Onweerskansen 4, 5 en 6 juli

Topic gezien door 103078 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 02 jul 2012 - 15:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

André

Hier in stasegem geen onweer gehad deze nacht maar wel veel regen tot 27,8 liters .
Demeulemeester André

Marsel

Citaat van: PatrickM op do 05 jul 2012 - 21:27
Hoppa leuke avond jongens, 'heel het land onweer'    en 'er komt nog wel meer' . Dit wordt iedere keer gezegd en nooit komt er iets van.. Ik kom wel weer terug als er eindelijk iets gaat gebeuren. Tot ziens, dit is tijdverspilling.

Ongelooflijk....dergelijke reacties.
Ik heb geen idee hoe lang je al mee loopt maar ik begrijp uit je bewoording dat dat nog niet zo gek lang kan zijn. Onweer (een bui überhaupt) is en blijft een grillig fenomeen om te verwachten. Vooral in plaats en tijd.
Er zijn veel variabelen die meedingen in een succes of een domper. Je zult je nog verbazen over hoe kleine dingen je onweersverwachting goed kunnen verstieren.
Maar goed, ik wil je meegeven om je frustratie voor jezelf te houden en deze niet te uiten op de personen die een verwachting maken. Daar heeft niemand wat aan. Daarbij heeft er nooit iemand gezegd dat het hele land onweer zou krijgen! Zelfs op de grootste onweersdagen in de Nederlandse geschiedenis bleven (soms grote-) delen van NL ongeschonden, hetgeen logisch is aangezien buien niet het eeuwige leven hebben en simpelweg niet overal dezelfde intensiteit laten zien.
Dat er meer zou komen was toch wel duidelijk, dat is ook gewoon gebeurd: vannacht zijn vooral in het zuid(west)en en midden nog enkele onweersbuien gevallen. Organisatiegraad was ook goed verwacht, maar een locatie hebben we nooit gegeven! Er is gezegd dat onweersbuien in principe in heel NL voor zouden kúnnen komen. Bekijk de radarbeelden van de afgelopen 24 uur nog eens, ik denk dat dat ook het geval is geweest. Dus dat er bij jou even niets gebeurt is betekend niet dat de verwachting niet goed was........

Fijne dag verder! ;).


mauriceb

daar sluit ik me bij aan marsel! top!

Marsel

Hij stond eerst in het zomerdiscussie topic, maar ik denk dat hij hier ook niet misstaat:
Positie KF aan de grond rond 7Z (9u lokaal):
Duidelijk mag zijn dat het front achterover hangt, pas in noord France de eerste opklaringen. Achter het front duidelijk toenemende (zuid)westelijke winden.
EDIT: zichten lopen na KF passage mooi op, zie onderste kaart. Duidelijk een polaire luchtsoort dus (droger en koeler).

GekkeLeo

Hier in Alphen aan den Rijn viel het reuze mee vanacht (helaas) wel wat weerlicht en ligt gerommel gezien en gehoord.

Dickje

In Den Bosch ging het vannacht behoorlijk te keer. Veel ontladingen (zie ook de fotoos van Jan) en natuurlijk weer een bak water.
Hier een uitslaande zolderbrand gehad in de wijk en in Zuilichem (achtertuin van Jan) is een varkensschuur (z0 n grote) getroffen door de bliksem. De bui ontstond uit het niets in midden Limburg en groeide uit toch een flinke onweersbui. Vreemd toch dat dat
's-nachts om 02.00 uur zo maar ontstaat........(of is dat niets bijzonders?).
Behalve de ontstane schade een mooi begin van de vrijdag!

Lightning_Glenn

Mooi gesproken Marsel !!

Ik baalde ook enorm dat alles om Zoetermeer heen ging en dat ik uit 22.500 ontladingen die er zijn geweest, geen 1 duidelijk op de foto heb kunnen krijgen, shit happens !
Ik heb wel genoten van al het geflits en gerommel de hele nacht, beter iets dan niets.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen  :)

Jan van Ooijen

Citaat van: Dickje op vr 06 jul 2012 - 09:22
In Den Bosch ging het vannacht behoorlijk te keer. Veel ontladingen (zie ook de fotoos van Jan) en natuurlijk weer een bak water.
Hier een uitslaande zolderbrand gehad in de wijk en in Zuilichem (achtertuin van Jan) is een varkensschuur (z0 n grote) getroffen door de bliksem. De bui ontstond uit het niets in midden Limburg en groeide uit toch een flinke onweersbui. Vreemd toch dat dat
's-nachts om 02.00 uur zo maar ontstaat........(of is dat niets bijzonders?).
Behalve de ontstane schade een mooi begin van de vrijdag!

Heb foto's van het onweer, komen nu op forum. Was een CG festijn
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ries

Ik ben zelfs al blij met wat regen! Zit er aan te denken anders de tuin maar weer 'ns te sproeien...die millimeter van gister was ook zo verdampt en dat water van afgelopen week is ook al weer verbruikt in de broeierigheid. Eerst maar 'ns kijken wat vandaag nog brengt.

PatrickM

Citaat van: Marsel op vr 06 jul 2012 - 08:47
Ongelooflijk....dergelijke reacties.
Ik heb geen idee hoe lang je al mee loopt maar ik begrijp uit je bewoording dat dat nog niet zo gek lang kan zijn. Onweer (een bui überhaupt) is en blijft een grillig fenomeen om te verwachten. Vooral in plaats en tijd.
Er zijn veel variabelen die meedingen in een succes of een domper. Je zult je nog verbazen over hoe kleine dingen je onweersverwachting goed kunnen verstieren.
Maar goed, ik wil je meegeven om je frustratie voor jezelf te houden en deze niet te uiten op de personen die een verwachting maken. Daar heeft niemand wat aan. Daarbij heeft er nooit iemand gezegd dat het hele land onweer zou krijgen! Zelfs op de grootste onweersdagen in de Nederlandse geschiedenis bleven (soms grote-) delen van NL ongeschonden, hetgeen logisch is aangezien buien niet het eeuwige leven hebben en simpelweg niet overal dezelfde intensiteit laten zien.
Dat er meer zou komen was toch wel duidelijk, dat is ook gewoon gebeurd: vannacht zijn vooral in het zuid(west)en en midden nog enkele onweersbuien gevallen. Organisatiegraad was ook goed verwacht, maar een locatie hebben we nooit gegeven! Er is gezegd dat onweersbuien in principe in heel NL voor zouden kúnnen komen. Bekijk de radarbeelden van de afgelopen 24 uur nog eens, ik denk dat dat ook het geval is geweest. Dus dat er bij jou even niets gebeurt is betekend niet dat de verwachting niet goed was........

Fijne dag verder! ;).

Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat je gelijk hebt, over en uit.

Induction

Vond deze link in een ander topic.
Maar hier: http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1642598 hoe het weer bij mij was!!
Die foto met die Liander bus ben ik :P

frankaloe

Citaat van: Induction op vr 06 jul 2012 - 10:38
Vond deze link in een ander topic.
Maar hier: http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1642598 hoe het weer bij mij was!!
Die foto met die Liander bus ben ik :P
de jeugd had de dag van hun leven daar..
alleen mensen die net laag genoeg wonen zullen steeds die tsunamis over hun drempel krijgen...das minder..
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

F.Fredje

Verdraaid, nou is het hier vannacht behoorlijk tekeer gegaan, de aardlek lag er uit vanmorgen, en ik ben overal dwars doorheen geslapen.

Koen-IJM

Gister de hele dag geen rommel gehoord... schijnt het hier vannacht een paar keer los te zijn gegaan. En ik overal doorheen geslapen met een open raam. Het weer... het blijft onvoorspelbaar :p

frankaloe

Citaat van: F.Fredje op vr 06 jul 2012 - 10:56
Verdraaid, nou is het hier vannacht behoorlijk tekeer gegaan, de aardlek lag er uit vanmorgen, en ik ben overal dwars doorheen geslapen.
tussen 1 en 2 uur ging het idd even flink tekeer in deze regio.
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Gerard1995

is het raar om nu al te zeggen dat we voor het midden niks meer hoeven te verwachten vandaag??
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Marsel

Citaat van: Gerard1995 op vr 06 jul 2012 - 12:38
is het raar om nu al te zeggen dat we voor het midden niks meer hoeven te verwachten vandaag??

Zie hieronder...toevallig post ik net na jou. Nee, gek is dat niet in ieder geval ;).

Zo, nu we de 'warmbloedige' onweersbuien van afgelopen nacht overleeft hebben kunnen we onze blik vanmiddag op het zuiden richten, voor enkele (minder zware) buien in de koelere polaire luchtmassa.
Vanuit het zuidwesten koelt de bovenlucht langzaam af waardoor in die hoek de luchtmassa tot max. FL160-180 onstabiel wordt. Toppen kunnen daar dus tot die hoogte doorgroeien in de middag, vooral in het zuiden(west)en.
Met temperaturen aan de grond later in de middag van grofweg 20 graden en op 500hPa -16 tot -17 is de CAPE nihil (100-300J/KG) maar zou er best een enkele forsere bui tussen kunnen zitten, mogelijk met een klap onweer.
Verschillende modellen laten in de middag enkele buien toe vanuit het zuiden, vooral voor het zuidwesten en later het midden.
Verder naar het zuidwesten toe, vooral boven BE en FR, kunnen buien wat dieper doorgroeien met daar koelere bovenluchten en dus een wat grotere onweerskans. Op dit moment komen de eerste luchtsoort buien achter het KF boven N-FR al tot ontwikkeling...

Het mag allemaal niet gek veel voor gaan stellen vanmiddag, onweerskansen zijn dan ook echt niet groot, maar ik dacht laat ik het maar even melden. ;).

Gerard1995

aaah, dankjewel @Marsel!! wat een topuitleg! en maar weer gaan nowcasten... :D hopelijk weer iets leuks, want wie kleine niet eert is het grote nie weert :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

RSK1992

Bodegraven was (ook) deze keer helaas niet zo rijkelijk bedeeld. Gisteren overdag één donderslag, en 's nachts heb ik veel weerlicht gezien van de buien in de regio Rotterdam en Den Haag. We kwamen nog wel op code rood van Noodweercentrale uit, vanwege de bui die vanuit Veghel naar het noordwesten trok, maar die is als door een wonder pal voor mijn neus uitgestorven. De laatste stuiptrekkingen van de bui staan op mijn camera: twee fraaie CC's, een matige CC en een zeer miezerige CG.
Met vriendelijke groet,
Robin

arjanbruggink

Dus voor vandaag hoeven we ook niks meer te gaan verwachten hier in NO van het land?? Heb nog wel zin in wat gedonder, het is gister met een flinke sisser afgelopen terwijl het 30-40km verderop wel raak was
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal