Onweerskansen 23 en 24 mei

Topic gezien door 141540 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 mei 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter Lutjes

Hier in het noordoosten moet ik het allemaal nog zien, ik wacht met spanning op estofex..

JorisK

Citaat van: GekkeLeo op di 22 mei 2012 - 21:23
Pff dat gaat niet goed komen morgen. Westen gaat billenkoek krijgen :P
Ja, als straf voor alle keren dat we lopen te zeuren dat we naast de boot pissen. :P Ben benieuwd naar dde update!

Reutel

Zozo wat een actie hier op het forum! Ik heb helaas geen tijd om eens lekker te gaan chasen...  >:(

Donderdagmiddag vlieg in naar Wenen, eens kijken of ik wat mooie pica's kan maken vanuit het vliegtuig!  8)

Jan van Ooijen

Citaat van: JorisK op di 22 mei 2012 - 22:18
Ja, als straf voor alle keren dat we lopen te zeuren dat we naast de boot pissen. :P Ben benieuwd naar dde update!

De update is klaar en zal binnen 10 minuten online staan
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

***UPDATE***

   


Morgen krijgen we te maken met een interessante situatie, er zijn hele hoge Cape waardes aanwezig tot meer dan 2000 J/kg in een groot deel van het land.  Lokaal zo'n 2500 J/kg in het midden van het land. Daarbij zien we een lifted van -6 a -7 in een groot deel van het land. Tot -8 in het uiterste noordoosten. De kust blijft achter met "slechts" -3. Al deze waardes zien we om 18z (20.00 uur Nederlandse tijd). EC en GFS komen aardig overeen qua cape en Lifted.

Cape ECMWF12:


Als we kijken naar de neerslag zien we EC en WRF aardig overeenkomen. Die modellen geven de meeste neerslag in het zuiden, midden en oosten van het land. GFS geeft een neerslagsignaal over vrijwel het hele land. Bij buien kunnen flinke neerslag hoeveelheden voorkomen. De buien hebben een lage treksnelheid waardoor er lokaal wateroverlast kan optreden.

Als we kijken naar de Cinh (Convectieve afremming) zien we tot begin van de middag (14.00 uur) in grote delen van Nederland redelijk hoge waardes. Tot -100 J/kg in het noorden van het land. Overige delen van het land een stuk minder tot -25 J/kg. Aan het einde van de middag en begin van de avond zien een stuk lagere waardes (is gunstig) namelijk rond 0J/kg. Dat wil zeggen dat er dan vrijwel geen weerstand meer is voor de buien.

De INDECS liggen morgen erg hoog in een groot deel van het land volgens de KNMI Guidance. In het midden, oosten en zuiden van het land >50 ontl/5min is 40-70%, >100 ontl/5min 30% en >200 ontl/5min zo'n 15%.

Dynamisch hoeven we niet te kijken, die is er namelijk niet. Doordat er vrijwel geen windschering is, is er zo goed als geen organisatie mogelijk. (vergelijkbaar met afgelopen zondag).

Kortom: Morgen opnieuw hoge temperaturen (25 tot lokaal 29 graden in het oosten) met in de loop van de middag (mogelijk eerste deel van de middag) toenemende kans op stevige onweersbuien  met toppen meer dan 10 km. Vooral ten zuiden van de lijn Amsterdam/Enschede. Gezien de lage treksnelheid kan er lokaal veel neerslag vallen. Daarbij is er kans op grote hagel, tot maximaal 2,5cm.

(c) Meteo-Service

Nieuwveen10

Ik heb er zin in morgen. Laat maar komen :)

Joep

Dit is wat GFS er van maakt (of is dit een oud kaartje?)


Baksteen2005

Hoop op een Lekker knallend einde

Hoop erger dan we zondag (op mijn verjaardag) hebben gehad

Mr.B

Precies op de lijn Amsterdam - Enschede. Ben benieuwd. Heb er zin in  8)

Khim

Morgen ben ik toch lekker vrij. Heerlijk! Zal dan proberen wat mooie foto's te maken. Hond is trouwens nou al bang, dus dat wil al heel wat zeggen. Leuk vooruitzicht!
Groetjes uit Hengelo (OV)

Jan van Ooijen

Ook de wolkentoppen blijven bij 14 kilometer

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis


JorisK

Mooie update! Alleen had die lijn had van mij wel iets noordelijker gemogen :P Maar goed, wil natuurlijk niet zeggen dat we hier(Zaandam) helemaal geen kans maken.

Sven

Mooi neerslag signaal volgens UKMO:

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

hoffies

Het is ook weer alles of niet, wat een temperatuur kaartje...morgen knallen na 21:00 uur graag...Kan je daar voor zorgen, Jan :)
Twitter: @hoffnar2911

Rogierhgv

Citaat van: JorisK op di 22 mei 2012 - 22:50
Mooie update! Alleen had die lijn had van mij wel iets noordelijker gemogen :P Maar goed, wil natuurlijk niet zeggen dat we hier(Zaandam) helemaal geen kans maken.

Gaat mij net zo, mag wel wat noordelijker.
Gezien de kaarten moet hier in Hoogeveen toch ook wel wat komen, alleen de neerslag blijft achter.
We zullen het zien morgen.

Koen-IJM

Volgens GFS morgen 0 graden  ;D

NitroGenetics

Citaat van: Koen-IJM op di 22 mei 2012 - 23:50
Volgens GFS morgen 0 graden  ;D


pff veel te warm voor mij :S

zorba

Citaat van: Koen-IJM op di 22 mei 2012 - 23:50
Volgens GFS morgen 0 graden  ;D

Ligt er ook aan waar je kijkt ;) Mooiste kaart qua temp

Temp


Cape


Neerslag
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

dondertje127

Citaat van: NitroGenetics op di 22 mei 2012 - 23:52

pff veel te warm voor mij :S

Heerlijk, die sarcasme :D

Laat dat Östgewitter maar losbarsten! Ik zie dat Gelderland buiten de grootste prijzen valt? Dat wil ik nog wel eens zien! Gheheh (kijkt boosaardig) ;D

Powered by EzPortal