Onweerskansen 6, 7 en 8 juni

Topic gezien door 42280 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 04 jun 2012 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jones

Ik weet het niet hoor. GFS 12z biedt morgen amper onstabiliteit ten noorden van Wallonië en felle onweersbuien vanuit NO-Frankrijk naar Duitsland

aloa


aloa

Vrijdag ziet er niet verkeerd uit. Wolkenhoogte gaan tot 10 km.


Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Op en voor de OCCL in het noordoosten nog af en toe regen of motregen. Achter de OCCL en dan vooral in het zuidoosten van het land enkele buien, waarbij onweer niet geheel uitgesloten is. KOUW geeft in deze run nog slechts 10-20% en is daarmee sterk afgenomen. De temps geven ook niet echt kans op onweer, maar om nu vlak voordat de buien verder aan het ontwikkelen de waarschuwing nu in te trekken lijkt ons voorbarig. Vanavond op de passage van de trog wel een bui, maar wordt onweer niet meer verwacht. De activiteit op het aandachtslijntje neemt in de opeenvolgende steeds verder af. Harmonie laat eenzelfde beeld zien. Op nadering van de OCCL die donderdagmiddag passeert komt nu ECMWF en HiRLAM vrijwel gelijk uit. Indecs komt donderdagmiddag voor het zuiden en zuidoosten van het land nog steeds met waarden rond 40. Laat het voorlopig hierbij.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Vrijdag nog het beste lijkt het, vooral het noorden en noordoosten van het land

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Pittige buien-lijn nu in ZW NL

Tyshane

Citaat van: Dennis op wo 06 jun 2012 - 21:19
Pittige buien-lijn nu in ZW NL

Ik vind het wel meevallen met de pittige buien gezien de radarbeelden. Wel weer nare regen...

Peter Lutjes

Ik hou het in de gaten hier in Stadskanaal ;)

Gerard1995

Citaat van: Tyshane op wo 06 jun 2012 - 21:30
Ik vind het wel meevallen met de pittige buien gezien de radarbeelden. Wel weer nare regen...

mwoah, je hebt gelijk hoor, maar wel weer leuk dat er zomaar allemaal Rode-cellen ontstonden t.h.v Den Bosch-Tiel 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Tyshane

Ik bedoelde dus dat het wel meeviel in het Zuidwesten... ;)

Maar Ja hier schuift nu ten oosten wat langs, mooie rode pitten (op de radar dus, lol) en het wordt hier donker! (door donkere wolken dus, lol)

alaind86

Citaat van: alaind86 op do 07 jun 2012 - 00:26
Stukje estofex:



bron: http://www.estofex.org/

Onweerskans: donderdag



Onweerskans vrijdag:



=================================================================================
Geldig tot donderdag 07 juni 2012 24.00 locale tijd


Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 18 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Modellenbeoordeling.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
We bevinden ons in een zuidwestelijke stroming. Een trog met frontaal karakter boven het noorden trekt noordoostwaarts. Een actieve storing trekt vrijdagnacht over de Britse Eilanden oostnoordoostwaarts. Donderdagochtend trekt een zwak warmtefront over het land noordwaarts. De bij de storing behorende occlusie bereikt donderdag rond 18 UTC het zuiden en ligt vrijdag 00 UTC boven het noorden.

MODELBEOORDELING:
De Uitvoer is grootschalig consistent. Op details wat verschillen, bijv in wind en neerslag.
Aandachtspunten.

WIND:
Actuele 6 Bft ten ZW van de trog zit niet in de Hir Uitvoer, wel in de Harmonie18 Uitvoer.
BEWOLKING:
In het NW vannacht indicatie voor turbulentie St, het meest in de Harmonie Uitvoer. Donderdag overdag wisselende gelaagde bewolking, het dikst bij de frontale systemen en dan vooral bij de occlusie. Bij de occlusie indicatie voor verscholen CB's. (zie neerslag)

NEERSLAG:
Er zijn wat verschillen tussen de div Uitvoer. Het warmtefront van donderdagochtend stelt in de meeste Uitvoer weinig meer voor. De occlusie in de avond bestaat uit meerdere neerslaggebieden met later kans op verscholen CB's, CAPE later in de avond 500-700 J/Kg met flinke schering, dus organisatie is waarschijnlijk. Indecs 60-80% kans op onweer, duidelijk meer dan in de vorige Uitvoer. In de EC12 Uitvoer wat eerder en actiever dan in de Hir Uitvoer. In de Harmonie18 Uitvoer neemt de activiteit sterk af.

ZICHT:
Goed, in neerslag 5-8, lokaal 3-5 km.Vannacht kans op nevel.

TEMPERATUUR:
Div. Uitvoer lijkt voor overdag iets te koud, Komende nacht Tn rond 11 graden. Donderdag rond 20 graden.

Paraaf meteoroloog: Huiskamp
Bron: knmi.nl
=================================================================================

Daisy

Altijd leuk, onweerkansen.

ben benieuwd vandaag en morgen!
All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Jan van Ooijen

Brabant en Limburg code geel voor enkele onweersbuien, morgen beduidend meer kans

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

ZIet er potentieel best goed uit qua onweerskansen. De level 1 voor het Zuiden voor vandaag van Estofex had ik niet verwacht.

Sven

Zeeland nu ook geel voor onweer vandaag:

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

IkWilbert

Update Karim:

Citeerdonderdag 7 juni 2012
Voor een synoptische analyse, zie vorig blogbericht welke kan worden aangehouden.


De modellen en evolutie in de situatie bevestigen de kans op zwaar onweer over het zuidoosten van BE en geheel LUX. Daar dieper in de TE850 tong en bij hoge shear & storm reletive helecity (SRH01km tot 220!) kunnen relatief gemakkelijk supercells tot ontwikkeling komen. Minpunt is de toch vrij bescheiden onstabiliteit met een CAPE amper rond 1000 J/kg en een LI amper onder -2. Maar de hoge shear kan dit grotendeels compenseren alsook de verwachtte dynamische triggering. Dit gebied bevindt zich ook in de uitgang van een vrij krachtige jetstreak wat eveneens een aandachtspunt is.


De kansen op wateroverlast op grote schaal lijken minder van tel, des te meer het gevaar voor windschade met een Ivens rond 100 km/h. Ook het opvallend lage LCL niveau (met dus vochtige PBL) wekken de aandacht en indiceren verhoogde kansen op een lokale tornado bij een supercell.


Mocht in de komende modelrun de onstabiliteit wat hoger zijn en de waarnemingen de situatie bevestigen kan overwogen worden tot een HIGH RISK te gaan voor de zuidoostelijke gebieden.

Jan van Ooijen

Het WRF model, waar wij het eerste mee kwamen (10 mei) en nu alweer veelvuldig gebruikt kom ook met iets aanzetten. Echter bekijk ik liever de 12km ipv de 4km, maar omdat de 4km recenter is plaats ik deze.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hier één van de onweerskaarten waar we toegang tot hebben

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Voorlopig alleen nog maar code geel voor zuidelijk Limburg, Brabant en Zeeland

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

We zien wel wat er voorbij komt  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal