Onweerskansen 19, 20 en 21 mei

Topic gezien door 120565 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 16 mei 2012 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Muisje1988

Citaat van: hj32 op ma 21 mei 2012 - 04:00
Niemand een shelfcloud gezien?

Helaas niet, wel een prachtige rolwolk!! (bij Belgie)

hj32

Nou deze jongen wel, van begin tot eind inclusief noodweer on tape en foto's :)
Beelden en verslag volgen, gaat ff werk in zitten :D
Grtz Team DHJ  ;)

Sneak preview:

Arend

Karims verwachting voor vandaag. Vind het opvallend dat hij het noordoosten van Nederland ook aangeeft. Hoop dat hij gelijk krijgt.

Severe Weather Outlook Benelux

http://severeweatheroutlook.blogspot.com/

maandag 21 mei 2012
Over de oostelijke helft van de BE en een groot deel van NL zijn zoals gisteren opnieuw onweersbuien te verwachten met toppen >10km en lokale wateroverlast (prec.water tot 3cm), tevens hoge bliksem rates. Ook hagel is lokaal mogelijk tot ca. 3 cm. Enige organisatie is zoals gisteren niet uit te sluiten.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Sven

Citaat van: Arend op ma 21 mei 2012 - 12:33
Karims verwachting voor vandaag. Vind het opvallend dat hij het noordoosten van Nederland ook aangeeft. Hoop dat hij gelijk krijgt.

Opvallend hoezo?



Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Mike25

misschien toch vanavond nog wat geluk ;D we zullen zien ;)

Knmi verwachting, tussen de 15 en 22uur gedurende 7uur circa ,zoals er nu staat.


Jan van Ooijen

Ik denk dat Karim aardig goed zit...

Stukje Guidance:

Aan het einde van de middag/begin van de avond ontstaan in het oosten en zuiden buien, tevens advectief van het oosten uit. Meeste signaal in de vore, met hulp van dagelijkse gang. Pas in de loop van maandagavond advectief ook mogelijk in het westen. ECHR00 berekent dan weer vrijwel niets. INDECS voor vandaag kleine kansen, 20-30%, pas laat na 21z, progtemps zien er ook minder onstabiel uit met een inversie op hoogte. Dinsdag is de onweerskans in Indecs groter 50-60% en vanaf 15z en zijn de progtemps ook "makkelijker" en eerder onstabiel te krijgen vanaf de grond. Ze zijn wel aan de droge kant overigens.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 21 mei 2012 - 14:53
Ik denk dat Karim aardig goed zit...

Zeg Jan, kan jij me uitleggen wat advectief is?

Gerard1995

Citaat van: Weatherboy op ma 21 mei 2012 - 15:05
Zeg Jan, kan jij me uitleggen wat advectief is?

hmm, vraag ik me dus ook al af....

hopen op net zo'n leuke bui als gistermiddag :)

by the way... ik vind het een beetje zo'n stilte voor de storm-situatie buiten :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Sven

Advectie:

De horizontale verplaatsing van een eigenschap (bijvoorbeeld warmte, koude, vochtigheid) in de atmosfeer door de beweging van lucht (wind).

Bron: Johann's meteo uitleg
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherboy op ma 21 mei 2012 - 15:05
Zeg Jan, kan jij me uitleggen wat advectief is?

Google++ ;)

Onweer veroorzaakt door een instabiele toestand ontstaan door de aanvoer van koude lucht in de hogere niveaus of van warme lucht in de lagere niveaus, of een combinatie van beide
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 21 mei 2012 - 15:09
Google++ ;)

Onweer veroorzaakt door een instabiele toestand ontstaan door de aanvoer van koude lucht in de hogere niveaus of van warme lucht in de lagere niveaus, of een combinatie van beide

Aha. Dus dat houdt in dat als er buien ontstaan, de kans vanavond groter is dat ze het westen bereiken? Moeten ze wel ontstaan natuurlijk, maar de bovenlucht werkt wel een stuk beter mee, zegt de guidance.

Hoewel er nu totaal geen teken is van convectie lijkt het voorlopig ook even zo te blijven.

vlerk

Er ontstaat al weer van alles in Duitsland.

Pascal Soomers

Na 5 dagen op reis te zijn geweest in Luxemburg ben ik dan eindelijk weer terug ;). Zuid-zuidwest-Duitsland inderdaad in de gaten houden. Beginnen leuke cellen te ontstaan..
When a supercell arrives, you must be prepared.

Marcel1976

Ook noordelijker in Duitsland begint nu wat te ontstaan, bij het Sauerland. Hoopvolle ontwikkelingen!

dondertje127

Citaat van: Marcel1976 op ma 21 mei 2012 - 17:31
Ook noordelijker in Duitsland begint nu wat te ontstaan, bij het Sauerland. Hoopvolle ontwikkelingen!

Zag het inderdaad. Alles wat in Nordrhein-Westfalen ontstaat, is gunstig voor ons onweerliefhebbers vandaag.

sjorske

Citaat van: Marcel1976 op ma 21 mei 2012 - 17:31
Ook noordelijker in Duitsland begint nu wat te ontstaan, bij het Sauerland. Hoopvolle ontwikkelingen!
[/quo

Hoop wel op een beetje sensatie vandaag. Gisteren 2 keer klein ritje gemaakt met weinig sukses. Ik vind wel dat de buien op dit moment nog op vrij grote afstand van ons vandaan ontstaan. De treksnelheid is ook vandaag niet zo hoog. Maar goed er kan zo ook het een en ander ontstaan net over de grens.

André

Kom bij ons ,hier is het al twee dagen grijs en fris .
Demeulemeester André

Mike25

Knmi, heeft het aangepast vanaf 21 uur circa 3 uur


Onno_D

Ontstaan een paar leuke onweersbuitjes in NRW voor het ZO. Hopelijk redden ze het tot NL :)

(bron niederschlagradar.de)

dondertje127

Het komt maar moeilijk op gang in Westfalen. Toch, de bui die er is, reikt ruim meer dan 10 km hoogte. Ben benieuwd of het nog gaat ontploffen.

Powered by EzPortal