Onweerskansen 23 en 24 mei

Topic gezien door 141601 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 mei 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Ik geloof er allemaal weinig van, maar goed we gaan het zien ;) Nu al zeuren over dat we niets gaan krijgen.....
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Graphicnizor

Inderdaad!

Dat ge-emmer over we krijgen niks gaan we niet hier discussieren.
Mag rustig op weerwoord, gezien dat langzamerhand de klaagbaak is!
Doe mij en ieder ander een lol en hou het schoon, plaats alleen de nodige informatie over het onweer.
Of je nou wat krijgt of niet!

Alvast bedankt!

Michaeltje1986

*SARCASME AAN*
Wat is de mens tegenwoordig toch positief!
*SARCASME UIT*


hj32

@ Jan

Kun je nog een keer de meeste actuele kaarten plaatsen, zodat we een goed beeld hebben?
Dank je wel

Mariska

Citaat van: vlerk op wo 23 mei 2012 - 09:24
Eindhoven is grijs en kil, zon doe je werk!!

Hij begint zijn werk te doen, al hangt er toch wat sluierbewolking lijkt het. Wat mij betreft gaat het pas na 18.30 los. Ik wil droog thuis komen van de fysio  :)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Weatherboy

We horen bij de warmste plekken van NL, het vore ligt dus nu boven ons hoofd. Het is in me tuin echt al bloedje heet, 28.1°C. Kan toch haast niet anders dat deze lijn de knalvuif van NL gaat worden?

vlerk

Citaat van: Mariska op wo 23 mei 2012 - 10:57
Hij begint zijn werk te doen, al hangt er toch wat sluierbewolking lijkt het. Wat mij betreft gaat het pas na 18.30 los. Ik wil droog thuis komen van de fysio  :)

Ik hoef gelukkig maar 5 minuten te fietsen van werk naar huis en dan mag het best flink knetteren van me.
Sluierbewolking begint nu ook wat weg te trekken.

mroffica

goede morgen mensen,

ik wens iedereen een mooie dag vandaag en geniet ervan.
Heb zelf middag dienst dus zal het allemaal moeten volgen vanaf een pc en mobiel en af en toe ff naar buiten.
:) :'(
For the love of LiGhTnInG

Tyshane

Met dergelijke waarden qua indices gaat het hartje gewoon sneller kloppen, misschien is de trigger lastig, maar als de lont aangaat, dan knalt het goed, de potentie is er in ieder geval. En dat mensen, maakt het zo spannend en leuk om te volgen! ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: hj32 op wo 23 mei 2012 - 10:53
@ Jan

Kun je nog een keer de meeste actuele kaarten plaatsen, zodat we een goed beeld hebben?
Dank je wel

Hirlam en GFS neerslag tot en met vannacht



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hj32

En de cape en lifted?

Want wat zo tegenstrijdig is, is dat in het NO wolkentoppen tot 15km! en lifted -9 werden aangegeven en dat KNMI nu toch zegt dat daar juist, volgens hun het het minst zal gebeuren
Heeft dat mss te maken met de veranderde windrichting wat Johann aangaf?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: hj32 op wo 23 mei 2012 - 11:14
En de cape en lifted?

Want wat zo tegenstrijdig is, is dat in het NO wolkentoppen tot 15km! en lifted -9 werden aangegeven en dat KNMI nu toch zegt dat daar juist, volgens hun het het minst zal gebeuren
Heeft dat mss te maken met de veranderde windrichting wat Johann aangaf?

Wolken van die hoogte, als dat werkelijk zo hoog wordt, daar kan je donder op zeggen (lol) dat dat onweer geeft.

MamaAs

Op www.zomerweer.com kan je het mooi in de gaten houden.

Wordt hier steeds warmer, net 'even' naar de speeltuin, maar begon al flink te broeien. Lekker!
Man wil vanavond BBQen op het strand....

hj32

De clash tussen warm en koud ligt idd op die lijn rond 14:00
Maar omdat ik in het Noorden zit kan ik er niet op gokken
Ook zijn de tempertaturen hier lager...

erik

Aan de neerslagkaartjes van Jan is al te zien waar het verschil in zit: HIRLAM en GFS hebben een ander patroon dan de ECMWF waar de KNMI zich op baseert.In de Guidance wordt wel gewoon aangegeven dat het nowcasting wordt vanwege die verschillen maar aan het eind van de dag zullen we zien wat het ons gebracht heeft.
Eerst maar ff genieten van het heerlijke weer nu en dan in de loop van de dag eens kijken waar (en of) er iets ontstaat.Gisteravond was die enorme bui onder Eindhoven ook een prachtig voorbeeld van wat er vandaag zou kunnen gebeuren,van mij mag dat vanavond ook hier wel langskomen  ;D

Johann

Citaat van: hj32 op wo 23 mei 2012 - 11:14
En de cape en lifted?

Want wat zo tegenstrijdig is, is dat in het NO wolkentoppen tot 15km! en lifted -9 werden aangegeven en dat KNMI nu toch zegt dat daar juist, volgens hun het het minst zal gebeuren
Heeft dat mss te maken met de veranderde windrichting wat Johann aangaf?

Met die wind bedoelde ik de triggering (die dus geheel ontbreekt). Daarnaast zegt een hoge cape en LI überhaupt niets over het wel of niet optreden van onweer.

Vergelijk GFS kaart van 12h00




met satelliet beeld



Aniamtie >>  http://www.sat24.com/en/nl

Gewoon onbewolkt dus en zelfs de bewolking boven noord Duitsland heeft nog niets in de pap te brokkelen en lost zelfs nog op
Kortom, het ontbreekt aan trigger.  We zullen moeten wachten op de convergentie(zone)  uitgaande van het laagje welke zich vanmiddag boven zuidwest Duitsland ontwikkelt en wellicht de boel toch nog gaat activeren.




hj32


Jan van Ooijen

Nieuwe neerslagverwachting van het weermodel Hirlam tot vannacht 03UTC:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

matroesjka-world

Als ik deze kaarten moet geloven dan komt er niet veel sensatie in Heerenveen :-\
Het zag er eerst zo mooi uit, maar nu gaat m'n hartje al minder snel kloppen...
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Powered by EzPortal