Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 144844 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Pascal Soomers

Ik ben benieuwd naar wat het uiteindelijk gaat worden. In ieder geval is het opnieuw een zeer interessante situatie! Zou wel leuk zijn, een jaar na datum. Ik gun iedereen het beste morgen! Laten we hopen dat we met z'n allen kunnen genieten van een mooi schouwspel in de atmosfeer :)!
When a supercell arrives, you must be prepared.

ikvdd

Vandaag donderdag 1ste dag van Rock Werchter en ik zie geen berichten in de media die waarschuwen.. Helaas is de Werchter weide een nog grotere mierenhoop dan die van Pukkelpop dus je mag toch hopen dat er op z'n minst een waarschuwing wordt weergegeven op de lichtkranten en grote schermen!

Sven

Heerlijk die level 2, nu maar wachten op het knal festijn :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

aloa


Sven

Laatste nieuwe run, het word mooier en mooier :D













Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

T-inus

Die kaarten zien er heerlijk uit, nu gaat het afwachten beginnen.
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Sven

Citaat van: T-inus op do 28 jun 2012 - 07:01
Die kaarten zien er heerlijk uit, nu gaat het afwachten beginnen.

Inderdaad, nu hopen dat het een CG festijn wordt ipv een CC/IC zoals afgelopen keer.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Overdag af en toe een licht neerslagsignaal uit de hoge en middelbare bewolking. Nabij de Spaanse pluim in namiddag en avond vanuit het zuidwesten toenemende kans op enkele onweersbuien, gevolgd door het tamelijk inactieve en wat golvende koufront. De uitvoer van de diverse modellen is erg verschillend. EC is een aantal uur trager dan Hirlam, waarschijnlijk door verschuiving van de activiteit naar de frontale zone. Harmonie laat daarentegen weer een totaal ander neerslagpatroon zien met een actieve SQ vanavond boven Belgie en boven ons land geringe activiteit. Gezien de zeer hoge Capewaardes is hagel zeer goed mogelijk. Onweerskansen zijn behoorlijk groot, gezien de progtemps realistisch. INDECS komt met kansen van 60-98%, waarbij de conditionele kansen voor >= 200 ontl/5 min rond 60-90% (!!!) liggen. De Harm21, 00 inschatting komt met 50 bij 50 km gebieden van 100-125 ontladingen. Deze info geeft aan dat het potentieel een gevaarlijke situatie is. Uiteindelijk zal nowcasting in ochtend en vooral in de middag boven Frankrijk bepalend worden. Vrijdagmiddag nabij de golftop in het (zuid)oosten buiige regen met in Limburg de grootste kans op opnieuw tamelijk intensieve convectieve neerslag.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ries

Citaat van: Jan van Ooijen op do 28 jun 2012 - 07:53
KNMI Guidance:

INDECS komt met kansen van 60-98%, waarbij de conditionele kansen voor >= 200 ontl/5 min rond 60-90% (!!!) liggen. De Harm21, 00 inschatting komt met 50 bij 50 km gebieden van 100-125 ontladingen.
dat is gaaf zeg, hoop dat noordoost deze keer er ook wat van meekrijgt

Marsel

Heerlijke sfeer buiten op dit moment. Onstabiliteit is op sommige plekken duidelijk in de hoge- en middelbare bewolking af te lezen. Ook op de satbeelden zijn deze wolkenvelden goed te zien waarbij de verticale ontwikkeling op sommige punten behoorlijk is (Ac Castellanus). Nu maar hopen dat de zon nog genoeg ruimte krijgt om het kwik nog even een extra push te geven. Voor surface based convectie hebben we iets meer dan 30 graden nodig. Zoals gisteren hier http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1897.msg18014.html#msg18014 besproken....

Onderstaande temps van 00Z komen uit Frankrijk, de eerste nabij Parijs en de tweede komt uit het westelijke puntje nabij Brest. Beide geven duidelijk de EML weer en de cap die er op zit gedurende de dag (we hebben 31-32 graden nodig om die op te ruimen). We hebben dus wat extra optilling nodig, nabij de vore zou convergentie deze bron van lift kunnen zijn. Ook kunnen buien uit Ac soms het een en ander triggeren....
Ook duidelijk zichtbaar is de onstabiele Ac boven 700hPa met daaronder vrij droge luchtlagen (hetgeen aan mogelijk zware windstoten bijdraagt). We zullen dus nogal wat nodig hebben vandaag. Maar zoals eerder aangegeven door Jan, als het ploft dan knalt het ook meteen goed...nowcasten vandaag.

SniperEye

Op basis van de satellietbeelden denk ik dat die zon nog wel ruimte gaat krijgen.

MamaAs

Hier schijnt de zon en is het al warm ( Workum ).
Daarbij is het heiig. Heel apart. Vannacht erg mistig geweest. Een hoge luchtvochtigheid dus, en dat is niet echt aangenaam.

Jmanig

Sniper, dat dacht ik de vorige keer ook voor het oosten, toen zat er ook een groot gat in de bewolking, maar die groeide weer bijna dicht. Het is toch afwachten geblazen.
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Marsel

Citaat van: SniperEye op do 28 jun 2012 - 08:11
Op basis van de satellietbeelden denk ik dat die zon nog wel ruimte gaat krijgen.

Genoeg voor meer dan 30 graden? Ik zie het niet gebeuren. Zonnige moment zullen er zijn, en temperaturen zullen lokaal heus wel op zoek gaan naar de 30 graden, hoogst waarschijnlijk net daaronder blijvend. Maar er ruim boven lijkt vrij moeilijk te worden. Dan hadden we toch echt langdurige instraling nodig en niet (zoals nu in het zuiden en midden) die uitgestrekte Ac velden...

weershots

Citaat van: MamaAs op do 28 jun 2012 - 08:20
Hier schijnt de zon en is het al warm ( Workum ).
Daarbij is het heiig. Heel apart. Vannacht erg mistig geweest. Een hoge luchtvochtigheid dus, en dat is niet echt aangenaam.

Hier ook heiig (Achterhoek) en veel ac bewolking met veel undulatus patronen.
Ja, typisch zo'n dag dat je voelt dat het wel moet gaan barsten... Tot die tijd gaat dit een drukkende, benauwde dag worden.

Heb er natuurlijk weer enorm zin in en we zoeken het op als het hier niet direct in de omgeving komt (maar denk het wel).
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

Jan van Ooijen

Whow, wat een pot onstabiliteit zeg op de ECMWF

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jmanig

Aan de onstabiliteit ligt het niet, de vraag is of de bult goed getriggerd wordt, en daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Karim geeft momenteel heel het land code oranje:

<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Sven

Citaat van: Jmanig op do 28 jun 2012 - 08:30
Aan de onstabiliteit ligt het niet, de vraag is of de bult goed getriggerd wordt, en daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Hebben we toch die convergentie lijn voor? Hoeveel triggers wil je hebben, als 1 zat is?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Jmanig op do 28 jun 2012 - 08:30
Aan de onstabiliteit ligt het niet, de vraag is of de bult goed getriggerd wordt, en daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Mja inderdaad. Als ik zo de 00Z temps in onze aanvoer bekijk hebben we inderdaad nogal een flinke zet nodig. Blijkt maar weer dat progtemps soms een wat vertekend beeld kunnen geven over de vorm en grote van de cap.
Normaal gesproken wil een hoogtetrog nog wel eens meehelpen om die cap op te ruimen. Die missen we nu. Thermisch gaan we het ook niet halen. Dat missen we dus ook. Bovendien oogt het vrij droog tussen 900-700hPa...
Wat resteert is de convergentie in de vore en de eventuele outflows van bestaande (Ac)buien. Vraagtekens bij initiatie zetten lijkt me in deze dan ook gerechtvaardigd ;). Zal nowcasten worden vanmiddag.

Powered by EzPortal