Onweerskansen 23 en 24 mei

Topic gezien door 141576 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 mei 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter

Citaat van: riddler op wo 23 mei 2012 - 22:28
:) begint hier zwart te worden, wind trekt aan, en een prachtig uitzicht op de bliksem boven het Ijmeer.
Zo te zien trekt het ook hierheen  ;D
Is de bui die net langs ons heen trok (Eemnes-Almere). ;)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

jasper-k

Noordoost van Amstelveen zit een hele hoge wolkentop, met daarin continue bliksem. Tot zo'n 10 minuten geleden was de top nog in de zon. Met mijn telefoon en fototoestel was de bliksem prima te filmen.

maarten otto

Citaat van: Peter op wo 23 mei 2012 - 22:30
Is de bui die net langs ons heen trok (Eemnes-Almere). ;)
En ik nog zo hopen dat ie over Eemnes trok en dat je de kelder moest leegpompen  ;D ;D
Met 250 km/h boven de kassen van het Westland en de Hollandsche Brug met windkracht 8.... Durven jul

Weatherboy

Citaat van: jasper-k op wo 23 mei 2012 - 22:31
Noordoost van Amstelveen zit een hele hoge wolkentop, met daarin continue bliksem. Tot zo'n 10 minuten geleden was de top nog in de zon. Met mijn telefoon en fototoestel was de bliksem prima te filmen.

Ja echt hè. Prachtig, het lijkt eindelijk naar ons toe te komen.

marco-groningen

En ook nummer 3 strand weer voor hij hier is. Begint ook in rap tempo op te lossen.

Ries

Citaat van: marco-groningen op wo 23 mei 2012 - 22:54
En ook nummer 3 strand weer voor hij hier is. Begint ook in rap tempo op te lossen.
wou het je net zeggen  :P bliksemactiviteit verdwijnt er ook gezwind uit en wát er tot hier komt gaat nét onder ons langs... Standaard verhaaltje voor ons hier  hè ;)

truste!

Chase-Stormer

Zo he, dikke rode pit boven Den Helder.... het hoost, het waait, en het flitst & rommelt nu zeker al ruim een half uur achter elkaar door.
Eerst zag ik nog wat schichten, nu flitst en rommelt het aan 1 stuk door.

Fantastisch ! eerste onweersbui te pakken, das wel beter dan een rommel en verder niets :p

marco-groningen

Citaat van: Ries op wo 23 mei 2012 - 22:56
wou het je net zeggen  :P bliksemactiviteit verdwijnt er ook gezwind uit en wát er tot hier komt gaat nét onder ons langs... Standaard verhaaltje voor ons hier  hè ;)

truste!

Ja ik ga mijn bed ook maar opzoeken. Voor vandaag zit het er toch niet meer in. Trusten.

Weatherboy

Helaas, alles verdampt hier weer. Naja, wel een prachtig schouwspel gezien met schemer. Absoluut fantastisch! Helaas geen hagel, wolkbreuk enzo, uiteraard niet.

PatrickM

Ja, hier hetzelfde probleem. Geen onweer, alles is ineens weg...

Peter Lutjes

Als je de sateliet beelden erbij pakt, zie je dat de paddestoel doormidden wordt gescheurd maar hij heeft wel een draairichting met de klok mee, het is toch geen hoog?,, raar en uniek.......
:D

Chase-Stormer

Trouwens, de laatste 20 minuten is er iets voor gekomen waarvan ik me afvraag wat het precies is.

Het lijkt net alsof ik een soort van vuurpijl hoor, een doffe klap maar komt niet in de buurt van een rommel, maar ik neem aan dat niemand zo gek is om met dit weer (het hoost redelijk) een stel vuurpijlen af steekt om de x-aantal minuten.

Dus ik vraag me af, wat kan het zijn ?

Glennb

Ik ben blij! Niets dat er nog op leek dat Almere onweer zou krijgen. Ineens ontstond er een heuze onweerbui die het toch al met al bijna een uur heeft volgehouden. Wat een flitsen, regen en hagelstenen! Wolkentoppen groeiden naar de 12km.. Heerlijk!
Toen de bui was over getrokken, kon je een prachtig schouwspel van flitsen waarnemen. Mijn eerste onweersdag van het jaar was prachtig! :-). Nu lekker tukken. Ajuus!
Groet,
Glenn

Mike25

Helaas vanavond helemaal niks mee gekregen :) alles loste bij apeldoorn helaas. Paar wolken op de foto gezet,zal morgen kijken of het wat geworden is ;D

Jelte

Zo, dat was de eerste onweersessie van het seizoen.
Vanwege een rap ontwikkelende bui boven Ameland toch maar op pad gegaan. Had niets meer verwacht.
Een prachtig ontwikkelende bui in de ondergaande zon. Schoot snel door naar 15km! Het zal later een keer worden voordat ik de timelapse gereed heb.
Lang staan wachten en staan kijken hoe de bui zich ontwikkelde. Een bizarre hoeveelheid flitsen en rommels in de bui.
Uiteindelijk werd het donker en kwam het dichterbij.
De flitsen werden steeds feller, soms drie tegelijk.
Uiteindelijk was er een felle flits met twee enorme dreunen die voelbaar door de auto gingen, het zal ongeveer twee kilometer geweest zijn. We besloten te verkassen, maar binnen tien minuten was de hele bui gedeactiveerd. Niets meer! Bizar, wat een avond! Prachtig!

TimKoster

En het enige wat hier te horen is zijn de scheepstoeters om de paar seconde, flink mistig hier!

Weatherboy

Gewoon nieuwe buien rond Nijmegen. Alweer! Het houdt niet op daar.

zorba

Estofex geeft wederom een LVL 1 af, voor het grootste deel van Nederland, voornamelijk voor grote hagel.

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

jones

Hier even de tekst:
A level 1 was issued for the western British Isles, eastern France, the Benelux countries, western and southern Germany, the Alpine region mainly for large hail.

The western British Isles, France and north-eastern Spain, the Benelux countries, western and southern Germany, the Alpine region

Latest soundings and model data indicate rich boundary-layer moisture over a broad region that is advected southward across France. Lapse rates increasing to the north-east lead to rather strong instability. Across the Benelux countries, up to 2000 J/kg MLCAPE has been observed. An elevated mixed layer will advect westward into northern France and the North Sea and England. Further south, weaker lapse rates are present, but rich low- level moisture will likely lead to CAPE during the day as well. Given a weakly-forced situation, low-level forcing like sea-breeze fronts and upslope flow will be the main sources of lift/initiation. Storms will spread along these features as well as along outflow-boundaries until the late evening hours, when storms will decay. Although the vertical wind shear is weak, pulse storms will be capable of producing large hail locally as well as excessive precipitation, especially in the northern portions. Briefly severe wind gusts are not ruled out.

dondertje127

Ook in Arnhem zijn de felle flitsen zichtbaar en de dreunen hoorbaar.

Powered by EzPortal