Onweerskansen 23 en 24 mei

Topic gezien door 140511 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 mei 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 23 en 24 mei

   


Krijgen we wederom een herhaling, of wordt het nog ietsjes erger? Persoonlijk denk ik dat het nog ietsjes erger gaat worden dan afgelopen keer. Als we de temperaturen erbij gaan pakken van het Europees weermodel, dan komen we al snel uit op zo'n 26 graden voor het overgroot deel van Nederland. In de kustgebieden enkele graden kouder. Dit alles is voor aanstaande dinsdag, ook woensdag kunnen we 24-26 graden gaan verwachten. Kortom, zomers!



Met deze temperaturen loopt de onstabiliteit snel op. Het Europees weermodel komt met een uitermate hoge CAPE. Zo geeft het model zo'n 2000 J/KG aan CAPE aan in het westen van het land, daaromheen ligt de CAPE ongeveer rond de 1200-1600 J/KG. In het noorden wordt er momenteel 1600 J/KG weergegeven. Het WRF en het GFS model laat alles oostelijk gebeuren, maar ook die twee modellen laten dezelfde waardes zien wat betreft de onstabiliteit als het Europees weermodel.

Echter we hebben weer met dezelfde situatie te maken als zondag, het probleem zit hem in de neerslag. Ieder model geeft wel wat anders aan. Voorlopig schat ik de kansen erg hoog in voor Overijssel, Flevoland, Utrecht, Gelderland, Brabant en Limburg. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de kustgebieden en de overige gebieden niets gaan krijgen. Het is maar een momentopname die ik beschrijf. De komende dagen hopen we meer duidelijkheid te hebben omtrent de neerslag.

Kortom.... We krijgen wederom op woensdag en donderdag te maken met zware onweersbuien die gepaard kunnen gaan met hagel en lokaal wateroverlast.

Wordt aan gewerkt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Graphicnizor

Mooi weer Jan, zoals velen kijken we er weer naar uit!

Tyshane

Kijk dat is heerlijk wakker worden. Nog aan het bijkomen van de ene onweersdag en de nieuwe dienen zich alweer aan, heerlijk en wederom met een zomerse setting. We kunnen onze lol niet op zo, belooft dat wat voor de zomer?! :)

André

Hier twee keer niets gisteren grijs en fris vandaag grijs met dichte mist en fris om de moed erbij te verliezen .
Demeulemeester André

Mike25

ziet er wederom spannend uit. We wachten netjes af, heerlijk  ;D

Jan van Ooijen

EC komt met heerlijke temperaturen de komende drie dagen, veelal 24 tot 26 graden voor een groot deel van het land. In het westelijk deel van het land enkele graden kouder. Ook laat de recente EC run een behoorlijke pot onstabiliteit zien

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Paspimefonic

Ziet er weer goed uit  :)
Vandaag zullen we hier in zuid-holland niet veel ervan mee krijgen ben ik bang.
Hopelijk deze week wel even wat flinke knallers!  ;D

Fren

Ah weer wat om te volgen! Eens moeten we ook hier aan de beurt zijn.
Boeiende week O+
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Op aanvulling kaarten Jan, animatie!

Schitterende run overigens!!

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Serge

Dat is nog is een mooi verjaardagskado
Waar is mijn cape

Leon Eikenaar

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Paspimefonic


Sven

En weer een nieuwe run van GFS:

Cape en lifted index:



Neerslag berekening:



Hagel berekening:


Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

JorisK

Heerlijk! Hoop dat het zo blijft, toch een aardig neerslagsignaal voor het westen.

Scully

Dat zou ik wel willen als kadootje op me verjaardag!

Marcel

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Jan van Ooijen

***Update***

   


Het kan niet op deze week, de ene kans op onweer na de andere staat op het programma. Aanstaande woensdag lijkt vooralsnog de beste dag te zijn wat betreft het onweer.

Het Europees weermodel ECMWF komt met onstabiliteitswaardes die er niet om liegen. In de regio Flevoland, zuid Friesland en Overijssel wordt momenteel een CAPE waarde weergegeven die zo rond de 2000 J/KG liggen. Elders liggen de waardes rond de 1000 a 1400 J/KG. De hoogste waardes worden weergegeven omstreeks 18UTC (20.00uur Nederlandse tijd). Voor de afbeelding kunt u hier klikken.



Ook het GFS model komt met aardig hoge waardes, zo laat dit model een CAPE waarde zien van 2000 J/KG ter hoogte van Flevoland. Elders in het land wordt er momenteel waardes weergegeven van 1500 J/KG en in de kustgebieden zal dat niet hoger zijn dan 600 J/KG. Ook hier wordt de maximale CAPE weergegeven op 18UTC. Het WRF model komt met eenzelfde setting als het Amerikaans weermodel. Hierboven ziet u een animated gifje van de run van GFS.

De neerslag
Wat betreft de neerslag lijkt het wel in orde. Echter het Europees weermodel laat alles in de middag komen. Dit hoeft helemaal geen probleem te zijn omdat er genoeg onstabiliteit aanwezig is. Ook hier geldt weer dat de buien zich langzaam verplaatsen en lokaal zeer veel neerslag achter kunnen laten. Kans op wateroverlast is niet uit te sluiten. Hier ziet u de neerslagkaart van het Europees weermodel van 12UTC (14.00uur Nederlandse tijd).

Het Amerikaans weermodel GFS doet er nog een schepje bovenop ten opzichte van het Europees weermodel. Echter, die laat in de ochtend en begin van de middag een flink neerslag signaal zien in het westelijk deel van het land. Momenteel wordt daar een neerslaghoeveelheid weergegeven van 13-20mm. In de middag en tegen de avond zal het zich verplaatsen naar het midden van het land, daar worden momenteel neerslaghoeveelheden berekend van 8-12mm.

Het WRF model laat momenteel alleen maar een flink neerslaghoeveelheid zien in het midden van het land. De recente berekeningen laten een neerslaghoeveelheid zien van 15mm, lokaal kan dat meer zijn. Dit komt doordat de buien langzaam voortbewegen. Kortom, helaas geen dynamisch gebeurtenissen. Echter zal de bliksemactiviteit wederom hoog liggen en ook de kans op hagel is weer aanwezig. Hier ziet u de WRF kaart wat betreft de neerslag.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Hoe is het mogelijk dat er nu voor het westen wel meer onstabiliteit wordt berekend? Terwijl de (zee) temp toch niet zo denderend is volgens mij.

Powered by EzPortal