Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 144936 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Unknown-user1778


Cdtj3

Citaat van: dennis089 op wo 27 jun 2012 - 21:45
wanneer komt estofex?  :)

Morgen in de loop van de ochtend.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Tyshane

Citaat van: dennis089 op wo 27 jun 2012 - 21:45
wanneer komt estofex?  :)

Estofex heeft geen vaste updatetijden...

Edit; even bij het archief gekeken, maar zoals is te zien is elke forecast op een totaal ander tijdstip geplaatst.

alaind86


Gerard1995

Citaat van: alaind86 op wo 27 jun 2012 - 21:54
Meestal rond 23u.

beide waar, 's nachts 1ste waarschuwing, en in de loop van morgen waarschijnlijk een  extra update :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Muisje1988

Citaat van: Tyshane op wo 27 jun 2012 - 21:44

Wat de cap betreft; niet handig zo'n hoedje omdat het de boel tegen kan houden, het voordeel is wel dat het de energie tegenhoudt en verzamelt waardoor als de cap doorbroken wordt de situatie meer 'explosief' is. Elke nadeel heb zijn voordeel! ;)

Heel mooi gezegd Tyshane!!

Jan van Ooijen

***UPDATE*** 27-06 20:22 uur

Al dagen wordt er over gesproken, maar nu lijkt het dan toch te gaan gebeuren... Of niet? Daarover heeft vanmiddag Meteoconsult een prachtig stukje geschreven, het stukje kunt u teruglezen op: "Gaan er morgenavond zware onweersbuien vallen?"

Gaan we kijken naar de onstabiliteitswaardes van het Amerikaans weermodel dan komen we uit op een maximale CAPE van 2500-3000 J/KG, deze waardes worden behaald in het zuidelijk deel van het land en bij onze zuiderburen. De maximale lifted bedraagt -6 á -8. In het noordelijk deel van Nederland blijft de onstabiliteit iets achter, daar worden momenteel waardes weergegeven van 800-1300 J/KG bij een lifted van -4. De kaart wat betreft de onstabiliteit kunt u hieronder zien.



Opvallen detail is toch wel de SCP waardes. Er is enorm veel verschil in de kaarten, zo laten de kaarten van Lightningwizard maar een SCP zien van 2. Andere kaarten laten een SCP zien van 7.5! Realistisch?? Ik zelf denk van niet en snap zelf ook niet waaraan het kan liggen, ligt het aan de MUCAPE dat de waardes zo hoog zijn? Wie het weet mag het zeggen. Het kaartje waarom het gaat ziet u dadelijk hieronder. Naast de MUCAPE kijken we naar de MLCAPE (wat overigens het beste is om te pakken, deze geeft de gemiddelde waardes aan van de potentiële energie in de onderste 100MB) dan zien we maximale waardes van 2500 J/KG bij onze zuiderburen en voor een over groot deel van Nederland waardes tussen de 1000 en de 2000 J/KG. 

Als we naar de low level shear (LLS) gaan kijken dan komen we uit op ongeveer rond de 20 en de 25 KTS, de deep layer shear bedraagt ongeveer 30 KTS. Dit in combinatie met een SRH van 250-350 op 0-3 kilometer hoogte (lokaal kan het iets hoger uitpakken) is/zijn een supercel(len) niet uitgesloten. De supercel parameter bedraagt ongeveer 2, de drempelwaarde voor supercellen is 0,2. Ook een kans op een tornado (windhoos) sluit ik zeker niet uit. Gezien de waardes is een EF-1 zeker haalbaar. De STP bedraagt 2 en lokaal 3.



Het is en blijft een zeer lastige situatie zoals Meteoconsult ook al beschreef. Veel hangt af van "als, als en als". Het zal nowcasten worden, maar mocht het gaan ploffen, dan gaat het gelijk goed ploffen. Hou de situatie goed in de gaten!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Heerlijke update, ben benieuwd morgen :D knallen moet het, laat die spanish plume z'n werk maar doen :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

frankaloe

als ik de laatste kaartjes van jan snap...dan heeft zuidoost-brabant de hoofdprijs?
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Jan van Ooijen

WRF 4KM laat fikse buien zien! Afbeelding van 18Z, meer helaas nog niet aanwezig



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

En nog steeds blijven we maar hopen dat het of voor 7 uur begint, of na half 9!
In ieder geval ik dan..
When a supercell arrives, you must be prepared.

Joep

Citaat van: frankaloe op wo 27 jun 2012 - 22:34
als ik de laatste kaartjes van jan snap...dan heeft zuidoost-brabant de hoofdprijs?

Nee dat zie ik niet. Denk de gehele midden/zuidelijke helft van NL

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op wo 27 jun 2012 - 22:45
Nee dat zie ik niet. Denk de gehele midden/zuidelijke helft van NL

Veel hangt af van "als, als en als", nowcasten morgen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Unknown-user1778

ooooh  :o
zou ik in limburg dan toch goed zitten voor een spektakel show  :D

Jan van Ooijen

Ondertussen in zuid en zuidwest Frankrijk

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mr.B

Heerlijk om alles weer te volgen afgelopen week. Ben benieuwd morgen. Heb me zelf voorgenomen om er niet te veel van te verwachten, dan kan het alleen maar meevallen   8)

Heb er zin in :)!!

astra

Hier nog 1. Vorige week donderdag hele tijd het forum gelezen, bij thuiskomst hele tuin opgeruimd, ramen dicht gedaan en zitten wachten op... 5 minuten regen en 3 klappen onweer...  ::)


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Mooie level 2!  8)

---

A level 2 was issued for the Benelux countries mainly for large hail and severe wind gusts.

SYNOPSIS
An Atlantic trough moves into western Europe pushing a ridge into central Europe. An elevated mixed layer currently across France will spread north-eastward on Thursday, and rich boundary-layer moisture is expected underneath the cap from eastern France to eastern England and the Benelux countries. Over eastern Europe, rather cool/dry air will remain.




DISCUSSION

The Benelux region
The nose of the warm low-level air will move into the Benelux countries ahead of the surface cold front. Moisture pooling and diurnal heating will result in CAPE around 2000 J/kg given the elevated mixed layer spreading northward. Additionally, strong vertical wind shear will be in place.

Favorably veering profiles and rather isolated convection in the afternoon hours pose a threat of supercells capable of producing large or very large hail and maybe a tornado. Later in the period, a linear MSC may develop ahead of the cold front. The increasing low-level jet is forecast to increase the potential of severe wind gusts with this MCS that will spread into western Germany. Excessive rain is also not ruled out.

Bron: Estofex

Koen-IJM

Wordt nu wel behoorlijk vroeg berekend... Kan wat worden morgen met de spits e.d. ;-)

Powered by EzPortal