Onweerskansen 7 en 8 juli

Topic gezien door 16638 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 06 jul 2012 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Onweerskansen 7 en 8 juli

Zaterdag komen de cape waardes maximaal op 700 J/kg uit maar over het algemeen liggen de cape waardes tussen de 100 en 500 J/kg. De lifted is daarbij -1 tot lokaal -3. Verder hoeven we niet naar de dynamische kant te kijken. De 0-6km shear komt maximaal tussen de 10 en 14 m/s. De 0-1km shear maximaal 4 tot 6 m/s.

GFS12 cape zaterdag 12z


De meeste modellen komen met elkaar overeen en laten morgen overdag verspreid over het land buien ontstaan. Mogelijk bevatten deze onweer.

Zondag krijgen we te maken met een trog waarbij de onstabiliteit lokaal nog ietsje hoger kan uitkomen. Morgen schrijf ik een update met meer details.

(c) Meteo-service

Ramon Oost

***Update kaarten***

Neerslag Hirlam


Neerslag GFS


Cape GFS

Dennis


Gerard1995

het houdt ook maar niet op hea, met die onweerskans(en)(jes) hahaha :D
maar het midden maakt morgen nog het grootste kansje denk ik zo... we gaan het wel weer zien :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Leon Eikenaar

Leuke kansen :)
Helaas ben ik morgen overdag aan het werken  :(

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Dennis

@KNMI
Uitgifte: 07/07/2012 05.46 uur LT

Zaterdag overdag bepaalt dagelijkse gang het weerbeeld boven land, waarbij in de middag een zwakke hoogtetrog passeert met op hoogte wat koudere lucht. Tegen zondag middernacht nadert van het zuidwesten uit de restanten van een occlusie die in combinatie met een randstoring vanuit Frankrijk 's nachts voor verhoogde buienactiviteit gaat zorgen. Zondagoverdag bepaalt de overtrekkende randstoring het onstabiele weerbeeld.

Met name vanmiddag verspreid over het land enkele buien. Hirlam geeft een duidelijk signaal, EC12 wat minder. Gezien de progtemps, trajectorien en het feit dat de bel koude lucht die nu boven Normandiƫ ligt overtrekt, is het signaal van Hirlam realistisch. Komende nacht buiige regen uit de restanten van occlusie i.c.m. de randstoring met name in het westen en mogelijk convectieve neerslag in het oosten op nadering van de randstoring.

Vandaag ontstaan er weer Cumuli die lokaal doorgroeien tot een Cb met toppen tot FL250-300. De hoogste CAPE waarden in het oosten en noordoosten. In de loop van de avond van het zuidwesten uit ook meer gelaagde bewolking, behorend bij restanten van een occlusie. Deze krijgt mogelijk wat Comma-structuur (Het westen bevindt zich ook nog aan de linkeruitgang van een jet op 300 hPa)).

Kaartje GFS model

Jan van Ooijen

De kanskaartjes van Wetteronline



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Sat van vanmorgen laat het gebied al zien (Kanaal) wat ons gaat bereiken later

aloa

wolkentoppen tot 12 km vandaag..


zorba

Estofex update:



A level 1 was issued for central/northern France and Belgium mainly for chances of marginally large hail and tornadoes.

Quite low LCL heights and somewhat enhanced signals of 0-1 km shear >10 m/s, in addition to an island of deep layer shear >20 m/s and SREH >200 m2/s2, suggest that besides isolated marginally large hail, tornado chances are somewhat elevated as well.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

KNMI code geel voor geheel het land vandaag en morgen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Actuele Sat - zie ik het goed? Zie boven UK een krul in een krul (comma)


Jan van Ooijen

Eerste onweersklappen zijn een feit, later toenemende kans op onweer

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

EAJ


Dennis


Aniet van Voorst

Interessant, wellicht kan ik vandaag nog een buitje meepakken :)
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

dennis089

Citaat van: Dennis op za 07 jul 2012 - 13:06
Actuele Sat - zie ik het goed? Zie boven UK een krul in een krul (comma)

Wat houdt dat in dan, een comma? kon het niet vinden via google.

Dennis

Citaat van: dennis089 op za 07 jul 2012 - 15:05
Wat houdt dat in dan, een comma? kon het niet vinden via google.

In polaire lucht boven zee ten noorden van de jet-stream zijn vaak gebieden aanwezig met
versterkte cumulus convectie (EC's). Deze hangen samen met de grote verticale
temperatuurgradiĆ«nt  in combinatie met een bovenluchttrog.  De bovenlucht is hier nog wat
kouder waardoor buien verder door kunnen schieten (koude druppel). Wanneer de stijgende
bewegingen sterk zijn ontstaat aan het aardoppervlak ook een uitgesproken trog of zelfs een
gesloten laag. Door de kromming in het windveld gaan de Cb's zich in een comma-vorm
ordenen en ontstaat de typische commavorm
Een comma bevindt zich in een vrij uniforme luchtmassa maar kan een frontaal karakter krijgen doordat zich een eigen
barokliene zone ontwikkelt.

http://www.knmi.nl/satrep/

Chase-Stormer

Vanmiddag opeens getrakteerd op een dubbele onweersbui, de ene ontstond aan de oostkant van Den Helder en de ander dreef over zee langs. Beide buien kwamen vlak voor Texel samen. Kwam een flinke regen/hagelbui uit de lucht vallen, geen ontladingen gezien maar wel een paar roffels gehoord. Ik kan er dus weer een dagje bij noteren.

Zo zie je maar, als je er op zit te wachten blijft het uit... verwacht je niets word je opeens dubbel getrakteerd.

EAJ


Powered by EzPortal