Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 145051 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

M.Dings

Citaat van: Dennis op do 28 jun 2012 - 16:37
lijn aan oostelijk kant cel- squall-line vorming?

Volgens Renier van Berg (via Twitter) is dat de koude lucht die uit de bui stroomt en in aanraking komt met de warme lucht.

Unknown-user1778

zo mooi he! die webcam foto ook. geweldig gewoon!  :o
dit gaat een mooie dag worden denk ik zo. het lijkt toch dat onweer in aantocht zal zijn! hopelijk geen geworden/ doden dit maal.
hopelijk worden bij festivals goed rekening gehouden met 'potentieel gevaarlijk weer'.

Ramon Oost

cell zichtbaar op de radar


Unknown-user1778

waaraan zie je dat het een cel is dan? (en met cel bedoel je supercel?)

Reutel

Wow! Wat een ploffert! ( http://www.sat24.com/nl/nl )

Ik ga me niet verbazen als er een nachtelijke MCS gaat komen...  :o

matroesjka-world

Citaat van: Dutchstormchaser op do 28 jun 2012 - 15:31
Foto uit Engeland hagelstorm (nog niet bevestigt hagel van 7 cm)

Kunnen wij ook zulke hagelstenen verwachten? want dan zet ik m'n auto nog even weg onder een carpoort ergens bij mensen die nu niet thuis zijn  8)

Geen plaatjes mee quoten!
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

matroesjka-world

Citaat van: Reutel op do 28 jun 2012 - 16:50
Wow! Wat een ploffert! ( http://www.sat24.com/nl/nl )

Ik ga me niet verbazen als er een nachtelijke MCS gaat komen...  :o

Wat is een nachtelijke MCS ?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Citaat van: dennis089 op do 28 jun 2012 - 16:46
waaraan zie je dat het een cel is dan? (en met cel bedoel je supercel?)

Een buiencell - Een onweersbui bestaat uit cellen.

Dat kan een singlecell onweersbui zijn (heeft niet zo'n lange levens duur)
Multicell (het woord zegt het al, meercellig onweer)
Supercell (Onweercell met rotatie)

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Dennis

Citaat van: dennis089 op do 28 jun 2012 - 16:46
waaraan zie je dat het een cel is dan? (en met cel bedoel je supercel?)

De supercel-onweersbui is de meest zware onweersbui die voor kan komen. Deze unieke buienvorm ontstaat soms uit een multicel-onweersbui wanneer er sterke windschering is (zowel verandering in windkracht als windrichting met de hoogte). De windschering veroorzaakt horizontale vorticiteit in de atmosfeer, die door de stijgstroom in een gigantische omgekeerde U-vorm naar de verticaal getild wordt. Er ontstaan zo twee grote vortices in de stijgstroom, die tegen elkaar in draaien. Deze vortices heten mesocyclonen. Als de wind ruimt met de hoogte, ontstaat er een dynamisch lagedrukgebied op hoogte voor de ene mesocyloon (de meest zuidelijke indien de wind uit het westen komt). Dit lagedrukgebied helpt deze zuidelijke mesocycloon, die dan sterker wordt. Doordat de twee vortices elkaar afstoten, splitst de bui zich in een naar rechts en naar links bewegend deel. Het naar rechts bewegende deel vormt dan meestal supercel, terwijl het naar links bewegende deel oplost. Doordat de supercel-stijgstroom langzaam ronddraait, en lucht met meer vorticiteit alsmaar vanaf de grond aanzuigt, ontstaat een dynamisch voortbewegende buienstructuur waarbij de neerslag goed van de stijgstroom gescheiden blijft. De vorticiteit in de mesocycloon kan zich soms concentreren tot een tornado. Supercel-buien geven vaak noodweer, zoals grote hagelstenen, continue bliksemontladingen, eventueel een tornado, en zware windstoten. De buien kunnen vele uren bestaan.

http://www.weerfotografie.nl/fotocollectie.php?cat=wolken

Reutel

Nu gaat de boel echt enorm exploderen in het uiterste noordwesten van Frankrijk, vlak bij de Belgische grens nieuwe ploffertjes!

Ries

net enkele verdwaalde druppels hier, ongeveer zoals verwacht dus :)

Dennis


matroesjka-world

Oke, ik ga er vanuit dat we hier niet van zulke grote hagelstenen krijgen, want dan hadden jullie weg gereageerd he?
Anders verhaal ik de kosten op meteo-service.nl  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

onweerdetectie1449

NW Frankrijk nu code rood  ::)



Tyshane

Gaat lekker daar in Frankrijk, mooi om de boel te volgen op de sat-beelden! Het duurt allemaal wel een beetje lang, ben gewoon wat ongeduldig nu. ;) Maar goed, er ligt wat moois in het verschiet!


Citaat van: Dennis op do 28 jun 2012 - 17:05
Nieuwe foto France

Misschien wel zo juist om even een bron of naam van de fotograaf te plaatsen. ;)

Marsel

Mooi om te zien is hoe direct na het passeren van de buien de wind omgaat naar westelijke richting. Met deze omslag vergaat ook meteen de grootste onweersdreiging voor de gebieden die het betreft.
Overigens hier te R'dam nog steeds langzaam opwarmend richting 29 graden. Moet je eens nagaan wat er had kunnen gebeuren als we de hele dag zon hadden gehad..... ;).

Powered by EzPortal