Onweerskansen 19, 20 en 21 mei

Topic gezien door 122091 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 16 mei 2012 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Koen-IJM

Citaat van: Weatherboy op zo 20 mei 2012 - 11:50
Nou dat maakt niet uit voor Amstelveen hoor ;) Hier is vanaf 2010 zelden tot nooit onweer. Ja weet je wanneer? 12 december 2011. De meeste heftige dag van het jaar, echt knetterend onweer rond 7 uur smorgens met echt zware dreunen en een wolkbreuk. Helaas is dat succes 1 keer en nooit meer.
Hier niets, met een beetje geluk verdwijnt dat zootje nog.

Beetje minder negatief mag ook wel hoor. Dag duurt nog lang.
Ennuh kijk eens naar buiten. Zonnetje doet echt een poging hoor, ook bij jou als het goed is. Als die bui die nu thv Utrecht hangt voorbij is knapt het op. Kijk maar eens op de wolkenradar.

Edit: Nu schijnt de zon hier :)

Tyshane

Hier is de 20 gradengrens al gepasseerd en voelt het heerlijk warm en zomers aan. Zonnetje komt goed door, het wordt ook al wat benauwd en daar worden we in dit geval wel blij om. ;) Wat een vreugde alom!  8)

Peter

In Eemnes breekt de zon er steeds beter door, temperatuur ligt rond de 20gr. De regen van vanochtend heeft 7mm in de regenmeter opgelevert
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Chase-Stormer

Wij zitten hier voorlopig nog onder een wolkendek, hoop dat die pit die nu bijna hier hangt nog een knal oplevert

Weatherboy

Citaat van: Koen-IJM op zo 20 mei 2012 - 12:07
Beetje minder negatief mag ook wel hoor. Dag duurt nog lang.
Ennuh kijk eens naar buiten. Zonnetje doet echt een poging hoor, ook bij jou als het goed is. Als die bui die nu thv Utrecht hangt voorbij is knapt het op. Kijk maar eens op de wolkenradar.

Al die nattigheid zou de convectie kunnen helpen, maar dan moet na de bui die eraan komt de zon echt heel goed z'n best gaan doen. Maar toch had ik al weer het vermoeden dat dit ging gebeuren, naja ik hou me mond wel tot dat ik deze:

Citaat van: Tyshane op zo 20 mei 2012 - 12:05
Trouwens, knmi geeft in de guidance 80 tot 100 % kans op minstens 1 ontlading. Nou fixeer je op die ene bliksem dan he! ;) En dan niet snikken als je hem gemist hebt he omdat je iets anders aan het doen was, lol! :)

heb gevonden :o

Peter

Windhoos treft fruitteler
Een windhoos heeft aan het einde van de zaterdagmiddag op de Noorderlaan in Dongen een flinke ravage aangericht.

De windhoos trok precies over de schuur van een fruitteler. Vooral het dak moest het ontgelden.
De dakplaten lagen verspreid over tientallen meters rondom de loods. Er raakte niemand gewond.


Laatste update: Vandaag 11:41 uur
http://www.hartvannederland.nl/nederland/noord-brabant/2012/windhoos-treft-fruitteler/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Wertha

Vannacht tussen 04:00 en 04:30 onweer waargenomen in Weert. Werd even voor 04:00 wakker van een aardige dreun.
Aantal onweersdagen 2024: 7 | 2023: 17 | 2022: 21

Koen-IJM

En maar klagen dat NH geen onweer zal krijgen haha  :)


Weatherboy

Citaat van: Koen-IJM op zo 20 mei 2012 - 12:32
En maar klagen dat NH geen onweer zal krijgen haha  :)


Je moet nou niet overdrijven hè? Ik lig zeker niet zo ver in NH dat ik dat kan horen :P

Chase-Stormer

Citaat van: Koen-IJM op zo 20 mei 2012 - 12:32
En maar klagen dat NH geen onweer zal krijgen haha  :)

*plaatje*

Yup, dat was de pit die ik bedoelde, hopelijk trekt het nog hier langs  8)
Edit: lijkt weer uit te doven, zal wel door de zee komen ;)

hj32

Sta bij ommen
nog niet veel stijging en groei agv bewolking voor de zon
zodra de zon vrij spel heeft zal 't wel sneller gaan
ik heb er zin in! :)

Jan van Ooijen

Laatste CAPE-kaartje voor deze dag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel1976

Boven Noord Frankrijk is inmiddels opnieuw weer wat onweer ontstaan, wat later eventueel interessant kan worden voor de zuidwestelijke helft van ons land. Ikzelf hier zal het eerder moeten hebben van iets wat in Duitsland of de Ardennen moet ontstaan...
Edit: zie plaatje hieronder :D

Jan van Ooijen

Mooi celletje in ontwikkeling bij het zuiden van Belgie

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

marco-groningen

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 20 mei 2012 - 12:47
Laatste CAPE-kaartje voor deze dag

Kan je zien dat die CAPE kaartjes ook niet te vertrouwen zijn. Er is geen kaartje geweest wat meer dan 1000 CAPE voor NW friesland had voorspelt, maar daar is de CAPE dus al boven de 1000 en lifted bijna -4

EDIT: CAPE gezakt naar 900 maar lifted nu -5 daar

Paspimefonic

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 20 mei 2012 - 12:47
Laatste CAPE-kaartje voor deze dag





Hoe staan de kansen voor Zuid-Holland  (Gouda) vandaag?

Leon Eikenaar

Er ontstaan meer buitjes boven belgie
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Shadow112

Stukje knmi.

"Hirlam zit er niet echt lekker op, maar het algemene patroon is wel enigszins bruikbaar in combinatie met het gezonde verstand en nowcasting: Dwz. bij het warmtefront dat de komende uren de Noordzee optrekt buiige regen (geforceerd door middelbare onstabiliteit in combinatie met grootschalige optilling). Erachter in de warme sector moet de convectie het echt hebben van de dagelijkse gang, want er zijn niet echt aanwijsbare dynamische forceringen verder. De convectietemperatuur bedraagt ca 23 a 24 graden. Hirlam laat dan ook in de oostelijke helft buien ontstaan welke in de ZO-lijke bovenstroming langzaam westwaarts trekken en tgv dagelijkse gang vanavond weer inzakken. EC laat weer een ander patroon zien, maar het lijkt wel een variatie op hetzelfde thema. De progtemps laten ons zien dat er veel energie in de atmosfeer zit met onstabiliteits depressies van ca 4 a 5 graden is hagel zeker mogelijk. (CAPE = 1000+ J/Kg) Graupelkolom van HARM laat waarden zien van 15-20 kg/m2 hetgeen duidt op gewone zomerhagel. Voor wat het onweer betreft laat de nieuwe KOUW van 09 UTC weer beduidend hogere kansen zien met een absolute onweerskansen van ca 90% en conditionele kansen op meer dan 200 ontladingen van ca 35%. Code geel is daarmee zeker gerechtvaardigd."

Weatherboy

Het regent hier bij een kille 16 graden.   :'(

Tyshane

Citaat van: Shadow112 op zo 20 mei 2012 - 13:07
Stukje knmi. Voor wat het onweer betreft laat de nieuwe KOUW van 09 UTC weer beduidend hogere kansen zien met een absolute onweerskansen van ca 90% en conditionele kansen op meer dan 200 ontladingen van ca 35%. Code geel is daarmee zeker gerechtvaardigd.

Guidance is ook niet helemaal zeker en komt wat wispelturig over, maar goed dat hadden we al geconstateerd aangezien de modellen nog steeds niet consistent zijn zo vlak van te voren. De laatste zin klinkt wel goed imo. :)


Citaat van: Weatherboy op zo 20 mei 2012 - 13:10
Het regent hier bij een kille 16 graden.   :'(

Haha, zal me niet verbazen als dat het enige buitje is in heel Nederland! :P

Powered by EzPortal