Onweerskansen 11 en 12 juni

Topic gezien door 34816 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 jun 2012 - 09:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:



Neerslag op de occlusie gezien de hoge basis en droge lucht onderin zal dit aanvankelijk niet veel zijn. Ook lijkt de neerslag op deze occlusie af te nemen en wordt de activiteit overgenomen door de buien in de onstabiele lucht (de trog) er achter. Ten zuiden van de occlusie bevindt zich de trog en daarop ontwikkelen zich overdag waarschijnlijk de zwaarste buien (met onweer). Bij buien kans op onweer (Boyden>96, INDECS max. 66%, maar dit wordt wel iedere run minder). De grootste kans op onweer zal in de zuidelijke provincies zijn, maar ook elders is een bui mogelijk. In model uitvoer vanmiddag een mooie buienlijn over het noorden, een andere ingedraaide occlusie, die ook gisteren reageerde op de dagelijkse gang. Tijdens zwaardere buien is tevens hagel mogelijk. Aandachtspunt is de lage treksnelheid van de buien, hierdoor kan lokaal veel water vallen. Ook morgen buien, met onweer (vooral in het zuidoosten, INDECS max. 95%, maar dat was het gisteren voor vandaag ook, dus zal ook wel lager worden. Het draaipunt van alle neerslag lijkt ergens over Limburg te liggen, zodat het zwaartepunt van de neerslag dan in het zuidoosten komt te liggen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook morgen nog voor een groot deel van het land code geel volgens het KNMI

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Noordoosten en het uiterste zuiden van het land kans op onweer volgens Noodweercentrale

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Severe Weather Outlook Benelux



Een ULL trekt vandaag over de Benelux en zal zorgen voor de nodige latente onstabiliteit in de namiddag waardoor verspreid over de regio onweersbuien zullen ontstaan met toppen rond 7-8 km. Gevaar voor veel overlast is er niet wegens niet al te hoge toppen en afwezigheid van noemenswaardige windshear. Tegen de avond verdwijnt de onweerskans door de dagelijkse gang. Ook dinsdag overdag verwacht ik onweer, lokaal opnieuw met veel regen door de erg zwakke stroming. Wel opnieuw in een milieu met nauwelijks shear, dus geen dynamische randverschijnselen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Toch wel een leuke situatie, niets speciaals, maar leuk genoeg om even te volgen, al vrees ik voor hier; zit net op het grensgebied dus kan tegenvallen. Ik hoop gewoon even op wat mooie bewolking een lekkere bui en een paar donders.

Zit me ondertussen wel weer te verheugen op het echte werk, dus ik hoop dat Senor de Spaanse Pluim eens aanstalte gaat maken om ons te komen verblijden!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:



Actueel wat lichte regen op de occlusie die in de loop van de middag een buiig karakter krijgt. In de opklaringen zijn boven de Duitsland ook al de eerste buitjes ontstaan, Hirlam laat vanmiddag uiteindelijk een duidelijk buiensignaal zien in een strook van Noord-Holland richting Twente. Ook buien bij de vore die boven het zuiden van het land komt te liggen. Vannacht af en toe wat licht regen. Morgen komt de buiigheid al in de tweede helft van de ochtend op gang en zal zich concentreren rondom de vore in de zuidoostelijke helft van het land. Het noorden en westen van het land lijkt het dan met een noordelijke stroming droog te houden. KOUW-kansen voor onweer liggen voor vanmiddag rond de 40%, vanavond 50-80%. Morgen rondom de vore veel hogere kansen dan vandaag, INDECS komt met 99% en een conditionele kans op >50 ontl/5 min. van 30-50%. Hagel is bij de onweersbuien niet uit te sluiten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Eerste ontladingen al te zien op de detectie in Belgie

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook nog even satellietafbeelding met de ontladingen erin:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Buien in Belgie groeien goed

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Zit hier in de buienregio. Niet zo spectaculair: enkele donkere wolken die mijn regio missend voorbijtrekken in het oosten en westen en wat donderslagen hier en daar. Zit weer tussen 2 rode pitten met de meeste onweersactiviteit in

Jan van Ooijen

Gaat allemaal tergend langzaam

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Gunstig dat het iets ten Noorden is uitgebreid qua waarschuwingen! Het gaat wel langzaam inderdaad, maar wie weet nog een paar leuke verrassingen, bij de grens met Duitsland ontstaan nu ook buitjes!

Jan van Ooijen

Shelfcloudje in aantocht? Let goed op in het zuiden (plankenwolk)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hj32

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 11 jun 2012 - 14:51
Shelfcloudje in aantocht? Let goed op in het zuiden (plankenwolk)


Ik dacht dat ook al, aangezien ik op buienradar bliksems in de vorm van een croissantje zag :)

jones

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 11 jun 2012 - 14:51
Shelfcloudje in aantocht? Let goed op in het zuiden (plankenwolk)

zou zeer goed kunnen! Had al de indruk dat er achter mijn huis de wolken iets weghadden van een wales mouth.. Helaas volgroeide die hevige bui in de gemeente net ten noorden van mij waardoor ik het niet met zekerheid weet

hj32

Zo te zien bij de grens met Duitsland ook het nodige aan het ontstaan :)

Jan van Ooijen

Wolkenhoogte 9 á 10 kilometer bij onze zuiderburen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal