Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 144150 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis

Front tegen Zeeland aan (goed te zien aan de wind-hoek )

Jan van Ooijen

De CAPE en lifted pluimen, met dank aan Vortex











Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Het is inderdaad een beetje aan het aftakelen. Vooral de opwarming zie ik weer slecht tegemoet. Er is veel bewolking en 's morgens perioden met regen, dus wederom geen zon. Dat zou de bedoel dus weer kunnen matigen. Ik denk dat dat ook het geval is in de nieuwe runs. Ik hoop toch op het betere werk als het schemer begint te worden.

Tyshane

Citaat van: Weatherboy op di 26 jun 2012 - 16:09
Het is inderdaad een beetje aan het aftakelen. Vooral de opwarming zie ik weer slecht tegemoet. Er is veel bewolking en 's morgens perioden met regen, dus wederom geen zon. Dat zou de bedoel dus weer kunnen matigen. Ik denk dat dat ook het geval is in de nieuwe runs. Ik hoop toch op het betere werk als het schemer begint te worden.

Ik zie net dat de verwachting qua temperatuur juist is opgelopen voor donderdag, knmi heeft het over 25 tot 27 graden zelfs.  ???

Nou ja, eerst maar even de nieuwe run afwachten... ;)


Jan van Ooijen

Alle kaartjes op een rijtje, zeker geen slechte run van GFS. Nu afwachten wat EC gaat doen









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa


Johann

Helaas niet veel tijd nu maar zover ik zo snel kon zien GFS toch zeker niet slecht ! Pre-frontaal in de vochtig-warme lucht (DP 18-22°C) door convergentie (hoogte W, bodem ZO wind) de zwaarste buien (MCS) in de avond (18h00-22h00). Benieuwd wat EC er van maakt vanavond. To be continued !

700 hPA Vert. beweging

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook de nieuwe Hirlam-ECMWF kaarten, convergentielijn nu nog mooier ingetekend. Daar achter een KF en OCCL en daarachter weer een mooie trog



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Pracht run van het Europees weermodel, niets meer aan doen zou ik zeggen ;)

***UPDATE*** EC 12Z





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op di 26 jun 2012 - 20:31
Pracht run van het Europees weermodel, niets meer aan doen zou ik zeggen ;)

Helemaal goed, slotje erop. Jammer dat er nog zoveel runs komen, dat die dan maar even goed mogen zijn.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op di 26 jun 2012 - 20:42
Helemaal goed, slotje erop. Jammer dat er nog zoveel runs komen, dat die dan maar even goed mogen zijn.  :)

Ik ben al blij dat hij weer terug is in de avonduren en nu ook voor heel het land kans
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

erik

Ik wacht donderdag wel af,afgelopen weekend was in de kop van Noord-Holland een flink teleurstellende ervaring... Een prachtige bowecho met enkel water en zonder bliksem van betekenis.De mensen in het midden van het land (Amersfoort eo) hadden wat dat betreft volgens mij meer geluk,dat kan nu zomaar weer gebeuren. (Ik gun het ze wel maar wij willen ook wat!!!!  :o )

mroffica

begint er steeds beter uit te zien. blijf wel duimen misschien helpt dat :P
For the love of LiGhTnInG

Danny112

Citaat van: erik op di 26 jun 2012 - 20:44
Ik wacht donderdag wel af,afgelopen weekend was in de kop van Noord-Holland een flink teleurstellende ervaring... Een prachtige bowecho met enkel water en zonder bliksem van betekenis.De mensen in het midden van het land (Amersfoort eo) hadden wat dat betreft volgens mij meer geluk,dat kan nu zomaar weer gebeuren. (Ik gun het ze wel maar wij willen ook wat!!!!  :o )

Omgeving Amersfoort viel reuze mee. Bizar om te zien dat in anderhalve minuut de lucht van licht bewolkt omsloeg naar een zwarte wolkenmassa met letterlijk kolkende wolken (onze hoogwerker stond op een metertje of 20 en is nog nooit zo snel beneden geweest), maar behalve een hoop regen weinig spektakel. Niet veel wind, geen grote onweersklappen...wij zaten nog net aan de verkeerde kant van het randje!

frankaloe

als ik zo zie gaan wij hier weer voor de hoofdprijs,ben dan net op mn werk rond die tijd...
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Dennis


aloa

Wolkenhoogte is toegenomen. In een groot deel van het land tussen de 14 en 16 km.


Sven



Het is uitkijken naar de situatie op donderdag. Een typische 'severe storm' configuratie dient zich immers aan op de weerkaarten van de diverse weermodellen. Een hoogtelaag trekt vanaf de oceaan naar de UK en het bijhorende grondlaag volgt een zelfde koers. Aan de voorzijde wordt een klassieke TE850 tong naar het noorden gestuurd en ontstaat er een prefrontale thermische vore. Timing actueel is dat de vore tegen de namiddag BE bereikt en vrij snel doortrekt naar het oosten, vrij snel gevolgd door het KF. Door de timing bouwt zich een hoge latente onstabiliteit op in het prefrontale gebied met een CAPE rond 2000-2500 J/kg, dit bij een TE850 rond 60° en een PW rond 40 mm.

Vlak voor de vore is de grondwind gekrompen naar SSE en dit bij een SW hoogtestroming. Dus daar is de shear gunstig. Vraag is nu nog in hoeverre er reeds op de vore onweders zullen ontstaan (waar ik toch nog CIN verwacht) of dat de onweders meer ontstaan dichter bij het KF en dus bij de trog. In elk geval geven de modellen triggering van de convectie en gezien de hoge PW waarden kan dat makkelijk tot wateroverlast zorgen. In het worst case scenario kunnen de buien erg fel uit de hoek komen met vrij grote hagel en windschade. Immers de kans op MCSs is bij dergelijk hoge TE850 waarden en in een gebied met WAA erg reëel.

Zaken die tegen zwaar onweer werken zijn de afwezigheid van een snel naderende en liefst negatief gekantelde hoogtetrog en de afwezigheid van een duidelijke jetstreak in de onmiddellijke omgeving.

Niettemin moet het in de loop van woensdag wat duidelijker worden in hoeverre onstabiliteit en shear in fase zijn of niet en in hoeverre de hoge CAPE waarden al dan niet gehaald worden (hangt af van timing vore/KF). maar voorlopig donderdag aankruisen als potentieel gevaarlijk. Vandaar een voorwaarschuwing nu reeds...

Bron: severeweatheroutlook
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal