Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 144861 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Bertjeb

Even een vraag: bestaat er morgen ook een mogelijkheid voor het ontstaan van shelffs gezien de verwachtingen? Iemand enig idee?

Koen-IJM

3 - 6 cm hagel (ook al is het model experimenteel) is volgens mij gewoon ziek te noemen... Idd heel benieuwd met wat Estofex op de proppen komt en in welke mate we morgen zon krijgen, want dat bepaalt volgens mij toch wel het een en ander morgen!

Jan van Ooijen

Citaat van: Bertjeb op wo 27 jun 2012 - 18:54
Even een vraag: bestaat er morgen ook een mogelijkheid voor het ontstaan van shelffs gezien de verwachtingen? Iemand enig idee?

Denk eerder een mooie supercel of wall dan een shelf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Stukje KNMI Guidance:

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een WNW-OZO georiënteerd warmtefront net ten noordoosten van ons land is redelijk stationair van Schotland naar Denemarken. Achter het warmtefront wordt met een zuidwestelijke stroming maritiem tropische lucht aangevoerd. Vanaf de oceaan nadert het koufront en daar vooruit beweegt een Spaanse Pluim noordwaarts. Donderdagavond ligt het NW-ZO georiënteerde koufront tegen Zeeland met daar vooruit de Spaanse Pluim (ThetaW=18-19) met mogelijk convectieve activiteit. Convergentielijn in de Spaanse Pluim bereikt rond 16 UTC Zeeland, trekt NO en verlaat 00 UTC het noordoosten.

NEERSLAG:
Verder laten de modellen al voor de onweersstoring uit af en toe een licht neerslagsignaal zien uit de hoge en middelbare bewolking. Nabij de Spaanse pluim donderdagnamiddag en -avond vanuit het zuidwesten toenemende kans op enkele onweersbuien, gevolgd door het tamelijk inactieve en wat golvende koufront. Gezien de zeer hoge Capewaardes is hagel zeer goed mogelijk.Onweerskansen zijn behoorlijk groot, gezien de progtemps realistisch. INDECS komt met kansen van 60-98%, waarbij de conditionele kansen voor >= 200 ontl/5 min, 20-50% weliswaar deze run lager zijn dan daarvoor maar toch nog steeds niet gering zijn.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Citaat van: Cdtj3 op wo 27 jun 2012 - 15:39
Nou er is een CAP dat wat tegen houd, maar zodra er iets doorheen is volgt MEESTAL de rest wel. Want dan is de CAP doorbroken zeg maar. Maar ik weet niet of wat ik zeg ook 100% waar is maarja. Ik dacht dat het zo in elkaar zat.

Cap is met kleine letters en is afkomstig van het Engelse woord cap. Ofwel in het Nederlands een pet/ hoedje omdat het als het ware ook zo werkt voor de onderste luchtlagen.

Op basis van de laatste info schat ik zo in dat ik zoveel mogelijk in de noordelijke helft van Limburg en het oosten van Brabant zal blijven. Denken jullie dat dit een goede keuze is?

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op wo 27 jun 2012 - 19:47
Cap is met kleine letters en is afkomstig van het Engelse woord cap. Ofwel in het Nederlands een pet/ hoedje omdat het als het ware ook zo werkt voor de onderste luchtlagen.

Op basis van de laatste info schat ik zo in dat ik zoveel mogelijk in de noordelijke helft van Limburg en het oosten van Brabant zal blijven. Denken jullie dat dit een goede keuze is?

Ik denk daar nog steeds anders over, je wet welke plaatsen ik in gedachten heb ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

Citaat van: SniperEye op wo 27 jun 2012 - 19:47
Cap is met kleine letters en is afkomstig van het Engelse woord cap. Ofwel in het Nederlands een pet/ hoedje omdat het als het ware ook zo werkt voor de onderste luchtlagen.

Op basis van de laatste info schat ik zo in dat ik zoveel mogelijk in de noordelijke helft van Limburg en het oosten van Brabant zal blijven. Denken jullie dat dit een goede keuze is?

het midden zit altijd goed dit jaar, dus zal nu ook wel weer!! :) ..
PS: welke plaatsen denk jij dan Jan?
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 27 jun 2012 - 20:11
Ik denk daar nog steeds anders over, je wet welke plaatsen ik in gedachten heb ;)

Yep, ik dacht dat het met de laatste runs mogelijk wat verandert was... Maar ik zal zo weinig mogelijk proberen te denken :D

Jelte

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 27 jun 2012 - 18:24
Hirlam laat toch wel flinke gaten in de bewolking zien bij de gezamelijke bewolking


UKMO (filmpje noodweercentrale) laat een flinke opklaring zien 's middags. Hier voor het eiland zitten ze altijd eng goed wat betreft hun filmpjes (in het voorjaar en zomer tenminste, winter lijkt nergens op).
Maar goed, mijn kriebels blijven nog even achterwege tot ik de eerste flinke rode stip op de radar zie binnen komen. Voordat het dan op Terschelling is is er nog flink veel tijd om kriebels te hebben.

Misschien nu ook een goed moment om te vragen.
Jan: ik kan me een akelig stevige bui op Terschelling herinneren toen ik klein was (zal toch gauw bijna 30 jaar geleden zijn, ik word oud) die uit het westen/noordwesten aan kwam. De lucht kreeg allerlei kleuren (waaronder een stevig groene kleur) en produceerde windhozen, bizar veel bliksem en enorm veel wind (we zijn met mijn ouders onder de trap gaan zitten). Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat kon aangezien ik nu besef dat de omschrijving erg lijkt op een supercell, maar ik niet zag hoe die boven de noordzee kon ontstaan.

Uit de situatie van morgen blijkt dat het toch misschien mogelijk is.
Als ik een datum kan achterhalen, kan jij dan opzoeken hoe dat ontstond? Ik kan wel drukverdelingen opzoeken in het verleden, maar een kaartje met fronten, troggen en vores en dergelijke zou toch meer zeggen.



Jan van Ooijen

Citaat van: Jelte op wo 27 jun 2012 - 20:26
UKMO (filmpje noodweercentrale) laat een flinke opklaring zien 's middags. Hier voor het eiland zitten ze altijd eng goed wat betreft hun filmpjes (in het voorjaar en zomer tenminste, winter lijkt nergens op).
Maar goed, mijn kriebels blijven nog even achterwege tot ik de eerste flinke rode stip op de radar zie binnen komen. Voordat het dan op Terschelling is is er nog flink veel tijd om kriebels te hebben.

Misschien nu ook een goed moment om te vragen.
Jan: ik kan me een akelig stevige bui op Terschelling herinneren toen ik klein was (zal toch gauw bijna 30 jaar geleden zijn, ik word oud) die uit het westen/noordwesten aan kwam. De lucht kreeg allerlei kleuren (waaronder een stevig groene kleur) en produceerde windhozen, bizar veel bliksem en enorm veel wind (we zijn met mijn ouders onder de trap gaan zitten). Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat kon aangezien ik nu besef dat de omschrijving erg lijkt op een supercell, maar ik niet zag hoe die boven de noordzee kon ontstaan.

Uit de situatie van morgen blijkt dat het toch misschien mogelijk is.
Als ik een datum kan achterhalen, kan jij dan opzoeken hoe dat ontstond? Ik kan wel drukverdelingen opzoeken in het verleden, maar een kaartje met fronten, troggen en vores en dergelijke zou toch meer zeggen.

Het uitzoeken is mogelijk, misschien heeft Meteoconsult nog een kaartje daarvan, maar moet ik wel de exacte datum weten. Daarnaast komt UKMO overeen met WRF

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

En weer absurde waardes van de SCP. Ik snap het even niet meer, even vragen daar hoe het kan



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 27 jun 2012 - 20:36
En weer absurde waardes van de SCP. Ik snap het even niet meer, even vragen daar hoe het kan

volgens mij gaat vanaf morgen de onweers-horrorzomer beginnen!! :)
maar wat een absurde waardes zeg!!! :o
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Unknown-user1778

Wat een kaarten! Die SRH, en SCP waardes  :o

alaind86

Citaat van: dennis089 op wo 27 jun 2012 - 20:51
Wat een kaarten! Die SRH, en SCP waardes  :o
Helemaal mee eens! Dat is gunstig voor ons haha

Stealth

Spannende situatie!
Zijn er misschien chasers die nog een plek over hebben in hun auto? Ik kan bijvoorbeeld naar Nijmegen centraal komen, of Oss bijvoorbeeld. Zou echt top zijn als ik met iemand mee zou kunnen chasen! Stuur me ff een PM via me twitter stormchase024
Onweersdagen 2012: 10

alaind86

Hoe spectaculair de kaarten er ook bij liggen, er zijn toch wat belangrijke factoren waar ik me zorgen om die juist de boel moet triggeren. Ik hoop dat het storend laagje verdwijnt zodat de stapelwolken alle vrijheid hebben om door te knallen naar het buienstadium. We blijven deze spannende situatie in de gaten houden!

Muisje1988

Citaat van: alaind86 op wo 27 jun 2012 - 21:11
Hoe spectaculair de kaarten er ook bij liggen, er zijn toch wat belangrijke factoren waar ik me zorgen om die juist de boel moet triggeren. Ik hoop dat het storend laagje verdwijnt zodat de stapelwolken alle vrijheid hebben om door te knallen naar het buienstadium. We blijven deze spannende situatie in de gaten houden!

+1 !!!

maestro1971

Skystef heeft net voor België code rood afgegeven.

Tyshane

Ja lekker hoor, code rood. Karim heel Nederland en Belgie code oranje en knmi heeft vooralsnog alles op geel, zal morgen vast en zeker oranje worden, minstens. Ben benieuwd wat Estofex ons gaat brengen! Hoe bedoel je spannend en wat een heerlijke situatie weer!

Wat de cap betreft; niet handig zo'n hoedje omdat het de boel tegen kan houden, het voordeel is wel dat het de energie tegenhoudt en verzamelt waardoor als de cap doorbroken wordt de situatie meer 'explosief' is. Elke nadeel heb zijn voordeel! ;) 

alaind86

Citaat van: Tyshane op wo 27 jun 2012 - 21:44
Ja lekker hoor, code rood. Karim heel Nederland en Belgie code oranje en knmi heeft vooralsnog alles op geel, zal morgen vast en zeker oranje worden, minstens. Ben benieuwd wat Estofex ons gaat brengen! Hoe bedoel je spannend en wat een heerlijke situatie weer!

Wat de cap betreft; niet handig zo'n hoedje omdat het de boel tegen kan houden, het voordeel is wel dat het de energie tegenhoudt en verzamelt waardoor als de cap doorbroken wordt de situatie meer 'explosief' is. Elke nadeel heb zijn voordeel! ;)

Oh wat ja :O als dat dan zo is dan hou ik mijn hart vast aangezien de explosieve kaarten. Je kan merken dat knmi ect. erg voorzichtig zijn want ze weillen niet weer in de fout gaan, want dat geeft hun een slechte naam haha

Powered by EzPortal