Onweerskansen 6, 7 en 8 juni

Topic gezien door 42341 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 04 jun 2012 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen-IJM

Da's lang geleden dat er voor wind een waarschuwing geldende is

Pascal Soomers

Een beetje regen gehad. Meer niet. Ligt nu wel een kleine bui op ramkoers. Ben benieuwd of daar ook wat onweer bij zit. Net wel twee ontladingen :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jelte

Fikse wind hier. Nu oplopend naar windkracht 8, vanavond nog iets verder naar misschien windstoten van rond 90 km/h. Op zich niets heel schokkends voor Terschelling, maar wel grappig terwijl je in je t-shirt buiten in het zonnetje kunt lopen!  8)

Jan van Ooijen

Jaja, bij Franse/Belgische grens ook onweer, welgeteld 3 ontladingen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Hier in Hoogersmilde vanmiddag ook lekker onweersbuitje gehad. Bui trok net ten ZO voorbij en alleen maar IC en een beetje CC waargenomen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Peter Lutjes

Stadskanaal zojuist 2 fikse buien achter elkaar waarvan de eerste  tropische moessontrekjes had, zelfs hageltjes erin, rainrate 130mm uur :)

Dennis


Ries

momenteel paar roffeltjes in Grunn

GHkstra

In Fryslân zijn al verschillende bootjes omgeslagen door de harde wind.
In Harlingen op dit moment een windkracht 7, op Terschelling windkracht 8.

André

Citaat van: Marsel op vr 08 jun 2012 - 11:50
Vandaag of gisteren?
Citaat van: André op vr 08 jun 2012 - 11:46
Dat is bij mij ook een raadsel niets wees op zulke toestanden .
Gisteren .
Demeulemeester André

André

Hier deze middag een licht buitje en voor de rest zon en wolken maar wel een harde wind met een piek tot 49 km.
Demeulemeester André

GHkstra

Inmiddels ook hier een windkracht 8 (17,2 m/s).
Windstoten van 75 km/u (20,9 m/s).

Jan van Ooijen

Mooi buienlijntje, helaas zal dat Nederland niet aan gaan doen. Als het dat toch doet dan alleen maar Limburg

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel1976

Eentje ( klein maar fijn ) ligt mooi op koers.

GHkstra

De windstoten gaan hier al richting de 80 km/u.

Marsel

Gisteren één bui gehad in R'dam, wel een forse met hagel, veel regen in korte tijd en zware windstoten. Geen onweer waar kunnen nemen.
Nog even over eergisteren (de dag van de tornado in oa Limburg).
@Jan, had jij de situatie als zodanig agressief ingeschat? Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de setting in de al vaker besproken theta-E tong duidelijk onderschat heb. Ja ok, er zouden dynamische cellen (wellicht SC's) tussen kunnen zitten met windverschijnselen, maar enkele volwaardige tornado's....pfoe dat was toch even schrikken. SRH waarden in die onderste km's rezen de pan uit!

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op za 09 jun 2012 - 10:37
Gisteren één bui gehad in R'dam, wel een forse met hagel, veel regen in korte tijd en zware windstoten. Geen onweer waar kunnen nemen.
Nog even over eergisteren (de dag van de tornado in oa Limburg).
@Jan, had jij de situatie als zodanig agressief ingeschat? Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de setting in de al vaker besproken theta-E tong duidelijk onderschat heb. Ja ok, er zouden dynamische cellen (wellicht SC's) tussen kunnen zitten met windverschijnselen, maar enkele volwaardige tornado's....pfoe dat was toch even schrikken. SRH waarden in die onderste km's rezen de pan uit!

Ja dat had ik ingeschat, het was haast dezelfde setting als dat van 10 mei jongstleden. Nu weet ik dat we het weer niet moeten gaan vergelijken met wat er geweest is, maar de kaarten waren exact hetzelfde. Enigste wat iets minder was, was de 0-1 en de 0-6 kilometer windschering. Die kwamen ongeveer 2 meter per seconde lager uit dan 10 mei. Maar goed, wat is 2 meter per seconde denk ik dan.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op za 09 jun 2012 - 10:50
Ja dat had ik ingeschat, het was haast dezelfde setting als dat van 10 mei jongstleden. Nu weet ik dat we het weer niet moeten gaan vergelijken met wat er geweest is, maar de kaarten waren exact hetzelfde. Enigste wat iets minder was, was de 0-1 en de 0-6 kilometer windschering. Die kwamen ongeveer 2 meter per seconde lager uit dan 10 mei. Maar goed, wat is 2 meter per seconde denk ik dan.

Mja, precies, door een ietwat achterlopend scheringsplaatje en beduidend minder aanwezige onstabiliteit leek het in eerste instantie wat minder interessant in vergelijking tot 10 mei. Echter nu blijkt dat, wanneer we nauwkeurig naar die onderste km gaan kijken, er processen speelde die toch moeilijk in grofmazige modellen als GFS te vatten zijn. Die 0-1km SRH's van >400, dat zijn gewoonweg belachelijke waarden!

wimbaens

Het had nog veel erger kunnen zijn hier in Limburg als de tornado die door het park Hoge Kempen is getrokken door een woongebied was gegaan. In België denkt men aan een F2-tornado.

Stephanie


Powered by EzPortal