Onweerskansen 6, 7 en 8 juni

Topic gezien door 42688 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 04 jun 2012 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel1976

Krijg net bericht dat er hier 6km vandaan in Montfort ook een windhoos moet zijn geweest....Nog onbevestigd.


Tyshane

Zoals ik het begrijp gaat het om twee verschillende tornado's; 1 in Montfort (NL) en 1 in Tongeren (BE). Redelijk vlak bij elkaar en zat een half uur tussen. Gezien de richting, tijdspanne en afstand zou het me niet verbazen al het toch om dezelfde gaat...

Marcel1976

Citaat van: Tyshane op do 07 jun 2012 - 22:40
Zoals ik het begrijp gaat het om twee verschillende tornado's; 1 in Montfort (NL) en 1 in Tongeren (BE). Redelijk vlak bij elkaar en zat een half uur tussen. Gezien de richting, tijdspanne en afstand zou het me niet verbazen al het toch om dezelfde gaat...
Is denk ik grotendeels dezelfde bui geweest indd, hoewel die afstand tussen beide plaatsen toch al gauw zo'n 50 km is in vogelvlucht, ( schat ik zo )

Stealth

Wat ik me nou altijd afvraag na dagen zoals deze; waarom ontstonden er vandaag nou makkelijker tornado's dan bijvoorbeeld 10 mei? De buien vandaag waren alles behalve zwaar te noemen, en we hebben hooguit een verdwaalde onweersklap gehad vandaag. Afgelopen 10 mei waren de kaarten toch echt iets beter en hadden we ook echt te maken met meerdere zwaardere buien.
Onweersdagen 2012: 10

glenn

goedennacht iedereen ! Na vandaag vraag ik me eigenlijk toch af hoe de kaarten er voor morgen voor staan ? vandaag was al spectaculair eigenlijk !

Kunnen jullie mij helpen ? ben benieuwd of we morgen opnieuw deze toestanden krijgen !

Stealth

Morgen grotere kansen op onweer. In tegenstelling tot vandaag (donderdag) zijn er nu kansen voor de hele oostelijke helft ipv alleen het zuid-oosten. Kansen op randverschijnselen zijn echter nihil.
Onweersdagen 2012: 10

Dennis

 :)

CAPE: convective available potential energy-amount of energy a parcel of air would have if lifted a certain distance vertically through the atmosphere

MLCAPE: Mixed Layer CAPE- mean potential energy conditions available to parcels of air located in the lowest 100-mb when lifted to the level of free convection
MUCAPE: Maximum Usable CAPE-represents the total amount of potential energy available to the most unstable parcel of air found within the lowest 300-mb of the atmosphere while being lifted to its level of free convection
SBCAPE: Surface Based CAPE-represents the total amount of potential energy available to a parcel of air originating at the surface and being lifted to its level of free convection
NCAPE: normalized CAPE- is CAPE that is divided by the depth of the buoyancy layer (units of m s**-2).


1: Usually, SBCAPE is used in thunderstorm formation. Also, MLCAPE can be used to get an estimate of available CAPE.

2:MLCAPE= lowest 100-mb of the atmosphere. MUCAPE= lowest 300-mb of the atmosphere. SBCAPE= the surface.
Source(s):
Storm spotter/chaser

Dennis

Estofex LVL 1

A level 1 was issued for NE France, SE Belgium, W to NE Germany mainly for marginally large hail and tornadoes

N France through SE Belgium towards NE Germany ...



Scattered showers and thunderstorms are expected to develop in a post-frontal airmass, characterised by steep lapse rates and rather marginal latent instability. Especially towards east of the highlighted region, strong DLS is forecast, while LLS should ramp up during the evening hours as boundary layer begins stabilising across the whole area. Initiation should not be an issue, albeit no strong concentrated forcing can be inferred from the models. Isolated well organised multicells or even a supercell might occur with attendant threats of marginally large hail and towards the evening also weak tornadoes are not ruled out (enhanced LLS and low LCLs). Tornado threat will be somewhat limited by mostly unidirectional vertical shear.


Jan van Ooijen

Stukje KNMI Guidance:

De (onweers)buien kunnen gepaard gaan met windstoten tot 80 km/u. Als gevolg van het verplaatsen van eerder genoemd laag neemt de gradiënt dermate toe dat er een zuidwest 8 Bft aan de westkust komt te staan. De zwaarte van de windstoten worden door de huidige run niet meer berekend en dit geldt tevens voor Harmonie. Toch maar waarschuwingen gehandhaafd.



Buien ontwikkelen zich als gevolg van bereiken van convectietemperatuur, maar worden ook getriggerd door convergentie in een trog die in het kielzog van het laag zich vandaag manifesteert door van west naar oost over het land te trekken. De neerslag behoren bij de schampende occlusie zal een buiige karakter hebben.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Eerste buitjes al weer op de Belgische grens

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Noodweercentrale heeft er ook zin in

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Leon Eikenaar

Ik zeg: kom maar op met die buien!
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Marsel

Citaat van: Stealth op vr 08 jun 2012 - 00:06
Wat ik me nou altijd afvraag na dagen zoals deze; waarom ontstonden er vandaag nou makkelijker tornado's dan bijvoorbeeld 10 mei? De buien vandaag waren alles behalve zwaar te noemen, en we hebben hooguit een verdwaalde onweersklap gehad vandaag. Afgelopen 10 mei waren de kaarten toch echt iets beter en hadden we ook echt te maken met meerdere zwaardere buien.

Je moet je goed bedenken dat voor de lichte meso gerelateerde hozen/tornado's (EF0-EF1) van onze contreien soms helemaal niet gek veel nodig is (relatief laag LCL, matige hoeveelheden SRH, LLS en DLS icm wat onstabiliteit). Buien hoeven niet aan 'Amerikaanse eisen' te voldoen en niet bijzonder elektrisch actief te zijn. Sterker nog, dergelijke wind-incidenten komen bijvoorbeeld in Groot-Brittannië nog veel vaker voor dan bij ons....terwijl het fenomeen onweersbui (in tegenstelling tot dynamiek!) daar toch aanmerkelijk minder vaak en minder uitgesproken voorkomt dan hier het geval is, zeker in warme luchtmassa's.
Op 10 mei jongstleden oogden de kaarten inderdaad explosiever, dat was de situatie uiteindelijk ook (beduidend meer dynamiek en onstabiliteit). Het resultaat: op uitgebreidere schaal randverschijnselen inclusief 3 (!) bevestigde tornado's. Om te concluderen dat het gisteren allemaal veel makkelijker ging...dat is wat voorbarig denk ik. Temeer omdat het gisteren echt bij één of twee lokale incidenten is gebleven.

Skroei

Buiten dat, wordt natuurlijk niet elke  hoos waargenomen > geregistreerd.
M.a.w., als er 2 zijn gezien en gemeld, wil dat niet zeggen dat het er die dag ook exact 2 waren.

Marsel

Citaat van: Skroei op vr 08 jun 2012 - 10:40
Buiten dat, wordt natuurlijk niet elke  hoos waargenomen > geregistreerd.
M.a.w., als er 2 zijn gezien en gemeld, wil dat niet zeggen dat het er die dag ook exact 2 waren.

Ben ik met je eens. Maar dat verhaal gaat dan ook op voor 10 mei, toen er op veel meer plaatsen funnels, zware windstoten en andere randverschijnselen zijn gerapporteerd. ;)

EDIT: overigens, de eerste buien vormen zich nu vrij snel. Kan nog wel eens mooie platen opleveren mensen!

Gerard1995

er ontstaan nu meer buien bij IJsselmeer en bij Den-Bosch 8)

mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Tyshane

ZO dat ging rap vandaag, vanochtend strak blauw, heerlijk begin van de dag, binnen no-time de eerste wolkjes en groeiden al snel uit tot behoorlijke wolken. Nu ontstaan de eerste buien al. Ben benieuwd voor de rest van de dag!

Tyshane

En het eerste onweer is geregistreerd, omgeving Tiel... Die bui is erg snel gegroeid overigens, zit nu al op 8 km...

Dennis

Citaat van: Tyshane op vr 08 jun 2012 - 11:09
En het eerste onweer is geregistreerd, omgeving Tiel...

Yep ;)


Powered by EzPortal