Onweerskansen 4, 5 en 6 juli

Topic gezien door 103076 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 02 jul 2012 - 15:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marco-groningen

Hier helemaal niks gehad. De teller blijft op een magere 2 flutbuitjes staan.

jeffrey83

hoe zit het eigenlijk met die extreme neerslag sommen ? die waren toch voor vandaag afgegeven ook ? of zit ik nu mis ?


(heb gister genoeg gehad hoor, maar ben gewoon benieuwd :P )

TaL

Hattrick aan onweersdagen, vandaag dag 3 :D Diepe rommels ten NWen van mij :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Chase-Stormer

Ik meen vannacht rond half 5 een rommel gehoord te hebben, maar kan ook een auto in de straat geweest zijn. Ben daarna nog tot kwart over 5 gaan wezen posten maar helaas verder niets meer gehoord. Rond een uurtje of 11 vanmorgen wel een flinke regenbui gehad, dus het is eindelijk wat koeler hier !  ;D atm 26 graden in huis (10 graden koeler is gistermiddag) dus mij hoor je niet klagen.

Voor vandaag verwacht ik er wederom niet veel van voor hier/

hj32

Voelt in Den Haag alweer aardig benauwd aan

Ries

Citaat van: marco-groningen op vr 06 jul 2012 - 13:47
Hier helemaal niks gehad. De teller blijft op een magere 2 flutbuitjes staan.
Ja! Zojuist lekker verfrissend gedruppel! Wéér een millimeter in de regenmeter! Woohoo!

Was dat trouwens 't koufront dat langskwam? 't Is namelijk opeens heeeerlijk koel!

Jan van Ooijen

Zullen ze Nederland halen met onweer?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Impreza

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 06 jul 2012 - 15:46
Zullen ze Nederland halen met onweer?

*plaatje*
Ik heb vanaf waar ik woon, wel al de nodige rommels in de verte gehoord. De wolken die overdrijven worden op het moment ook donkerder, hoewel de zon nog flink zijn best kan doen...
*houdt vingers gekruisd*

We zien wel waar het op uit komt... Niets is zo onvoorspelbaar als het weer tenslotte.

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 06 jul 2012 - 15:46
Zullen ze Nederland halen met onweer?

Ik hoop het Jan, en dan rechtstreeks hier naar toe. Gisteren alleen 5 regendruppels kunnen tellen. We hebben hier nog wat in te halen, 30 mm mag gerust, met of zonder onweer. Momenteel vies plakkerig, snak naar verkoeling.  8)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

EAJ

NOAA18 van half vier lokale tijd.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 06 jul 2012 - 15:46
Zullen ze Nederland halen met onweer?

Zal wel loslopen Jan, tophoogtes blijven bescheiden. Opbouw is niet zo diep onstabiel, althans boven NL. Meer dan een losse verdwaalde ontlading verwacht ik eigenlijk niet, zelfs dat is eigenlijk al te veel gevraagd. Voor BE en N-FR is het zoals hier http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,2003.msg19797.html#msg19797 beschreven een ander verhaal.

Marsel

Bijzonder intense cel op dit moment net zuid van R'dam. Neerslagscherm mooi zichtbaar uit gitzwarte basis. De zon staat er mooi op de schijnen. Met een beetje mazzel komt het dan toch nog tot een stortbui :).
EDIT: zelfs zacht gerommel zojuist.

Marcel

Blitzortung heeft 1 inslag geregistreerd in de omgeving van Rotterdam  :)
Edit: 2 nu :P
T is een begin  ;D
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Marsel

Citaat van: Marcel op vr 06 jul 2012 - 18:30
Blitzortung heeft 1 inslag geregistreerd in de omgeving van Rotterdam  :)
Edit: 2 nu :P
T is een begin  ;D

Yup, rommelt hier nu met enige regelmaat. Hopen dat ie het nog even volhoudt. Eerste druppels vallen nu :).

EDIT: meeste activiteit lijkt er uit. De boel wordt minder scherp en het is alweer 5 minuten stil. Regent nu nog wel lekker door. Stelt allemaal niet veel voor. Maar he, toch een verrassing :).

Gerard1995

de Buien bij de Belgische Grens activeren allemaal opeens..... nowcasting is toegeslagen bij mij :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Roald

En ik stond vlak bij Jur me camera aan het uitproberen, aangezien er geen onweer te bekennen was dan maar dit.

Diem

Citaat van: Marsel op vr 06 jul 2012 - 18:33
Yup, rommelt hier nu met enige regelmaat. Hopen dat ie het nog even volhoudt. Eerste druppels vallen nu :).

EDIT: meeste activiteit lijkt er uit. De boel wordt minder scherp en het is alweer 5 minuten stil. Regent nu nog wel lekker door. Stelt allemaal niet veel voor. Maar he, toch een verrassing :).
Ja inderdaad, ik was ook verrast toen ik net een paar donders hoorde. Toch leuk :)

Tyshane

Waarschuwingskaartje van KNMI is net aangepast en alle provincies voor morgen op geel, geen significante kansen overigens... Voor zondag lijken de kansen weer iets groter imo. Even in de gaten houden dus. Gaat lekker zo deze week! ;)

Tyshane

Beoordeling door meteoroloog:
Geldig tot zaterdag 07 juli 2012 24.00 locale tijd. Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een hoogtelaag nabij het zuidwesten van Engeland bepaalt deze verwachtingsperiode het weer in het aandachtsgebied. Aan de grond bevindt zich 18 UTC een laag bij Wales, dat cyclonaal om het hoogtelaag heen draait en uiteindelijk zaterdagavond bij de ingang van het Kanaal verwacht wordt. Vanuit het laag ligt een koufront min of meer W-O georiënteerd van de Doggersbank richting Duitse Bocht. Het koufront trekt vrij snel in noord tot noordwestelijke richting en verlaat vannacht de FIR. Ten zuiden van het koufront wordt met een zuid tot zuidwestelijke stroming minder warme en drogere lucht aangevoerd. Zaterdag overdag bepaalt dagelijkse gang het weerbeeld boven land, waarbij in de middag een zwakke hoogtetrog passeert met op hoogte wat koudere lucht. Tegen zondag middernacht nadert van het zuidwesten uit een restant van een occlusie.

MODELBEOORDELING:

Nauwelijks verschillen in de diverse modeluitvoer in de druk- en hoogtevelden. In de neerslag-uitvoer zien we wel wat kleine verschillen in de convectieve signalen. De grootschalige bewolking zit goed in het model.

WIND:

Hir12 kan worden gevolgd. Lokaal is de wind echter iets sterker dan het model aangeeft, vooral boven de kustwateren en het IJsselmeer.

BEWOLKING:
Vanavond en nacht opklaringen. In het noorden van de FIR wegtrekkende St. Heel lokaal is ook boven land wat St in de nanacht en vroege ochtend niet uitgesloten. Het model lijkt iets te droog onderin, zodat de kans ook wat groter lijkt dan de modellen aangeven. Morgen overdag ontstaan er weer Cu die lokaal doorgroeien tot een Cb met toppen tot FL250-300. Morgen de hoogste CAPE waarden in het oosten en noordoosten. In de loop van de avond van het zuidwesten uit ook meer gelaagde bewolking, behorend bij restanten van een occlusie. Deze krijgt mogelijk wat Comma-structuur. Vooral Hirlam geeft hiervoor een indicatie. Overigens is de opbouw mogelijk onstabiel, zie progtemps Vlissingen.

NEERSLAG:

Met name zaterdagmiddag verspreid over het land enkele buien. Hirlam geeft een duidelijk signaal, EC wat minder. Gezien de progtemps, trajectorien en het feit dat de bel koude lucht die nu boven Normandië ligt overtrekt, is het signaal van Hirlam realistisch, maar wel iets teveel uitgesmeerd.

ZICHT:
M.u.v. het uiterste noorden van de FIR goede zichten. Geleidelijk ook in het noorden verbeterend. Boven land lijkt met name het noorden en noordoosten gevoelig voor wat grondmist (weinig wind en de vochtigste lucht).

TEMPERATUUR:
Hirlam koelt te weinig af de komende nacht. KTG, EC en Harmonie doen dat beter. Komende nacht minima rond de 13 graden. Morgen Tx rond de 22 graden.

Bron: knmi / guidance
Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 06/07/2012 18.38 uur LT.

Dennis

Zie eens  :) actueel boven NL

Foto Bui Hengelo

Anita van Voorst@anitavanvoorst


Powered by EzPortal