Onweerskansen 19, 20 en 21 mei

Topic gezien door 122050 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 16 mei 2012 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Koen-IJM

Citaat van: Jan van Ooijen op za 19 mei 2012 - 13:58
Verwacht toch de meeste kansen voor Brabant, west Gelderland, Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht

Hoe denk je over het zuidelijke deel van Noord-Holland? Is misschien teveel gevraagd maar ik ben gewoon heel benieuwd omdat de runs toch telkens wat wisse;en voor het westen hier.

En kan een eventuele zeewind morgen roet in het eten gooien? Of doet dat er niet aan toe morgen? Heb er nog steeds niet veel verstand van hoe dat nou zit met onweders dus vraag ik het maar even :)

Johann

Citaat van: Sven op za 19 mei 2012 - 19:59
Er is nogal wat verwaring over de windrichting voor morgen..
Zover ik weet volgen de buien dit patroon, correctie als dat totaal verkeerd is aub.

Buien volgen niet zozeer dit patroon (wind) maar onstaan daar waar de atmosfeer onstabiel is of wordt (fronten). Deze onstabiliteit in de atmosfeer kan verschillende oorzaken hebben. Bij de meest voorkomende ontstaat convectie door verwarming  onderin. Boven land is hier een sterke dagelijkse gang in te ontdekken door de invloed van de zon. Daarnaast kan verwarming onderin ook optreden door de aanvoer van warme lucht van elders (WLA).  Ook door optilling kan onstabiliteit optreden. Dit kan orografisch zijn tegen bijvoorbeeld een berg, maar ook frontaal. Een ander fenomeen wat vriiwel altijd met een weersverslechtering en oplevende buiienactiviteit gepaard gaat is convergentie (het samenstromen van lucht.



De stijgstroom die optreedt door onstabiliteit koelt in de onderste atmosfeer (troposfeer) tijdens het stijgen af met toenemende hoogte. Bij het bereiken van het dauwpunt treedt condensatie op. Dit punt is de wolkenbasis. Als de verticale ontwikkeling groot genoeg is, kan de stapelwolk dusdanig groeien dat de condensatiekernen door hun gewicht naar beneden vallen.

De buien voor morgen en dan mn die later op de dag tot gaan vallen komen voor rekening van een warmtefront behorende bij een lagedrukgebied(jes) onstaan door PVA (positievevorticiteitsadvectie ) met kernen boven Dld en Frankrijk. Op nadering en vooral passage van het WF wordt de buienactiviteit dus getriggerd.

aloa


Koen-IJM

Citaat van: aloa op za 19 mei 2012 - 20:48
Nieuwe run van ECMWF.


Apart dat er voor limburg e.o geen hoge cape berekend wordt.

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op za 19 mei 2012 - 18:09
Hier alvast de CAPE en de neerslag kaarten vanavond update!


Jan die kaartjes geven voor het westen toch ook wel kans op onweer zondag?

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op za 19 mei 2012 - 20:55
Jan die kaartjes geven voor het westen toch ook wel kans op onweer zondag?

Sterker nog, ik verwacht de meeste kans op Zeeland, Zuid-Holland, Brabant, westen van Gelderland en Utrecht
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

***UPDATE***

   


Het komt niet vaak voor, maar de kaarten zijn sinds het starten van dit topic ongewijzigd gebleven. Kortom, de onweerskansen zijn er nog steeds. Wel moet er bij vermeld worden dat het een moeilijke situatie is, dit met name waar de buien en waar de meeste onweer zal gaan vallen.

De weermodellen hebben er veel moeite mee, elk model geeft wel wat anders aan wat betreft de neerslag. Persoonlijk hou ik het bij het weermodel WRF, aangezien die ook de laatste keer er goed bij zat. Maar goed, eerst eens kijken wat de onstabiliteit gaat doen. Het Amerikaans weermodel komt met waardes die liggen rond de 1500-1600 J/KG, met een lifted van -5 á -6. Dit zou kunnen betekenen dat de onweersbuien "zwaar" uit kunnen pakken, daarmee bedoel ik een hoge bliksemactiviteit. In de Guidance was vanmiddag al te lezen, dat de kans ongeveer 20-30% was op 200 ontladingen of meer. Echter schrijven ze nu dat het minder geworden is.

Het Europees weermodel is niet zo scheutig wat betreft de onstabiliteit, die komen met een maximale onstabiliteit van 500-900. Of dit wel de juiste waardes zijn valt me nog te bezien. Het WRF laat enigszins hetzelfde beeld zien als de Amerikanen. De maximale waardes wat betreft de onstabiliteit van WRF zijn ongeveer 1000-1250 J/KG. Zoals ik hierboven al schreef neig ik steeds meer naar het WRF-model. Hieronder de CAPE-waardes van het weermodel WRF.



Zoals hierboven ook al beschreven, hebben de modellen erg veel moeite met het berekenen van de neerslag. Aangezien het WRF model enigszins consistent is, gebruik ik hem ook voor deze update. Als we alleen aan de hand van de neerslag gaan kijken heeft Noord-Brabant, west Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland en Zeeland toch de meeste kansen op flink wat onweer, maar vooral een hele hoop neerslag. De hoeveelheden schat ik momenteel in rond de 25mm. Echter het oostelijk deel van het land (lees Overijssel en Drenthe) is nog niet geheel kansloos. Naast de hoeveelheden neerslag moeten we ook rekening houden met hagel tot 1.5cm!

Maandag
Zoals het WRF model schetst, dan krijgt het oostelijk deel van het land aanstaande maandag zijn portie. Namelijk een vorm van Ostgewitter. Ostgewitter zijn onweerscomplexen die vanuit Duitsland Nederland binnen trekken. Doorgaans zijn het multicellen die langzaam verplaatsen en een hoge bliksemactiviteit bevatten. Warmtebuien komen vaak vanuit Duitsland binnendrijven, met een zuidoostelijke of oostelijke wind. Dit zijn dan redelijk sterke exemplaren die in Duitsland al een flinke weg hebben afgelegd. Vooral de oostelijke grensstreek heeft hier mee te maken. Hieronder de neerslagverwachting van WRF.



De waardes wat betreft de onstabiliteit zijn ongeveer 1500-1750 J/KG. Ter hoogte van Arnhem mogelijk iets hoger, tot aan 2000 J/KG. Deze is te zien in het eerste animated gifje, de CAPE dus. Kortom.... Het wordt een boeiende situatie morgen, welk model gaat gelijk krijgen? Is het WRF, GFS of toch ECMWF?

Deze update is aan de hand van de recente WRF kaarten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Animatie van de wolkenhoogtes voor morgen! welke bijzonder goed zijn!!


Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

pennywise

Citaat van: Jan van Ooijen op za 19 mei 2012 - 21:04
***UPDATE***

Het komt niet vaak voor, maar de kaarten zijn sinds het starten van dit topic ongewijzigd gebleven. Kortom, de onweerskansen zijn er nog steeds. Wel moet er bij vermeld worden dat het een moeilijke situatie is, dit met name waar de buien en waar de meeste onweer zal gaan vallen.


Wordt aan gewerkt

je bedoeld het meeste onweer kan net zo goed rondom Amstelveen vallen?

Koen-IJM

Citaat van: pennywise op za 19 mei 2012 - 21:14
je bedoeld het meeste onweer kan net zo goed rondom Amstelveen vallen?

Dat lijkt mij goed tot d emogelijkheden te behoren. We weten immers van eerdere verwachtingen dat Zuid-Holland er bijv. met de hoofdprijs van door ging, i.p.v. het oosten vh land.

pennywise

ja,maar toch zie je vaker alles via het midden naar het oosten vertrekken.
maargoed,uit een gevoel schat ik dat voor 35 a 40% NH ook GOED in de prijzen gaat vallen(amstelveen dus).
want dat we tenminste IETS kunnen gaan krijgen,lijkt voor vrijwel het hele land zowat een zekerheid.

Sven

Citaat van: pennywise op za 19 mei 2012 - 21:29
ja,maar toch zie je vaker alles via het midden naar het oosten vertrekken.
maargoed,uit een gevoel schat ik dat voor 35 a 40% NH ook GOED in de prijzen gaat vallen(amstelveen dus).
want dat we tenminste IETS kunnen gaan krijgen,lijkt voor vrijwel het hele land zowat een zekerheid.

Noord-west geef ik weinig kans om eerlijk te zijn :) boven de lijn van Amsterdam
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

pennywise


Chase-Stormer

Wij zullen hier qua onweer nog weinig van gaan meekrijgen denk ik, maar een regenbui zeg ik op dit moment geen nee tegen  :P
Het is vies benauwd in huis na deze heerlijke middag.

Alvast heel veel plezier toegewenst voor de Zuidelijke regionen !

Koen-IJM

Citaat van: Sven op za 19 mei 2012 - 21:32
Noord-west geef ik weinig kans om eerlijk te zijn :) boven de lijn van Amsterdam

Gelukkig woon ik NET onder het kanaal  ;D

maargoed, om niet offtopic te gaan:

Zoals velen hier al zeggen: NW blijkbaar de minste kans, dit komt ook steeds terug in de kaarten. Wil echter niet zeggen dat er daar niets gaat gebeuren. Wat Jan ook al zei, waar, hoelaat etc, het is nog niet allemaal duidelijk. Midden en zuiden lijkt naar mijn mening de grootste kans te hebben, met uitschieters richting Zeeland, ZH en gelderland. Misschien zitten de modellen er naast, we gaan het morgen zien. Het wordt iig een spannende dag ;)

Tyshane

Zondag:
Frontale neerslag bestaat uit een wat verbrokkelende band met buiige neerslag. Hirlam moeten we slechts indicatief gebruiken. Progtemps zijn potentieel onstabiel en kans op onweer is aanwezig (30-40% volgens KOUW). 's Middags is het convectieve signaal; nog minder dan in vorige run en dan pas in de loop van de middag en avond. Gezien het windprofiel en de aanwezigheid van een zwakke inversie zal de buiigheid nog steeds een plaatselijk karakter hebben. INDECS komt 's middags met een grote absolute kans op onweer met het zwaartepunt boven het zuidoosten (9-15 UTC) 60-90%, in de avond op meer plaatsen 70-90%. Kansen op > 200 ontl/5 min zijn duidelijk kleiner geworden. EC geeft voor de periode 12-18 ook geen overdreven sterk signaal.

Bron: knmi / guidance
Uitgifte: 19/05/2012 21.32 uur LT.

Dennis


Sven

Animatie Mixed layer cape van WRF

Nog maar weinig MLcape voor het noorden van het land.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Actuele beelden van één van onze kaarten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

frankaloe

als ik de kaarten goed begrepen heb,krijg ik hier zowel flinke onweersbuien als ook een flinke bak regen te verwerken.....
zuidoost brabant dus
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Powered by EzPortal