Onweerskansen 23 en 24 mei

Topic gezien door 140895 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 mei 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen-IJM

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 mei 2012 - 08:56
Kijk eens waar EC mee aankomt zetten (2200 J/KG). Wel dauwpunten van 18 graden ipv 20 zoals GFS dat doet. Pssst, de koffie staat klaar ;)


Je maakt me hier wel erg blij mee Jan :p

Zaak is nu lijkt me dat hoe eerder wind NO tot O wordt des te groter de kansen zijn dat de buien ook het westen zullen aandoen ?

jeffrey83

Nou, ik ben benieuwd of zeeland morgen iets er van gaat meemaken..

SniperEye

Helaas geen chase voor mij. Ik hou het vanuit kantoor wel in de gaten. Ploft het zaakje in de avond dan is een kans dat ik even naar de rand van de stad rij.

Jan van Ooijen

KNMI komt al met code geel voor Overijssel, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. Kans op enkele pittige onweersbuien sommige met hagel en windstoten. Geldig: woensdag 23 mei 2012 vanaf ca 14 uur gedurende ca 8 uur

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Verheugend allemaal deze berichten! Guidance bericht ook over toppen van FL400, dat is volgens mij bijna 13,5 km. Lekker!

NitroGenetics

mag van mij allemaal wel ietsje noordelijker :D

André

Ik kijk ernaar met mijn gat op de stoof .
Hier nog maar 14,2°en grijs .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Neerslagverwachting door het weermodel Hirlam (KNMI). Let niet op de hoeveelheden die hier weergegeven worden, het kan mogelijk het tienvoudige zijn!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook de wolkentoppen berekening gaat naar de 14 kilometer toe (oude run)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 mei 2012 - 11:45
Ook de wolkentoppen berekening gaat naar de 14 kilometer toe (oude run)


Heavy hoor! Ik hoop dat het westen dan ook eens volop mee gaat doen, en dan vooral NH.

Jan van Ooijen

Hier alvast de kaarten wat betreft de onstabiliteit

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Oh? Volgens mij krijgen wij zelfs wat kansjes? Leuk verjaardagscadeau :)

Jan van Ooijen

Citaat van: MamaAs op di 22 mei 2012 - 12:11
Oh? Volgens mij krijgen wij zelfs wat kansjes? Leuk verjaardagscadeau :)

Denk wel het gehele land

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Ik ben morgen thuis aan het werk :)
vanavond ff de camera opladen alvast wellicht kan ik nog wat moois schieten.

Ben benieuwd waar estofex mee aan komt zetten voor morgen level 2 voor large hail? geen hoos verschijnselen denk ik vanwege de lage treksnelheid!?

MamaAs

Nounou, wat is de waardes hier in het Noorden aan het doen??

http://zomerweer.com/actueel

Jan van Ooijen

Korte update aan de hand van de recente GFS

   


Zoals al eerder aangegeven, moeten we morgen goed in de gaten gaan houden. De recente run van het Amerikaans weermodel geeft momenteel onstabiliteitswaardes aan van 2500 J/KG in het midden van het land, elders ligt die tussen de 1000 en de 1500 J/KG bij een lifted van -6 á -7. In de kustgebieden iets lager, eveneens in het zuidoostelijk deel van het land -4 á -5. Aangezien er weinig stroming is zullen de buien zeer langzaam voortbewegen, met als resultaat dat er lokaal enorm veel neerslag kan gaan vallen. We moeten dan ook rekening houden met wateroverlast!


Wolkentoppen morgen om 15UTC (17.00uur Nederlandse tijd naar de 14 kilometer)

Gezien er door het weermodel toppen weergegeven worden van 14 kilometer is de kans zeer groot dat er )voor Nederlandse begrippen' grote hagel kan gaan vallen. We moeten dan denken aan 2-2.5 centimeter, maar lokaal kan het zijn dat ze iets groter uitpakken! Daarnaast kunnen er ook nog windstoten voor gaan komen. Wat betreft de dynamische kant van het onweer zijn we snel klaar. Aan de ene kant misschien maar goed ook dat er weinig tot niets is. De recente run van de CAPE en neerslag ziet u HIER en HIER
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 mei 2012 - 12:56
Korte update aan de hand van de recente GFS


Het begint ernstige vormen aan te nemen. Nou ik hoop dat er een bui boven Amstelveen een paar uur blijft hangen dat ik ook eindelijk eens zomerhagel, en ondergelopen straten mag meemaken. Nog nooit een stil hangende bui over me heen gehad.

Overigens denk ik dat die windstoten wel meevallen, want de stroming zowel onder als bovenin is echt miniem. Ook is er dynamisch weinig aan de hand. Maargoed, we gaan het zien. Morgen zie ik dan eens positief tegemoet.

pennywise

zal toch nu wel eens eindelijk goed komen bij ons morgen,he weatherboy?

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Morgenmiddag forse Cb's met toppen tot FL400. De organisatiegraad van de cellen zal echter gering zijn gezien de geringe schering in zowel 0-3 km als 0-6 km. Pulse-storms, single cel of multicellen met een zwakke organisatiegraad lijken het meest waarschijnlijk. De CAPE waardes zijn hoog.

Morgen is de buienkans fors groter. Gezien de progtemps is er dan overal een forse onweerskans, INDECS houdt de onweerskans echter relatief laag voor het noorden en noordwesten. Of het verstandig is om op deze termijn al zo te detailleren is twijfelachtig. Vandaar toch voor het hele land een onweerswaarschuwing afgegeven. Een ander aandachtspunt is de geringe treksnelheid van de buien. Hierdoor kan in korte tijd veel neerslag vallen waardoor wateroverlast mogelijk is. De kans op hagel is dan absoluut aanwezig, zeker gezien de hoge CAPE waarden en de onstabiliteitsdepressie (=Tstijg-Tomg) die ca. 6 graden bedraagt.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jur

KNMI komt een kwartier geleden met waarschuwingen voor het gehele land  8)


Powered by EzPortal