieel zwaar onweer zien. Voordat al het mogelijke geweld los gaat barsten kunnen we eindelijk voor het eerst genieten van een zomerse week in deze zomer.

Aanstaande vrijdag/zaterdag krijgen we te maken met een thermisch laag dat zich boven Spanje ontwikkeld en wordt door de zuidwestelijke hoogtestroming richting de Lage Landen getransporteerd. De kans dat dit voor gaat komen is 70%, erg hoog dus. Dit omdat het ook telkens in diverse runs terug te zien is. Voor de mensen die niet weten wat een thermisch laag is, volgt er hier een korte uitleg:

Thermische depressie (laag)

Als er een lang hogedrukgebied stagneert wordt de lucht aan de grond opgewarmd. Hierdoor ontstaat er verdamping. Doordat de lucht zo warm en vochtig is, ontstaat er een klein lagedrukgebied, een thermische depressie. Omdat de temperatuur zo hoog is, verandert een hogedrukgebied vaak in een lagedrukgebied omdat de atmosfeer zo vochtig is. Daardoor kan damp niet ontsnappen doordat een hogedrukgebied damp tegenhoudt. Thermische lagedrukgebieden komen dan plotseling in een hogedrukgebied, waardoor de damp in de troposfeer stijgt, omdat de atmosfeer zo vochtig is wordt het onstabiel en kunnen thermische lagedrukgebieden vaak voor hagel en onweer zorgen.

Aangezien het nog tever weg is om in detail te treden zal dit maar een beperkte update zijn. Kijken we naar de onstabiliteitswaardes, dan zien we het Amerikaans weermodel flink uitslaan. In het midden/zuidoosten van het land plus het noordoosten van het land gaat de CAPE naar zo'n 2500-2700 J/KG bij een lifted van -7 á -8. Elders in het land ligt de onstabiliteitswaardes rond de 1000-2000 J/KG bij een lifted van -4 á -6. De onstabiliteit blijft aanhouden tot in de nacht, dan worden er waardes weergegeven van 600-1000 J/KG bij een lifted van -4 á -5 en in het noordoosten -6! Zie de kaart van het Amerikaans weermodel GFS (run 12Z).



Het Europees weermodel ECMWF komt met eveneens duidelijke kaarten. Ook daar is een enorme pot onstabiliteit te zien. De waardes zijn ongeveer rond de 2000 J/KG tot zo'n 2400 J/KG en lokaal nog wat hoger, dit alles bij een lifted van -7. De Theta-E waardes op 850 hPa zijn ook erg hoog te noemen, deze komen zitten tussen de 60 en de 66 graden in bij het Europees weermodel, afbeelding kunt u hier kijken. Voor de mensen die niet weten wat Theta-E is volgt hieronder een korte uitleg:

De equivalent potentiële temperatuur ('Theta-E') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-E is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energieuitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-E wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de Theta-E. Met behulp van Theta-E kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradient in de Theta-E waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten.

Wat betreft de dynamiek valt er nog weinig over te zeggen, hoe alles zal gaan uitpakken zal pas 1 dag van tevoren enigszins bekend zijn. Zoals het er nu voorstaat dan zal dynamisch gezien het allemaal niet veer voor gaan stellen. De windschering op 0-1 kilometer hoogte is zo'n 4 á 5 meter per seconde en in de kustgebieden 7 meter per seconde. De windschering op 0-6 kilometer hoogte is ook niet zo spectaculair, namelijk 8 meter per seconde. In de kustgebieden 1 á 2 meter per seconde hoger.



Hierdoor zullen de buien een zeer trage treksnelheid hebben met als gevolg veel neerslag in zeer korte tijd. Men moet, zoals de kaarten er momenteel voorstaan rekening houden met wateroverlast (lokaal). Daarnaast is hagel niet uitgesloten, eveneens windstoten behoren tot de mogelijkheden. Hierboven ziet u de neerslagkaarten van het Amerikaans weermodel GFS, hecht er voor nu nog niet al te veel aan!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

De capepluimen voor Nederland en België, deze pluimen worden 2 keer per dag geupdate (06 run en de 12 run). De pluimen worden gemaakt aan de hand van GFS gegevens. Met dank aan Vortex.











Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

EC komt met een aardige neerslagbommetje, de vorige run ook al. Arend had het al in het andere topic gezet, maar vond het hier ook wel passen. Duidelijk teken van een MCS!!!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roan

bedankt Jan voor de update.. ik kijk er nu al naar uit :)

Pascal Soomers

He wordt weer iets om naar uit te kijken! Staat in ieder geval weer wat leuks op de kaarten! Laten we maar gauw hopen dat het snel vrijdag is :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Diem

Citaat van: Pascal Soomers op zo 22 jul 2012 - 23:06
He wordt weer iets om naar uit te kijken! Staat in ieder geval weer wat leuks op de kaarten! Laten we maar gauw hopen dat het snel vrijdag is :).
Nee joh, eerst lekker genieten van het mooie meer 8)
-----
Het ziet er goed uit! Eindelijk weer eens een 'echte' onweerskans.
Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken, daar zullen we de komende dagen meer duidelijkheid over krijgen :)

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel komt wederom met een flinke neerslagbom aanzetten voor het weekend. Nog steeds MCS



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fren

Mooi bericht Jan! thx!  Zal me benieuwen!
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jan van Ooijen

Kansverwachting voor wat betreft het onweer op vrijdag/zaterdag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Nou nou, toemaar. Zelfs EC gaat er helemaal voor! Ik hoop dan wel dat we ook eens nachtelijk onweer krijgen, dat hebben we namelijk nog steeds niet gehad. Althans, zeer weinig. De stroming is Zuid tot zuidoost, dus dat is ook gunstig voor west-NL. Afwachten maar weer.

danny90

Heerlijk dat extreme weer, maar ik hoop dat het zaterdag mee gaat vallen omgeving amsterdam, dan sta ik van 12.00 tot 00.00 op een festival ;)

Leon Eikenaar

Kaarten zien er goed uit!  8)
Hopelijk komt het op een goede tijd aanzetten rond 20.00 uur ofzo.  :)
Als het pas om 22.00 uur komt aanzetten zie je mij niet langs de weg.  (moet volgende dag weer vroeg eruit om te gaan werken.)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Ries

Kansen voor noordoosten zien er ook eens goed uit, tof!

Marlieke

Hopelijk is het hier al geweest voor zaterdag vanaf een uur of 4 's middags. Dit ivm een groepsfoto en een feest van mijn ouders tgv hun 40-jarig huwelijk!
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 24/07/2012 01.28 uur LT



Vrijdag passeert het genoemde (thermisch) laag met daar vooruit een gebied met flinke onstabiliteit. De exacte evolutie van deze systemen blijft een kwestie van nowcasten, het lijkt er wel sterk op dat de kans op extremer weer zich vrijdagavond, begin zaterdagnacht zal gaan afspelen, hierbij Cape waarden die variëren tussen 1000 en 2000 J/Kg in het Ensemble. Daarna een zeer duidelijke afkoeling


André

Het ergste zal terug voor Duistland zijn .
Demeulemeester André

SniperEye

Citaat van: André op di 24 jul 2012 - 08:27
Het ergste zal terug voor Duistland zijn .

Goed nieuws. Ik sluit niet uit dat ik dan richting Duitsland ga komend weekend. Enig idee waar en wanneer (globaal tijdsbestek) ongeveer?

Jur

Citaat van: SniperEye op di 24 jul 2012 - 08:29
Goed nieuws. Ik sluit niet uit dat ik dan richting Duitsland ga komend weekend. Enig idee waar en wanneer (globaal tijdsbestek) ongeveer?

Rond 01:32:51 uur ongeveer.
Kom op zeg, het is dinsdag vandaag...  :-\

Dennis


Powered by EzPortal