Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 145047 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

aloa

Extreem hoge wolkentoppen. In Frankrijk zelfs tot boven 16 km.  8)


Weerfreak 1337

Ongelofelijk wat een kaarten. Toch zal het morgen nowcasten worden hoelaat, hoe zwaar en waar het zal gaan uitpakken.
Ik kijk er in ieder geval naar uit  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Arend

Citaat van: Dennis op wo 27 jun 2012 - 12:49
Hagel behoort ook tot de mogelijkheden.

Voor de liefhebbers, voor mij hoeft het niet:



Edit Jan: Kaarten zijn experimenteel dus je er niet op vastpinnen ;)

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Diem

Citaat van: Arend op wo 27 jun 2012 - 13:11
Voor de liefhebbers, voor mij hoeft het niet:
Hagel is altijd wat minder fijn inderdaad. Het is wel vet om grote hagel een keer mee te maken, maar het geeft alleen maar ellende dus van mij mag dat ook wegblijven. Verder hele goede kaarten zeg, dat kan nog leuk worden morgen.

Grote kans zeker dat het rond 18:00-20:00 aankomt in het zuidwesten? Dan zit ik een tentamen te maken, dus een slechter moment is er voor mij niet.

Gerard1995

Citaat van: Arend op wo 27 jun 2012 - 13:11
Voor de liefhebbers, voor mij hoeft het niet:

nee, van mij ook niet, richt toch alleen maar extra schade aan.. :(
na 20:00 mag het echt gaan knallen van mij.... daarvoor moet ik helaas werken.......... hahaha... :D
maar zoals het er nu uit ziet komt het ook rond 19:00-20:00 Midden-Nederland in dus beter kan bijna niet... :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

hj32

 Moet toch niet gekker worden, precies een jaar na dato weer noodweer hoe vet is dat?  ;D

Gerard1995

whahahaha, ja idd man... net als 25-26 mei periode, komt ook jaarlijks weer terug......
de vervloekte zomerdagen!! :D :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Weerfreak 1337

Hier even nog de neerslagberekening van de laatste GFS.
Ziet er voor het hele land goed uit. :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

WeerNedNL



HIRLAM model, gaat wel voor opklaringen in het middaguur, zowel mooi voor goed als slecht weer ;-)
GFS wil er daarintegen niet veel van weten

Arend

Citaat van: Arend op wo 27 jun 2012 - 13:11
Edit Jan: Kaarten zijn experimenteel dus je er niet op vastpinnen ;)

Oeps, had ik er inderdaad even bij moeten zetten. Disclaimers en dergelijke.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

André

Citaat van: Tyshane op wo 27 jun 2012 - 12:43
Waarom denk je dat of waar blijkt dat uit? Het zou kunnen hoor, maar het is toch leuker om je te richten op wat mogelijk wel zou kunnen gebeuren? Ik denk zelf dat de kansen voor België nog beter zijn zelfs. Laten we het hopen! :)
Voor het zuiden van het land maar voor het westen zal het mogelijks bij een bui blijven zonder onweer . maar laat het ons hopen dat we ook wat krijgen want het is al zeer pover geweest dit jaar hier voor zuid west vlaanderen vooral regio kortrijk Harelbeke .
Demeulemeester André

wimbaens

Citaat van: André op wo 27 jun 2012 - 13:51
Voor het zuiden van het land maar voor het westen zal het mogelijks bij een bui blijven zonder onweer . maar laat het ons hopen dat we ook wat krijgen want het is al zeer pover geweest dit jaar hier voor zuid west vlaanderen vooral regio kortrijk Harelbeke .
Je mag gerust ruilen met wat we al in Limburg hebben gekregen. Ik kan jou wel niet garanderen dat je dan nog een dak boven je hoofd hebt ;)

Jan van Ooijen

Code geel al van kracht voor het gehele land!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 27 jun 2012 - 14:24
Code geel al van kracht voor het gehele land!


Het KNMI is nou niet echt een goede leidraad. Ze zitten vaak fout en ze lopen vaak alles aan te passen op het moment zelf. Morgen begint het weer te wisselen steeds.

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherboy op wo 27 jun 2012 - 14:30
Het KNMI is nou niet echt een goede leidraad. Ze zitten vaak fout en ze lopen vaak alles aan te passen op het moment zelf. Morgen begint het weer te wisselen steeds.

Mwoah, valt opzich wel mee als je de Guidance leest
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

 :) idd allemaal hoge waardes

arjanbruggink

Citaat van: Weatherboy op wo 27 jun 2012 - 14:30
Het KNMI is nou niet echt een goede leidraad. Ze zitten vaak fout en ze lopen vaak alles aan te passen op het moment zelf. Morgen begint het weer te wisselen steeds.
Ben het met Jan eens, en nog ff iets over het feit dat ze dingen aanpassen..... Daar is het KNMI voor, het KNMI is dé instantie in Nederland die moet waarschuwen en dergelijke en het weer blijft nooit hetzelfde. Dus ze moeten wel anticiperen op het weer  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

aloa

Citaat van: Weatherboy op wo 27 jun 2012 - 14:30
Het KNMI is nou niet echt een goede leidraad. Ze zitten vaak fout en ze lopen vaak alles aan te passen op het moment zelf. Morgen begint het weer te wisselen steeds.
KNMI bekijkt kaarten etc...die wisselen ook steeds. Ze zijm nu juist mooi op tijd met deze waarschuwing. Morgen misschien weer oranje.

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op wo 27 jun 2012 - 14:30
Het KNMI is nou niet echt een goede leidraad. Ze zitten vaak fout en ze lopen vaak alles aan te passen op het moment zelf. Morgen begint het weer te wisselen steeds.

In elk land begint het met een voorwaarschuwing, daarna wisselt het steeds, en dat is logisch.
Neem als voorbeeld de VS: het begint met een waarschuwing, dan komt er een tornado watch, en dan is het afwachten wat de bui doet, is er echt sprake van een hoge kans op een tornado, word dat veranderd in een warning.
Ligt er dus maar net aan hoe de buien zich ontwikkelen etc.
Tis maar goed dat ze dat continu in de gaten houden. Veel mensen hebben totaal geen benul van wat er in de atmosfeer gebeurt op dat moment, terwijl bijna iedereen het KNMI kent en zo alsnog de waarschuwingen of alarmen te horen krijgen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Dennis

Tja een sat.foto -(de 1e in dit topic) mag volgens topic-traditie niet ontbreken - kijk alvast maar eens naar de lijn over spanje

Update SEVERE WEATHER OUTLOOK BENELUX

De situatie voor donderdag lijkt weinig gewijzigd met wat de modellen de vorige dagen toonden, al lijkt alles bij de meeste modellen zo'n 6 uur opgeschoven te zijn naar de toekomst. De timing van de CONV.LINE/thermische vore lijkt op 15z te liggen over het oostelijke deel van BE, het KF komt zo'n 6 uur daarna. Op doortocht van de vore is het warm met waarden rond 28° en een hoge CAPE van zo'n 2000 J/kg. Echter door de sterke WAA (deels spanish plume effect/EML) is er een prefrontale CAP aanwezig met tevens CIN. Het is dus nog maar de vraag of er buien getriggerd worden op de vore. We mogen niet vergeten dat de vorige onweercases vlot getriggerd werden maar toen was een hoogtetrog veel duidelijker aan zet. Dit is typisch een schoolvoorbeeld nu met onweer nabij de hoogterug, ver van de eigenlijke trog. In dergelijke gevallen dus geen CAPE tekort maar helaas vaak trigger tekort om de CAP te doorbreken.

Dit gebied heeft nochtans het grootste potentieel voor felle onweders gezien de hoge CAPE en de hoge storm relatieve heliciteit (SRH) van meer dan 200 m²/s² zn hoge EHI waarden. Dus mochten er hier buien ontstaan met basis in de PBL dan kunnen dit makkelijk supercells worden. Ik denk echter eerder in de voormiddag en middag aan hoge convectie ((Ac cast/flocc) of Cu/Cb met hoge basis zonder veel gevaar.

Pas wanneer de trog dichter bij komt (vooravond/avond) en iets dichter bij het front lijken de buien echt getriggerd te worden. Dan ook kans op clusters (evt. MCSs). In dit gebied tonen de modellen echter geen overtuigend hoge shear en ook de jetstreak is afwezig. Dus kansen op een MCS met goed gestructureerde squall line (QLCS) lijkt niet fenomenaal groot. Ook enorme windschade verwacht ik niet gezien de Ivens < 100 km/h o.a. Uiteraard kan het onweer ook bij ander soort clusters fel zijn met overlast en windstoten. Voorlopig denk ik dus gewoon aan fel zomers prefrontaal/frontaal onweer zoals we dat wel gewend zijn in deze periode van het jaar, zonder te overdramatiseren.

Powered by EzPortal