Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 144849 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Nieuwe kaarten van de SCP en de SRH zijn er ook. SCP berekeningen gaan tot 4 en de SRH is wel vrij hoog te noemen 400-500 m2/s2





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Kay1989

OPROEP !

Zijn er nog mensen uit omgeving Zwolle of die langs Zwolle komen morgen met een plekje in de auto ? Benzinekosten deel ik in mee natuurlijk.

Graag even een Twitter reactie op @kayvd1989

Alvast bedankt !!!

SniperEye

Ai, het lijkt er dus op dat er teveel cap is waardoor echt dynamische buien niet gaan ontwikkelen? Of lees ik dat verkeerd...

Cdtj3

Citaat van: SniperEye op wo 27 jun 2012 - 15:36
Ai, het lijkt er dus op dat er teveel cap is waardoor echt dynamische buien niet gaan ontwikkelen? Of lees ik dat verkeerd...

Nou er is een CAP dat wat tegen houd, maar zodra er iets doorheen is volgt MEESTAL de rest wel. Want dan is de CAP doorbroken zeg maar. Maar ik weet niet of wat ik zeg ook 100% waar is maarja. Ik dacht dat het zo in elkaar zat.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Dennis

Citaat van: SniperEye op wo 27 jun 2012 - 15:36
Ai, het lijkt er dus op dat er teveel cap is waardoor echt dynamische buien niet gaan ontwikkelen? Of lees ik dat verkeerd...

Nee lees je niet verkeerd.... lees aub ook dit :
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/2fe4f505cde8ceaea4bca0ec644d62f8/article/gaan_er_morgenavond_zware_onweersbuien_vallen.html

Ries

Citaat van: Weatherboy op wo 27 jun 2012 - 14:30
Het KNMI is nou niet echt een goede leidraad. Ze zitten vaak fout en ze lopen vaak alles aan te passen op het moment zelf. Morgen begint het weer te wisselen steeds.
tuurlijk, dat heet nowcasten, doen wij ook

Jan van Ooijen

Kanskaartje van Wetteronline

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

De spanish Plume with an nice Cell in front of it :)

Kay1989

Heb voor morgen een plekje bij Graphicnizor in de auto. Bedankt voor reacties allemaal in ieder geval :)

Jan van Ooijen

Hier alvast Hirlam, GFS komt er aan!



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

GFS komt nu wel weer met aardig wat neerslag voor het midden van het land.


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Cdtj3 op wo 27 jun 2012 - 15:39
Nou er is een CAP dat wat tegen houd, maar zodra er iets doorheen is volgt MEESTAL de rest wel. Want dan is de CAP doorbroken zeg maar. Maar ik weet niet of wat ik zeg ook 100% waar is maarja. Ik dacht dat het zo in elkaar zat.

Yup als er buien op de vore ontstaan dan volgen daar in de buurt vaak meerdere, vooral langs de outflow boundaries van dergelijke systemen. Daar worden luchtpakketjes zover geforceerd opgetild dat er nieuwe cellen ontstaan. Laten we daar dan maar even vanuit gaan ;).
Nu is de vraag, zijn er morgen buien (áls ze op de vore ontstaan) die in de grenslaag geworteld zijn. Als dat gebeurt kunnen deze cellen de hoge SRH waarden inhaleren en dus supercell worden. Mocht het om buien op middelbaar niveau gaan, dan blijven dergelijke zware verschijnselen buiten beeld aangezien deze buien die high helicity air niet kunnen opnemen.
Onderstaande progtemp (GFS voor 12Z te Woensdrecht EHWO) geeft (net als de eerder geposte temps van Eindhoven) een mooi beeld van cap die er rond 850hPa op zit morgen, niet bijzonder groot maar zonder forcering genoeg om de boel rustig te houden. Als er buien gevormd worden ploffen ze ook meteen door naar >12km...
Als er een paar vanuit de grenslaag gaan (zonder forcering hebben we daar rond of >30 graden voor nodig)....dan kun je je lol op. Kijk onderin eens naar die mooie ruiming en toename van de wind met de hoogte....

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op wo 27 jun 2012 - 18:03
(zonder forcering hebben we daar rond of >30 graden voor nodig)....dan kun je je lol op. Kijk onderin eens naar die mooie ruiming en toename van de wind met de hoogte....

Denk wel dat het haalbaar zal zijn die 30 graden, hieronder even de temp 2m en de DP van Hirlam:





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Oxize

Ja, moet het wel onbewolkt blijven. En niet van die wolkenrestjes vanuit frankrijk wat er vernacht over komt. 30 graden lukt alleen als alles vol in de zon zit.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Jan van Ooijen

Estofex experimentele verwachting wat betreft hagel blijft hetzelfde (4-6cm)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 27 jun 2012 - 18:10
Denk wel dat het haalbaar zal zijn die 30 graden, hieronder even de temp 2m en de DP van Hirlam:

Tja Jan, ik weet het niet hoor....Het zal aan de hoeveelheid opklaringen liggen. Kijkend naar ons brongebied voor morgen is er nogal wat hoge en middelbare bewolking aanwezig. Wel voldoende gaten voor zonnige momenten. Een gevalletje van 'net niet'? Dertig graden of iets daarboven zou alleen met veel en vrij langdurige instraling mogelijk kunnen zijn...

EDIT:
Citaat van: Oxize op wo 27 jun 2012 - 18:17
Ja, moet het wel onbewolkt blijven. En niet van die wolkenrestjes vanuit frankrijk wat er vernacht over komt. 30 graden lukt alleen als alles vol in de zon zit.

Precies. Ik krijg er m'n bedenkingen bij. Maar he, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;).

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op wo 27 jun 2012 - 18:23
Tja Jan, ik weet het niet hoor....Het zal aan de hoeveelheid opklaringen liggen. Kijkend naar ons brongebied voor morgen is er nogal wat hoge en middelbare bewolking aanwezig. Wel voldoende gaten voor zonnige momenten. Een gevalletje van 'net niet'? Dertig graden of iets daarboven zou alleen met veel en vrij langdurige instraling mogelijk kunnen zijn...

EDIT:
Precies. Ik krijg er m'n bedenkingen bij. Maar he, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;).

Hirlam laat toch wel flinke gaten in de bewolking zien bij de gezamelijke bewolking

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 27 jun 2012 - 18:24
Hirlam laat toch wel flinke gaten in de bewolking zien bij de gezamelijke bewolking

Ik hoop met je mee Jan (hoewel het mij zou verbazen), zou toch wat zijn :).

Overigens de verdeling van CAPE is ook vrij 'gevaarlijk' te noemen. Juist in de zones waar hagel vrij snel aan kan groeien (zones waar veel onderkoeld water aanwezig is) is de meeste CAPE voorradig. Verbaasd me niets dat GFS met max. 6cm komt.
Langzaam maken de onweerskriebels zich van mij meester :)...

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op wo 27 jun 2012 - 18:30
Ik hoop met je mee Jan, zou toch wat zijn :).

Overigens de verdeling van CAPE is ook vrij 'gevaarlijk' te noemen. Juist in de zones waar hagel vrij snel aan kan groeien (zones waar veel onderkoeld water aanwezig is tussen -10 en -25) is de meeste CAPE voorradig. Verbaasd me niets dat GFS met max. 6cm komt.
Langzaam maken de onweerskriebels zich van mij meester :)...

Van mij mag het ook los gaan, morgen al het halve huis vol met chasers. Ben benieuwd waar estofex zelf mee komt. Persoonlijk denk ik een dikke 2 en misschien wel update naar 3! Echter we weten van de vorige keren ook dat ze niet zo scheutig zijn met level 3. Toen waren de verwachtingen ook hoopvol
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal