Onweerskansen 28 en 29 juni

Topic gezien door 144842 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 24 jun 2012 - 21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Zeker interessante situatie! We volgen het dan ook niet voor niets. Dan kunnen bepaalde weerburo's wel zeggen dat het wel mee zal vallen, nou prima, maar de potentie is er voor heftiger spul. Die kansen nemen we hier graag door. De disclaimer 'eerder behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst...', kennen wij hier toch! ;)

Wel vrij grote verschillen in de neerslagverwachtingen volgens de verschillende modellen, maar we zitten nu op iets meer dan 24 uur van te voren, dus het zal allemaal vandaag wel wat meer naar elkaar groeien in de modellen. Spannend!


Citaat van: frankaloe op wo 27 jun 2012 - 09:12
de combinatie onweer en vissen..hoe gevaarlijk dat is. de meeste hengels zijn gemaakt van carbon,en die trekken juist bliksem aan.
is mij altijd verteld. correct me if i am wrong

Goed lezen... ;)

Dennis


Jan van Ooijen

Ik weet dat we de kaarten niet moeten gaan vergelijken met het verleden echter toen ik daarnet dit zag moest ik even achter mijn oren krabben. Bijna ecaxt dezelfde kaarten als 25 juni 1967, velen weten wel wat er toen voorgekomen is/was. Voor mensen die niet weten wat er toen aan de hand was, kunnen een stukje op Meteoconsult teruglezen. Nogmaals, pin je er niet op vast want ik weet niet wat de overige kaarten destijds deden!!!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost


SniperEye

Hoewel een chase niet in het verschiet lag ben ik toch overtuigd te gaan chasen morgen.

Dennis

Even een klein aandachts-puntje (weer-kenners):

@KNMI
Verder zien we donderdagmiddag nabij de Spaanse pluim een behoorlijk potentieel onstabiele opbouw. Wil deze energie aangesproken worden, dan moet er wel sprake zijn van een duidelijke (dynamische) forcering. Hiervan is niet echt sprake aangezien er een hoogterug aanwezig is.

jones

Temperaturen voorspeld tot 30°C en volgens GFS is er toch een behoorlijke wind shear en CAPE/LI! Hopelijk maken ze er eens iets moois van waar iedereen van kan genieten.

Leon Eikenaar

Mooie kansen voor morgen idd.
Zeker voor ons om het onweer in te halen.
(vorige keer ook op chase maar zonder beeldmatriaal...)

Hopelijk gaat het mooi tekeer qua onweer  8)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jmanig

Wij gaan volgens de kaarten dood ofniet. Zijn zieke kaarten.
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Koen-IJM

Dit ziet er bijzonder heftig uit... Alleen...wat volgens mij al eerder is gezegd, gaan we de zon zien eerst morgen (opwarming) ? Zo niet, gaat het hele feest grotendeels niet door.

M.Dings

Citaat van: Koen-IJM op wo 27 jun 2012 - 12:17
Dit ziet er bijzonder heftig uit... Alleen...wat volgens mij al eerder is gezegd, gaan we de zon zien eerst morgen (opwarming) ? Zo niet, gaat het hele feest grotendeels niet door.

Warmte wordt toch wel aangevoerd, zon of geen zon.

Tyshane

Ja het ziet er nog steeds erg goed uit allemaal! Wat dat zonnetje betreft; dat kan wel eens moeilijk worden, ik denk niet dat het strak blauw zal zijn in de ochtend aan de kaarten te zien. Mocht de zon doorkomen zal het razendsnel nog warmer en benauwder gaan worden. Maar goed, niet alles is afhankelijk van alleen de warmte direct van de zon...

Jelte

Citaat van: Koen-IJM op wo 27 jun 2012 - 12:17
Dit ziet er bijzonder heftig uit... Alleen...wat volgens mij al eerder is gezegd, gaan we de zon zien eerst morgen (opwarming) ? Zo niet, gaat het hele feest grotendeels niet door.

Niet noodzakelijk als de warme lucht voor de buien uit naar onze streken wordt getransporteerd. Het is hier nu al zompig klam en ik heb de zon nog niet gezien.

Leon Eikenaar

Citaat van: Koen-IJM op wo 27 jun 2012 - 12:17
Dit ziet er bijzonder heftig uit... Alleen...wat volgens mij al eerder is gezegd, gaan we de zon zien eerst morgen (opwarming) ? Zo niet, gaat het hele feest grotendeels niet door.

Warmte heeft wel een beetje ermee te maken.
Want vorige week (21-06-2012) hadden we de hele dag ook geen zon gezien.
En toen kwamen die buien en stierven ze halvewege al af.

Maar even ontopic.
Nieuwe update ziet er wel beter uit ja. Ik denk dat ik gewoon in Zwolle blijf.
of ben ik weer dom bezig? ;)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

André

Er is al een grote kans dat we hier in Belgie west Vlaanderen gewoon zo de afkoeling zullen krijgen zonder onweer .
Demeulemeester André

Tyshane

Citaat van: André lihttp://forum.meteo-service.nl/nk=topic=1897.msg17953#msg17953 date=1340793162
Er is al een grote kans dat we hier in Belgie west Vlaanderen gewoon zo de afkoeling zullen krijgen zonder onweer .
Waarom denk je dat of waar blijkt dat uit? Het zou kunnen hoor, maar het is toch leuker om je te richten op wat mogelijk wel zou kunnen gebeuren? Ik denk zelf dat de kansen voor België nog beter zijn zelfs. Laten we het hopen! :)

Jan van Ooijen

De recente SRH kaarten, opvallend de 400-600 SRH in het noordoosten, kaarten van Estofex

12Z


15Z


18Z

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

@Meteoconsult

Aan de voorzijde van het front bevindt zich boven ons land volgens de computermodellen een soort front; een convergentielijn. Op deze lijn komen twee windrichtingen samen en op het ontmoetingspunt kan de lucht maar 1 kant op: omhoog. Deze gedwongen stijgbeweging zorgt voor buienvorming, mits er voldoende vocht aanwezig is en voor de felste buien met onweer daarbij moet de convergentielijn bovendien op het warmste moment van de dag - in de zomer in de tweede helft van de middag – passeren.

@KNMI Guidance

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een WNW-OZO georiënteerd warmtefront net ten noordoosten van ons land trekt nog iets NO-waarts en blijft vervolgens redelijk stationair liggen van Schotland naar Denemarken. Achter het warmtefront wordt met een zuidwestelijke stroming maritiem tropische lucht aangevoerd. Vanaf de oceaan nadert het koufront en daar vooruit beweegt een Spaanse Pluim noordwaarts. Donderdagavond ligt het NW-ZO georiënteerde koufront tegen Zeeland met daar vlak voor uit de Spaanse Pluim (ThetaW=18-19) met mogelijk convectieve activiteit. Convergentielijn in de Spaanse Pluim bereikt rond 15 UTC Zeeland, trekt NO en verlaat rond 24 UTC Groningen.

MODELBEOORDELING:
De evolutie van de druksystemen is vrijwel identiek in alle numerieke modellen. Wel zien we per run verschillen in intensiteit van de convectieve neerslag. Hirlam00 was een stuk actiever dan zijn voorganger, met in de avond een convectief maximum in het westen en noordwesten. De Hirlam 06 heeft nu het zwaartepunt in de avond boven het ZO en is wat rustiger, kortom nog steeds zien we de convectieve maxima sterk schuiven per run. Ook de andere modellen doen dat overigens. Het lijkt in ieder geval duidelijk dat in de namiddag, maar vooral in de avond van het zuidwesten uit de kans op onweersbuien toeneemt. EC00 heeft de meeste activiteit nabij het koufront, Hirlam dieper in de warme lucht aan de westflank van de thetaw-tong. Een synoptische constructie die in potentie gevaarlijk weer kan opleveren, maar waarbij de bovenlucht wel mogelijk een remmende factor is. We bevinden ons nog in de rug-as of net ten westen ervan, waarbij de sterkste forcering buiten onze landsgrenzen lijkt te liggen.

WIND:
Belangrijkste aandachtspunt zijn de mogelijke windstoten bij onweersbuien. Hoogtewinden komen niet verder dan 30-35 kn. Ze zouden dan moeten worden geproduceerd door de downdraft. Met de hand-methode zijn op basis van de Hirlam00-run theoretische waarden van rond 50 kn mogelijk, Ivens komt met waarden van rond 45 kn. Dat zijn dan vaak wel de maximale mogelijke uitschieters, de meeste zullen dan wat lager zitten. Maximale windstoten zijn echter ook sterk afhankelijk van de temperatuur ten tijde van de buien, timing van het koufront etc. De timing lijkt steeds duidelijker te worden: convergentielijn behorend bij de thermische rug rond 15 UTC bij Zeeland, 24 UTC boven het O/NO, kort gevolgd door het koufront. Hoe e.e.a. in detail gaat uitpakken is op deze termijn echter nog heel lastig inschatten.

BEWOLKING:
Nabij en achter het warmtefront hoge dauwpunten 15-17 C, daardoor vorming en aanvoer van ST boven zee. Logischerwijs blijven zee en kust gevoelig voor ST, ook overdag. Het ziet er naar uit dat de Noordzee de hele periode (tot aan passage koufront) gevoelig blijft voor velden ST (en FG). Verder zien we donderdagmiddag nabij de Spaanse pluim een behoorlijk potentieel onstabiele opbouw. Wil deze energie aangesproken worden, dan moet er wel sprake zijn van een duidelijke (dynamische) forcering die de inversie rond 4000 vt kan opruimen. Hiervan is in eerste instantie niet echt sprake aangezien er een hoogterug aanwezig is. In de progtemps wordt op zijn vroegst einde van donderdagmiddag, maar waarschijnlijk pas begin van de avond de inversie (lokaal?) opgeruimd (convergentie in de thetaw-rug). Dan kunnen de Cb's wel doorschieten naar FL400.

NEERSLAG:
Vanmiddag lokaal nog wat lichte regen of motregen, zich steeds verder beperkend tot het oosten. Vanavond is eventueel een buienrestant vanaf Engeland nog een aandachtspunt, maar die zouden grotendeels moeten inzakken. In de nanacht en ochtend plaatselijk wat lichte regen uit middelbare bewolking. Nabij de Spaanse pluim donderdagnamiddag en -avond vanuit het zuidwesten toenemende kans op enkele (onweers)buien, gevolgd door het tamelijk inactieve en wat golvende koufront. Hirlam heeft daarbij meer activiteit op de Spaanse pluim, terwijl EC de activiteit meer op het koufront laat zien. Ten opzichte van de Hirlam00 is het allemaal wat rustiger geworden, maar dat zegt nog niet zoveel. Onweerskansen zijn behoorlijk groot, gezien de progtemps realistisch. INDECS komt met kansen van 60-95%, laagste waarden in het NO. Erg opvallend zijn de hoge conditionele kansen voor >= 200 ontl/5 min, 65-85%. Als de buien enige organisatie gaan vertonen. Hagel behoort ook tot de mogelijkheden.

Uitgifte: 27/06/2012 12.32 uur LT


Powered by EzPortal