Onweerskansen 19, 20 en 21 mei

Topic gezien door 122099 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 16 mei 2012 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

X-treme

Citaat van: Koen-IJM op zo 20 mei 2012 - 11:15
Heb er een hard hoofd in hier voor het westen. M'n weerstation geeft 13 graden aan. Hoop echt dat die zon nog komt...

Hier het zelfde, als de zon niet snel door komt kunnen we het vergeten denk ik :(
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Joep


Iemand idee hoe die kaarsrechte lijn met onweer boven zwitserland o.a.
is ontstaan? Of is dit een fout van de radar?

http://www.meteox.com/h.aspx?r=&r&jaar=-3&soort=lightning

marco-groningen

Hier breekt de zon er nu weer door. En als ik de sat beelden bekijk, dan blijft hij hier nu ook een mooi tijdje schijnen. Omhoog met die temperatuur.  ;D

Weatherboy

Nou dat was het dan weer hè. Gezellig die troep vannacht. 14.7 graden, wat een zomer. Waarom wist ik dit al? Omdat het altijd gebeurd.

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherboy op zo 20 mei 2012 - 11:31
Nou dat was het dan weer hè. Gezellig die troep vannacht. 14.7 graden, wat een zomer. Waarom wist ik dit al? Omdat het altijd gebeurd.

Ook goedemorgen ;)

Stukje Guidance
Nabij het front voornamelijk buien, lokaal ook met onweer, maar naarmate de buien verder noordwestwaarts trekken gaat de activiteit er steeds meer uit. Daarna tijdelijk droog, in de middag convectie vanaf de grond. De subtiele inversie op 4000-5000 vt is in H00 weer teruggekeerd, dit kan het verschil maken of er een bui ontstaat of niet. Het verklaart waarom H00 minder buien berekent dan H18. Modellen kunnen indicatief gebruikt worden, plaats en tijd zijn een kwestie van nowcasting. INDECS, Harmonie00 discharges, KOUW, progtemps, CAPE (>1000 J/kg) zijn eensluidend dat de onweerspotentie meer dan aanwezig is. INDECS komt met 80-100% kans >1 ontlading voor vanmiddag en circa 20-25% op meer dan 50 ontladingen/5 minuten. Maandag blijft de kans op (onweers)buien aanwezig, 's nachts door advectie, overdag door dagelijkse gang. De modellen verschillen ook nu nog enorm over plaats en tijd, daar waar H00 en H18 het noorden prefereren, houdt EC18 het vooral op de zuidelijke helft.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 20 mei 2012 - 11:33
Ook goedemorgen ;)


Nou voorlopig zitten we de komende uren in die grijze nutteloze meuk. En morgen hebben noorden tot noordwesten wind, dus dan wordt het al helemaal niks voor hier, weet je best Jan.

Muisje1988

Laten we hopen dat het voor ons alle goed uitpakt, de kaarten liegen er tenslotte niet om :)
Het is inderdaad wan Jan ook al zegt het zal een kwestie van Nowcasten worden.
Ik wens iedereen in elk geval een fijne dag toe en dat we straks van een paar mooie buien mogen genieten.

Koen-IJM

Citaat van: Weatherboy op zo 20 mei 2012 - 11:36
Nou voorlopig zitten we de komende uren in die grijze nutteloze meuk. En morgen hebben noorden tot noordwesten wind, dus dan wordt het al helemaal niks voor hier, weet je best Jan.

''Morgen ..... De wind is noord tot noordoost en matig.'' (Bron: KNMI)

Al moet ik zeggen dat GFS inderdaad met een NW wind op de proppen komt. Bah.

Weatherboy

Citaat van: Koen-IJM op zo 20 mei 2012 - 11:39
''Morgen ..... De wind is noord tot noordoost en matig.'' (Bron: KNMI)

Met zee wind kansen, dus dan weet je het wel toch? Zeker als kust bewoner?

marco-groningen

Kan wel merken dat de zon zijn werk doet. In 10 minuten tijd schiet de temperatuur omhoog. Nu de 20 graden gepasseerd. Gaan we voor het eerst in 2012 de 25 halen hier?

Koen-IJM

Citaat van: Weatherboy op zo 20 mei 2012 - 11:40
Met zee wind kansen, dus dan weet je het wel toch? Zeker als kust bewoner?

Hmm die schat ik eerlijk gezegd niet zo hoog in als de temperatuur toch al niet hoog wordt. Weet niet bij welk punt dat gebeurd. Overigens staat er een windkracht 4 (soms 5) aan de kust en dat kan geloof ik een zeewind voorkomen.

Peter

Eemnes is het nu droog, en de zon doet verwoedde pogingen door het wolkendek heen te breken. Gaat goed dus!
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Rogierhgv

Zit hier de hele morgen al lekker buiten in de zon met zo'n 20 graden.
Wel wat sluierbewolking en een matige wind.

We zullen zien wat er vandaag van terecht komt wat betreft onweer.

Fren

Citaat van: Weatherboy op zo 20 mei 2012 - 11:31
Nou dat was het dan weer hè. Gezellig die troep vannacht. 14.7 graden, wat een zomer. Waarom wist ik dit al? Omdat het altijd gebeurd.

Het is nog altijd lente
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Chase-Stormer

Op dit moment erg frisjes en grijs in Den Helder. Vanmorgen al 2 kleine regenbuitjes gehad.
En zo rollen we van een op-en-top zomerdag weer in de herfst :P

Weatherboy

Citaat van: Fren op zo 20 mei 2012 - 11:46
Het is nog altijd lente
Nou dat maakt niet uit voor Amstelveen hoor ;) Hier is vanaf 2010 zelden tot nooit onweer. Ja weet je wanneer? 12 december 2011. De meeste heftige dag van het jaar, echt knetterend onweer rond 7 uur smorgens met echt zware dreunen en een wolkbreuk. Helaas is dat succes 1 keer en nooit meer.

Citaat van: Peter op zo 20 mei 2012 - 11:43
Eemnes is het nu droog, en de zon doet verwoedde pogingen door het wolkendek heen te breken. Gaat goed dus!

Hier niets, met een beetje geluk verdwijnt dat zootje nog.

Koen-IJM

Nieuwe GFS stukje beter voor midden v/d westkust.


Fren

Citaat van: Weatherboy op zo 20 mei 2012 - 11:50
Nou dat maakt niet uit voor Amstelveen hoor ;) Hier is vanaf 2010 zelden tot nooit onweer. Ja weet je wanneer? 12 december 2011. De meeste heftige dag van het jaar, echt knetterend onweer rond 7 uur smorgens met echt zware dreunen en een wolkbreuk. Helaas is dat succes 1 keer en nooit meer.

Hier niets, met een beetje geluk verdwijnt dat zootje nog.

Kan zijn, ik heb hier dit jaar ook één roffel gehoord. So be it. Tis maar goed dat het weer één van de weinige dingen is die we nog niet controleren. Houdt het ook spannend :)    Afwachten en gezellig bbq'en ofzo.
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Weatherboy

Citaat van: Fren op zo 20 mei 2012 - 11:55
Kan zijn, ik heb hier dit jaar ook één roffel gehoord. So be it. Tis maar goed dat het weer één van de weinige dingen is die we nog niet controleren. Houdt het ook spannend :)    Afwachten en gezellig bbq'en ofzo.

Haha, nou als het nog aangenaam was had ik het gedaan. Toevallig gister mijn winterjas opgeruimd, ik ga hem toch maar weer pakken, brr 14 graden, lijkt wel de afgelopen maanden :P Niets verbeterd dus....

Tyshane

Citaat van: Weatherboy op zo 20 mei 2012 - 11:50
Nou dat maakt niet uit voor Amstelveen hoor ;) Hier is vanaf 2010 zelden tot nooit onweer. Ja weet je wanneer? 12 december 2011. De meeste heftige dag van het jaar, echt knetterend onweer rond 7 uur smorgens met echt zware dreunen en een wolkbreuk. Helaas is dat succes 1 keer en nooit meer. Hier niets, met een beetje geluk verdwijnt dat zootje nog.

Keep the spirit man, jij doet alsof de strijd al gestreden is en het vooruit al weet hoe het gaat. Wie weet heb je gelijk, maar dat kan je pas achteraf zeker weten. Hou er de moed in en hou het gezellig, dat fatalistische gepraat maakt het er ook niet leuker op hier.  :-X Trouwens, knmi geeft in de guidance 80 tot 100 % kans op minstens 1 ontlading. Nou fixeer je op die ene bliksem dan he! ;) En dan niet snikken als je hem gemist hebt he omdat je iets anders aan het doen was, lol! :P

P.s. De temp is je te laag evenals de kansen op onweer, een verhuizing zou een goeie zet zijn!  :)

Powered by EzPortal