Onweerskansen 4, 5 en 6 juli

Topic gezien door 103748 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 02 jul 2012 - 15:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeffrey83

een donder maakt voor mij nog geen onweer, maar het komt er aan :)

Stephanie

Citaat van: Marsel op wo 04 jul 2012 - 18:11
Hmm ik zit nu toch te denken om even een tripje richting Zeeland te doen....ik zit nu toch redelijk dichtbij :). Ik kijk het nog even aan.
Vanaf waar zou dat tripje vertrekken? ::)

Leon Eikenaar

Code oranje voor zuid-west zeeland via NWC

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

jeffrey83

Ja, het mag nog wel iets naar rechts schuiven.....:(

Aniet van Voorst

Wat een ontladingen, in de Alpen en het Oostblok lijkt er ook af te gaan.
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

jeffrey83

ja, het regent, het flitst, en het rommelt.. niet echt een spectacle maar je mag het zeker onweer noemen :D:D

Jan van Ooijen

Actueel beeld van de radar van het KMI


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

André

Hier in Stasegem Hebben we ons eerste onweer gehad in de late namiddag met zelfs meldingen van wateroverlast in Ieper en in Oostende .
Demeulemeester André

Dennis

Laatste Sat

SEVERE WEATHER OUTLOOK BENELUX

WOENSDAG 4 JULI 2012
Aan de voorzijde van een naderende trog met interne ULL wordt warme lucht over de Benelux gevoerd. Vooral bij short wave troggen aan de voorzijde worden onweders getriggerd, actueel over westelijk BE vooral, later wat verder NE. Morgen DO stagneert het ULL verder over W-FR en kantelt waardoor het een karakter krijgt van een negative tilted trough met toenemende shear en hoogtewind over het gebied met onstabiliteit voor het KF uit. Doordat de trog weinig opschuift, schuift ook het KF weinig op en de modellen voorzien tussen morgenmiddag en vrijdagmiddag lokaal vele 10tallen mm regen, deels convectief, deels dynamisch geforceerd.

Door de toenemende diepe shear is organisatie van buienclusters in mijn ogen goed mogelijk, vooral overdag bij een CAPE rond 1000 J/kg. Lokaal kan in 24 uur zo'n 40-50 mm vallen op regionale schaal, wat uiteraard voor problemen kan zorgen. Dit heeft deels ook te maken dat de Benelux binnen de prefrontale vore terecht komt met daarin mogelijks enkele uitdiepende laagjes waarbij neerslagmaxima maar traag bewegen.

Lokaal zijn windstoten mogelijk door de wat aanspannende hoogtewind maar grote problemen verwacht ik niet op dat punt. Kanttekening is dat de heliciteit lokaal misschien voldoende kan zijn voor een lokale supercell gezien de onduidelijke locaties van de mesolows en de niet verwaarloosbare achtergrondshear (ook directioneel met een NW grondstroming en een sterke SE hoogtewind (in de onderste lagen een SRH rond 100-150 m²/s²). Daarom lokaal wat hagel van 2-4 cm niet uitsluiten.

Dennis

Mini hoosvorming De Haan 4 juli 2012


arjanbruggink



Aan de voorzijde van een naderende trog met interne ULL wordt warme lucht over de Benelux gevoerd. Vooral bij short wave troggen aan de voorzijde worden onweders getriggerd, actueel over westelijk BE vooral, later wat verder NE. Morgen DO stagneert het ULL verder over W-FR en kantelt waardoor het een karakter krijgt van een negative tilted trough met toenemende shear en hoogtewind over het gebied met onstabiliteit voor het KF uit. Doordat de trog weinig opschuift, schuift ook het KF weinig op en de modellen voorzien tussen morgenmiddag en vrijdagmiddag lokaal vele 10tallen mm regen, deels convectief, deels dynamisch geforceerd.



Door de toenemende diepe shear is organisatie van buienclusters in mijn ogen goed mogelijk, vooral overdag bij een CAPE rond 1000 J/kg. Lokaal kan in 24 uur zo'n 40-50 mm vallen op regionale schaal, wat uiteraard voor problemen kan zorgen. Dit heeft deels ook te maken dat de Benelux binnen de prefrontale vore terecht komt met daarin mogelijks enkele uitdiepende laagjes waarbij neerslagmaxima maar traag bewegen.

Lokaal zijn windstoten mogelijk door de wat aanspannende hoogtewind maar grote problemen verwacht ik niet op dat punt. Kanttekening is dat de heliciteit lokaal misschien voldoende kan zijn voor een lokale supercell gezien de onduidelijke locaties van de mesolows en de niet verwaarloosbare achtergrondshear (ook directioneel met een NW grondstroming en een sterke SE hoogtewind (in de onderste lagen een SRH rond 100-150 m²/s²). Daarom lokaal wat hagel van 2-4 cm niet uitsluiten.

Severe Weather Outlook Benelux
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jan van Ooijen

Oef, toch nog ietsjes heftiger dan gedacht in eerste instantie
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Het is weer wat veranderd in de positieve zin  :P. Nu nog zien hoe het zich daadwerkelijk gaat uitpakken
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Dennis


Peter

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 04 jul 2012 - 19:47
Oef, toch nog ietsjes heftiger dan gedacht in eerste instantie
Volgens mij komen er weer 2 drukke dagen aan voor je. ;D ;)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Arend

Neerslagsommen van Hirlam en WRF 12 km.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Cdtj3

:o 130 mm boven noord frankrijk :o
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Dennis

Nieuwste KNMI Guidance
Uitgifte: 04/07/2012 18.18 uur LT


Vanavond met name in het zuidwesten een enkele onweersbuien. Elders is een enkele bui niet uitgesloten, onweerskansen zijn kleiner. Zekerheid in de neerslagverwachtingen voor morgen is niet groot doordat de berekeningen van de modellen elkaar tegenspreken, maar vooralsnog: Komende nacht blijft er voor het zuidwesten een kans op een bui, elders wordt het droog. Morgenochtend liggen de dynamisch gevormde buien ten zuiden van het land. Dit is in tegenstelling tot de vorige run die de buien over het zuidwesten en zuiden van ons land reeds berekende.(:HET BLIJFT OPPASSEN!!!) Elders ontstaan de buien door opwarming en dat zal dan later plaatsvinden, zo rond het middaguur. Dat kunnen forse buien worden met hoge onweerskansen. INDECS pakt fors uit mate kansen van 50-95%. Opvallend zijn ook de vrij hoge waardes op een conditionele kans van >50 ontladingen. Die liggen veelal tussen de 50-75%, op meer dan 100 ontladingen 30-50%, meer dan 200 op 15-39% (dit zijn weer vergelijkbare waarden met de vorige run). Morgen CAPE waardes > 2000 J/kg, lage CIN. Wel weinig schering en dus geringe organisatiegraad. Hagel is mogelijk en uiteraard kan er lokaal veel neerslag vallen in korte tijd.

Marco_Goes

Net de eerste 2 donders gehad. Lekker   :)

Dennis


Powered by EzPortal