Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 144126 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Nieuwste Hirlam:

@KNMI Guidance

Donderdagavond ligt het NW-ZO georienteerde koufront tegen Zeeland met daar vlak voor uit de Spaanse Pluim (ThetaW=18) met mogelijk convectieve activiteit.
Nabij de Spaanse pluim donderdag namiddag en avond vanuit het zuidwesten enkele (onweers)buien gevolgd door het tamelijk inactieve koufront. Hirlam heeft meer activiteit op de Spaanse pluim, terwijl EC de activiteit meer op het koufront laat zien. Verder is het opvallend dat de Hir00 duidelijker actiever is qua neerslag op de Spaanse Pluim dan zijn voorganger. Dit systeem is een aandachtspunt voor de komende periode.
Donderdag overdag in de warme sector met een toenemende z-lijke stroming advectie van warme lucht Tx van rond 20 op de Wadden tot lokaal 28 in het zuiden van het land.


Joep

Volgens Arie Verhips (RTV Utrecht) gaat het morgen allemaal erg meevallen met het onweer.

Gerard1995

Citaat van: Joep op wo 27 jun 2012 - 07:55
Volgens Arie Verhips (RTV Utrecht) gaat het morgen allemaal erg meevallen met het onweer.

des te meer een teken dat het helemaal los kán gaan! :) want als weermensen gaan schreeuwen dat het meegaat vallen, dan is het in het verleden des te meer losgegaan!!.... let op: het Kán!! 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Jmanig

We krijgen weer ijskogels des doods, bolbliksems der vervaging van de mensheid, en regen zo groot als oceanen. Oppassen morgen!
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Neerslagverwachting Hirlam NAE en GFS







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook de CAPE, STP (windschering 0-1km) en de MLCAPE (windschering 0-6km)





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MarcS

Er zijn een aantal dingen die ik echt leuk vind; vissen en onweer. Dus laat het donderdag nu ok hier eens vreselijk knallen en niet het slappe aftreksel van een paar nep kippecheten zoals normaal. Mocht dit niet lukken, houdt dan aub de regen ook maar ergens anders dan kan ik tenminste fatsoenlijk een nachtje vissen.

Wie regelt het ff voor mij?

frankaloe

de combinatie onweer en vissen..hoe gevaarlijk dat is.
de meeste hengels zijn gemaakt van carbon,en die trekken juist bliksem aan.
is mij altijd verteld.
correct me if i am wrong
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Jan van Ooijen

Ook de SRH en de SCP zijn erg hoog te noemen. De SCP komt uit op maximaal 2 en de SRH ligt tussen de 250-350 m2/s2. Zeer interessante situatie

15Z


18Z
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jmanig

Ik zou ook niet gaan vissen met onweer, straks heb je een stroom glibber aal beet.
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

MarcS

Ah, teruglezend lijkt het inderdaad dat ik tijdens het onweer wil gaan vissen, dit is uiteraard niet het geval. Ik wil OF onweer maar dan ook echt knetteren en flitsen dat het een lieve lust is OF geen onweer, maar dan ook geen erge regen, zodat ik kan gaan vissen.

Heb ooit een keer in Frankrijk tijdens een echte onweersbui in mijn tentje zitten te bidden dat ik geen beet kreeg. Uiteraard gebeurde dat wel ik heb de beet toen genegeerd maar dat is voor een echte visser erg moeilijk.

MamaAs

Hmmm, volgens mij valt het voor het Noorden mee.
Ik kan de tijd niet echt volgen, vanaf hoe laat kan er 'iets' verwacht worden ( i.v.m. schoolreisje )?

Artje

Inderdaad ook een beetje mijn vraag, als ik zo de kaarten bekijk kunnen we vanaf 15.00 zeggen dat "front" Nederland intrekt en rond 18.00 halverwege is? Althans, dan bekijk ik vooral de Hirlam kaarten.

Jan van Ooijen

Citaat van: Artje op wo 27 jun 2012 - 09:35
Inderdaad ook een beetje mijn vraag, als ik zo de kaarten bekijk kunnen we vanaf 15.00 zeggen dat "front" Nederland intrekt en rond 18.00 halverwege is? Althans, dan bekijk ik vooral de Hirlam kaarten.

Is lastig te zeggen nog, de modellen berekenen allemaal wat anders. Maar vanaf 15utc (1700 uur Nederlandse tijd) lijkt hert meest voor de hand liggend
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Een supercelparameter van 7.5? Dat is wel erg hoog!



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jmanig

Zou wel een foute run zijn, geloof echt niet dat dit zo zal uitpakken met die parameters
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Jan van Ooijen

Citaat van: Jmanig op wo 27 jun 2012 - 09:50
Zou wel een foute run zijn, geloof echt niet dat dit zo zal uitpakken met die parameters

Foutje in de run is het niet gezien die andere waardes erom heen, of het realistisch is, is ten tweede
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Een scp van 7,5 en in combinatie met die srh waardes heb ik van te voren nog nooit gezien. Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen morgen! In ieder geval voor 7 uur a.u.b!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Marsel

Inderdaad bijzonder hoge waardes Jan, zal echter nog wel enkele malen verspringen en/of verslechteren.
Wat ook bijzonder is dat de setting toch wel wat gedeformeerd is, daar hebben we het eerder over gehad. We zijn van een typische nacht timer met middelbaar geweld naar een eind middag/avond timer met convectie welke op een lager niveau start gegaan.
GFS00Z laat nu in de vore een niet al te sterke cap meer zien (zie progtemps bijvoorbeeld), hetgeen in zou kunnen houden dat met genoeg forcering (en die is er normaal gesproken nabij een vore, maar kan ook bij bestaande buien nabij de outflow boundary optreden) buien een lagere basis krijgen waardoor het nu gunstig ogende (storm relative) shear plaatje voor een deel geïnhaleerd kan worden. Let voor de grap even op de winden in de onderste 300hPa....Dat zou dan inderdaad interessant kunnen zijn voor eventuele supercells.
Houd bij onderstaande progtemp uiteraard wel rekening met het feit dat de temperaturen aan de grond morgen wellicht iets hoger of lager uit kunnen vallen en dat de Td waarschijnlijk wat te hoog is...
Ben benieuwd :)!


Powered by EzPortal