Onweerskansen 22 mei

Topic gezien door 17753 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 21 mei 2012 - 19:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 22 mei

   


Aangezien het oude topic te vol wordt en daarmee ook onoverzichtelijk, hebben we besloten om voor morgen een apart topic aan te maken.

Morgen cq dinsdag zien we op het Amerikaans weermodel flink wat onstabiliteit. De waardes lopen uiteen van 1500-2000 J/KG in het noorden en in het noordoostelijk deel van het land, in het oostelijk deel van het land liggen de waardes ongeveer rond de 1000-1500 J/KG en in de kustgebieden beduidend lager, zo'n 200-600 J/KG. Dit allen bij een lifted van -4 á -5 in het noorden, -3 á -4 in het oosten en in het midden van het land -2 á -3. Hieronder ziet u een afbeelding van het weermodel GFS (CAPE en MLCAPE).



Als we gaan kijken naar het WRF model, dan zien we dat de onstabiliteit heel anders is dan het Amerikaans weermodel. De meeste onstabiliteit zit in delen van Groningen, Friesland, Flevoland, westen van Overijssel, Gelderland, oost Brabant en Limburg. Daar worden waardes weergegeven die schommelen tussen de 1000-1250 J/KG en de 1750-2000 J/KG. Elders die hierboven niet genoemd zijn hebben onstabiliteitswaardes die schommelen rond de 500 J/KG. Klik voor de afbeelding.

Het Europees weermodel ECMWF geeft weer een totaal ander beeld, zo laat het model aan het einde van de middag in het westelijk deel van het land enige onstabiliteit zien van zo'n 450-500 J/KG. In de avond neemt echter de onstabiliteit toe in het merendeel van het land. De maximale waardes die op dat moment weergegeven worden ligt ongeveer rond de 1200 J/KG, dit is echter voor het midden van het land. Elders liggen de waardes rond de 500 J/KG met uitzondering van het oosten, daar wordt geen onstabiliteit weergegeven. Klik voor de afbeelding.

De neerslag!
En weer laten de weermodellen lk een andere situatie zien omtrent de neerslag. Zo laat het Amerikaans weermodel GFS een aardige hoeveelheid neerslag zien in het zuiden en het midden van het land tussen 12UTC en 15UTC (14.00uur en 17.00uur Nederlandse tijd). Ook tussen 15UTC en 18UTC (17.00uur en 20.00uur) laat het Amerikaans weermodel neerslag zien, dit is weer weggelegd voor het midden en het zuiden van het land, maar ook het noorden kan wat verwachten volgens de recente uitdraai van het Amerikaans weermodel. Zie hieronder het animated gifje van het Amerikaans weermodel.



Het WRF gaat in grote lijnen met het Amerikaans weermodel GFS mee, die laten ook de neerslag zien in het midden en zuiden van het land. Ook het noorden is wat neerslag te zien op de weerkaart. Kortom, we kunnen WRF naast GFS leggen. Klik hier voor de neerslagafbeelding van het WRF model. Het WRF 12km laat totaal geen neerslag zien en het WRF 4 kilometer ook niets.

Ook het Europees weermodel ECMWF laat weinig tot niets zien wat betreft de neerslag, alleen het noorden, zuidoosten en het zuidwesten laat het model wat neerslag zien. Klik hier voor het kaartje. Ook het weermodel Hirlam (KNMI) laat weinig tot geen neerslag zien. In de Guidance staat het volgende geschreven: "Ook morgenmiddag en avond laat Hirlam een buiensignaal, gezien de onstabiele maar droge atmosfeeropbouw zullen eventuele buien geïsoleerd zijn maar wel gepaard gaan van onweer. INDECS komt voor morgen met kansen van 30-60%".

Kortom, als het ploft dan ploft het goed. Als het tot ontwikkeling van buien komt dan kan er lokaal zeer veel neerslag gaan vallen. Ook moeten we rekening houden dan met hoge bliksemactiviteit, maar ook hagel tot 1,5 centimeter
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Kanskaartje van Wetteronline

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

zo waren er vandaag onweerskansen, worden ze opgeschoven naar morgen, valt het morgen tegen?? woensdag nieuwe kansen, valt het zelfs woensdag tegen??, dan is er donderdag nog een toetje mogelijk :D

M.a.w. Wat een Donderse-Top-Week is dit zeg!! :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 21 mei 2012 - 19:28
Kortom, als het ploft dan ploft het goed.

Heerlijk zo, morgen misschien dan eindelijk raak hier? In combinatie met een mogelijke 30 graden, explosief mengsel.  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Graphicnizor

Volgens onze alom steeds bekendere WRF kaart vroeg in de middag al kans op een bui in het zuiden / westen
Maar ik hou mijn ogen ook sterk gericht op het kaartje van 18Z ( 8 uur savonds ) waar een flinke bui vanuit de oosterburen ons land in trekt.
De vraag alleen is; houd op dat moment als er onweer gaande is het vol tot ons land en verder


WOENSDAG[/b]

Wellicht weer onweer op de kaart maar dan voor het Zuiden & Westen van het land.
Ook weer vroeg in de middag waar de meeste onstabiliteit kan zorgen voor een paar rake klappen
De kaarten zien er vanaf 15Z ( 17.00 uur) erg gunstig uit voor Limburg en Brabant

Onno_D

Estofex heeft er niet zoveel zin in...


pennywise

ach ja,ze heben hun dag vandaag gewoon niet,kan gebeuren;)

dondertje127

Zou me niks verbazen, ik zweet nu al m'n nest uit :P
Des ochtends staat de zon wel in mijn kamer (in de zomer).

Jan van Ooijen

WRF laat neerslag zien in west en midden/zuid



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

hier beginnen de 1ste (nog laaghangende) wolkjes zich te vormen, maar ik zie ze gewoon opstijgen, al gaat het nog niet hard..... :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Arend

Volgens guidance KNMI vandaag:

"Onweerskansen vanmiddag rond 50 %."
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Arend

Hirlam komt met een "Duits buitje" in de 06z. Gaat het hier niet halen. Maar er kan van alles ontstaan natuurlijk, hoewel de kans niet erg groot lijkt.  ::)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Zojuist een van de eerste 12Z soundings uit west Duitland net over de Nederlandse grens bekeken. Duidelijk te zien was een inversie op 7000-8000ft. Deze deksel zou er nog wel eens flink op kunnen blijven vandaag. De stapelwolken die nu ontstaan zijn zullen een zware dobber aan deze warme laag hebben. Misschien dat een enkeling er voorbij schiet in de namiddag wanneer de grootste hitte aanwezig is. Als, dat gebeurt is het meteen een flinke met onweer, windstoten, hagel en toppen tot aan de tropopauze. Echter die kans is niet gek groot, het zal net wel of net niet worden.....

F.Fredje

Eerste posting: ik hoop dat ik wat toe kan voegen aan dit forum.

Het morgenrood bij zonsopkomst vertelde me vanmorgen dat we wel wat regen kunnen verwachten vandaag.

We hebben hier een nagenoeg oostelijke stroming en een WNW-windje 2.
Thermometer geeft nu (14.30lt) 29 graden aan. Stapeltjes zijn een beetje aan het groeien, weinig horizontale verplaatsing.
In het oosten is de grens tussen wolken en blauwe lucht bleekjes. Zo te zien vanaf zo'n 1000 voet behoorlijk vochtige lucht

Het spijt me te moeten zeggen maar mijn (kampeer-)ervaring zegt me dat er vandaag geen knetterend onweer komt. Misschien hier en daar een bui met een (verdwaalde) donderklap.

(Het hoeft van mij ook niet zo hard: Ik houd iedere keer mijn hart vast aangezien ik in een houten huis woon waar een hoos in 3 seconden kachelhout van maakt (is natuurlijk wel extra spannend!)).

Skroei

Grappig, wind is hier al dagen Noordoost, nu iets oostelijker en gelijk stuk warmer, geen verkoelende Noordooster meer ( lokatie net noord van Leeuwarden )
Wacht in spanning af of we de komende 48 u nog wat krijgen...  8)

vlerk

Welkom! Wat is je woonplaats? Misschien handig dit in je profiel bij je persoonlijke tekst te vermelden?

F.Fredje

Dankjewel! Woonplaats is Nuenen.

Pascal Soomers

In spanning wachten we af wat er vandaag nog zal gaan gebeuren. Zelf verwacht ik er niet heel veel van, aangezien er een grote tegenwerking (cap) boven in de atmosfeer aanwezig is. Zoals Marcel al eerder zei, mocht er toch een stapelwolk uitgroeien tot een enkele bui, dan zal dit meteen een flinke cell worden met alles erop en eraan. Typisch gevalletje van nowcasten dus. Voor morgen voorzie ik meer kansen. Maar daarover discussiëren we verder in het andere onweerskansen topic.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Arend

Citaat van: Pascal Soomers op di 22 mei 2012 - 15:53
Zelf verwacht ik er niet heel veel van, aangezien er een grote tegenwerking (cap) boven in de atmosfeer aanwezig is.

Hieronder De Bilt:
Afhankelijk van welke sounding je bekijkt. Weatheronline.co.uk laat bijna geen CIN/cap zien. Bovenste afbeelding. Onderste weer wel. Blijf het vreemd vinden, zelfde sounding (locatie/tijd) toch verschillen. Ik zal wel iets over het hoofd zien.  :-\
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op di 22 mei 2012 - 16:06
Hieronder De Bilt:
Afhankelijk van welke sounding je bekijkt. Weatheronline.co.uk laat bijna geen CIN/cap zien. Bovenste afbeelding. Onderste weer wel. Blijf het vreemd vinden, zelfde sounding (locatie/tijd) toch verschillen. Ik zal wel iets over het hoofd zien.  :-\

Op beide soundings zien we dezelfde opbouw maar anders geprojecteerd. Bovendien, wanneer we een Cu construeren stoot deze in beide gevallen zijn hoofd tussen 800-700hPa. Dat er een Cin van 0 berekend wordt in de bovenste sounding verbaast mij ook.... Immers, zonder Cin zou een Cu meteen Cb kunnen worden, dat dat verhaal nu niet op gaat mag duidelijk zijn.
Beter is het wanneer je handmatig een sounding gaat analyseren. Dan weet je zeker dat het goed gaat. Dan maakt de exacte grootte (dus in cijfers) van de Cin niet gek veel meer uit. Je kijkt gewoon bij welke temperatuur er wél voorbij geschoten kan worden. Houdt wel rekening met (grootschalige) forcering/optilling en processen als entrainment in sommige gevallen!
De onderste projectie is naar mijn idee een stuk duidelijker en beter te bewerken.

Powered by EzPortal