Onweerskansen 6, 7 en 8 juni

Topic gezien door 42336 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 04 jun 2012 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Tyshane op vr 08 jun 2012 - 11:09
En het eerste onweer is geregistreerd, omgeving Tiel... Die bui is erg snel gegroeid overigens, zit nu al op 8 km...

Klopt is deze bui die zorgde voor Zaltbommel aardige hagel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Passage trog duidelijk zichtbaar op de Hirlamkaarten, voor de gene die niet weten wat een trog is volgt er een stukje uitleg van Johann zijn site:



Een trog ontstaat door convergentie van luchtmassas. Convergentie is het naar elkaar toestromen van lucht. Een teveel aan lucht onderin de atmosfeer veroorzaakt een optilling, gevolgd door afkoeling, condensatie en wolkenvorming. Een trog is op de weerkaart kenbaar aan de flauwe knik in de isobaren achter het koufront van een lagedrukgebied. Op weerkaarten van Bracknell worden deze met een vette zwarte lijn aangegeven. Het weer tijdens een trog is verschillend. Meestal hebben we te maken met een buiig weertype. Buien komen achter een koufront in de steeds koudere bovenlucht steeds meer op gang. Tijdens de passage van een trog worden de buien (door de genoemde optilling) extra actief. Vaak trekt er dan een lijn van buien over Nederland waarin soms ook hagel en onweer kan zitten. Achter een trog ruimt de wind vaak naar west tot noordwest en trekt iets aan. De luchtdruk stijgt dan veelal snel. In veel gevallen passeert een dag later een rug van hoge druk met onderdrukking van de buien en wat grotere opklaringen. Soms kenmerkt een trog zich ook door een wat minder instabiel weertype. Het is dan zwaar bewolkt en er valt buiige neerslag. Eén en ander heeft te maken met de aktuele stabiliteitstoestand van de atmosfeer. In de zomermaanden zijn troggen vaak zéér actief, in de wintermaanden dikwijls wat minder.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Gisteren geen onweer helaas, wel deze gezien:
(ik post m maar even hier, want ik had maar 1 foto gemaakt ;) )


Ben benieuwd wat we vandaag allemaal krijgen!

Jan van Ooijen

Allemaal buien in ontwikkeling, ook in Frankrijk!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Toch Limburg in de gaten houden, vrij van hoosverschijnselen is het niet!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

André

Dat is bij mij ook een raadsel niets wees op zulke toestanden .
Demeulemeester André

Marsel

Citaat van: André op vr 08 jun 2012 - 11:46
Dat is bij mij ook een raadsel niets wees op zulke toestanden .

Vandaag of gisteren?

Dennis


GHkstra

Hier in Harlingen weer een beste bui.
Helaas nog geen onweer.

Edit: De volgende bui is alweer in aantocht.

Edit 2: Nu ook onweer :D

Jelte

Ik zie ze vanaf hier, wat een prachtige buien van een afstandje. Blijft wel droog op Terschelling!

GHkstra

Het stelt nog niet zoveel voor.
Ik zie nu alweer blauwe lucht.

frankaloe

de bui die zo bij eindhoven komt is denk ik hier al te zien
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303

ziet er nu al dreigend uit
de  wind is flink aan het aantrekken
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Stephanie

Op steeds meer plekken in het noorden onweer.

Marsel

Citaat van: André op vr 08 jun 2012 - 11:46
Dat is bij mij ook een raadsel niets wees op zulke toestanden .

Mwa, mag duidelijk zijn dat er gisteren weldegelijk wat seinen op 'rood' sprongen voor het zuidoosten van de Benelux. Helemaal onverwacht kwam het dan ook niet. Wat mij wel opvalt (ik had de situatie van gisteren wat minder intens ingeschat) is dat de 0-1km SRH in een smalle zone zo bijzonder hoog op wist te lopen gisteren middag en avond. Zie: http://weerspinsels.blogspot.be/.
Dat verklaart waarom er gisteren (net als op de 10e mei) enkele hozen/tornado's wisten te ontstaan.
Even voor de goede orde, in Amerika neemt de kans op significante tornado's flink toe met een 0-1km SRH van meer dan 100 m^2/S^2. In de Benelux gisteren lokaal waarden van >400 in die onderste km!

Jan van Ooijen

Gaat lekker tekeer in het noorden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Wat gaan die buien doen in Zeeland, activeren of niet?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Rogierhgv

Hoogeveen geen drup gehad, alles trekt hier links en rechts voorbij.
Wel wat gerommel in de verte.
Gewoon nog een zonnetje hier met af en toe wolken ervoor.

Lightning_Glenn

Het voorste stukje dat over zeeland kwam is al minder aan het worden, hier nu beetje (edit)aardig wat regen. Maar daarachter zit nog meer.....dus ik hoop er op.

GHkstra

Hier af en toe zon dan weer bewolkt en regen.
Nog weinig harde klappen gehad hier.

Sven

Zojuist flinke regenbui gehad met fikse windstoten tussendoor (Spijkenisse) Nu kijken wat de bui onderin zeeland gaat doen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal