Onweerskansen 19, 20 en 21 mei

Topic gezien door 122052 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 16 mei 2012 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Onno_D

Neerslag morgen volgens WRF-ARW (resolutie 4km)
Het ZO wordt weer de hemel ingeprezen maar is dat wel correct. Het probleem lijkt neerslag te zijn. GFS, WRF berekenen geen neerslag voor het ZO. Hirlam nauwelijks. EC (nog) wel. Als ik morgen zou gaan chasen zou ik naarhet NO gaan. Daar lijkt mij toch te beste kans voor buien te zijn.

(gifje doet het niet)

Kaarten zijn hier te vinden: http://www.modellzentrale.de/WRF4km/index.php

Jan van Ooijen

Nieuwe GFS kaarten met daarbij de uurlijkse neerslag van het weermodel HIRLAM



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Interessant van KNMI Guidance:

Vandaag zo goed als droog. Hirlam berekent meeste neerslag op het warmtefront en niet zo zeer in de warme lucht. EC laat een ander patroon zien met buiige regen op het front en enkele zwaardere buien in de warme lucht. Als de buien vanaf de grond ontstaan in de middag dan zijn onweer en hagel met toppen die tot FL350 gaan en CAPE-waardes boven de 1000 J/kg goed mogelijk. INDECS komt met een grote absolute kans op onweer met het zwaartepunt boven het zuidoosten (9-21 UTC) P>90 %. met conditionele kansen, meer dan 200 ontl. rond 25 %.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Groter dan 90% is wel een behoorlijke kans moet ik zeggen!  8) Verder zijn de modellen het een dag van te voren nog steeds niet helemaal met elkaar eens, dus het blijft spannend. Knmi heeft de boel al op geel staan voor het hele land, verder benieuwd naar Estofex!

Jan van Ooijen

Verwacht toch de meeste kansen voor Brabant, west Gelderland, Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven



Mixed layer cape van het model wrf is zeker niet slecht voor het zuid-westen!!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

JorisK

Geen leuke berichten voor het NW. :(

aloa

Citaat van: JorisK op za 19 mei 2012 - 14:34
Geen leuke berichten voor het NW. :(
Kans op onweer in het NW is er ook nog steeds...al zal dat later zijn. Avond/nacht.
Afwachten maar  :)

Diem

Citaat van: Sven op za 19 mei 2012 - 14:06
Mixed layer cape van het model wrf is zeker niet slecht voor het zuid-westen!!
Ziet er inderdaad goed uit!
Dit keer lijkt ook het westen volop mee te doen, ben benieuwd hoe het uit gaat pakken.

TaL

Citaat van: Diem op za 19 mei 2012 - 15:07
Ziet er inderdaad goed uit!
Dit keer lijkt ook het westen volop mee te doen, ben benieuwd hoe het uit gaat pakken.

Hou rekening met de aanlandige wind ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Diem

Citaat van: TaL op za 19 mei 2012 - 15:19
Hou rekening met de aanlandige wind ;)
Dat is wel zo en je weet het nooit natuurlijk, maar ik heb toch wel goede hoop dat het westen ook wat krijgt :)

Sven

Citaat van: TaL op za 19 mei 2012 - 15:19
Hou rekening met de aanlandige wind ;)

Hoe bedoel je dat? Als je soort van zeewind bedoelt, en buien komen uit zuid-oost.. zou je toch een soort van convergentie lijn krijgen?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Diem

Het KNMI ziet het ook wel zitten:

Morgenochtend trekt het gebied met buiige regen in noordwestelijke richting weg en kan de zon er hier en daar bij komen. In de loop van de middag en avond kunnen er echter enkele lokale, maar stevige regen- en onweersbuien tot ontwikkeling komen. Hagel is daarbij ook mogelijk. De middagtemperatuur loopt uiteen van 14 graden in het noordelijk kustgebied tot 24 graden in het oosten van het land. De wind waait uit richtingen tussen noord en noordoost en is zwak tot matig boven land en wordt vrij krachtig langs de kust. (Bron: KNMI)

Jelte

Lastig te voorziene situatie morgen. De modellen lijken een voorkeur te hebben voor het zwaartepunt in het zuidwesten van het land. Maar voor zover ik kan zien maken kleine verschillen in aannames grote verschillen in uitkomsten morgen. Hoe de drukgebieden zich verplaatsen en hoe de stroomlijnen zich precies opbouwen maakt nogal een verschil. Het is niet simpelweg een kwestie van een overtrekkend systeem wat zich makkelijk laat timen. Veel verschillende factoren, dus veel onzekerheid. Maakt het natuurlijk wel des te leuker.

Het ziet er in ieder geval naar uit dat we morgen op Terschelling nog even een rondje op de Noordzee kunnen kitesurfen, mits we de lucht in de gaten houden. En da's het belangrijkst! Daarna zet ik de camera wel klaar voor het geval dat...

dondertje127

Voor zondag lijkt het wel uit Duitsland te komen op dat 'blauwe' kaartje. Zo wordt mei langzaamaan toch een zeer onweersrijke maand. Zo hebben we er in 15 dagen (periode 1 t/m 15 mei) al 5 op de teller ter plaatse. Niet allemaal even spectaculair, maar toch, ze tellen wel mee.

Sven

hmm over de discussie zeewind die roet in het eten zou kunnen gooien:

Het invallen van zeewind gebeurt meestal pas in de loop van de middag, wanneer de temperatuur boven land voldoende is opgelopen. In de avond valt de wind weer weg, tenzij het weer totaal is omgeslagen. De zeewind kan onder bepaalde omstandigheden soms ver landinwaarts doordringen tot zelfs voorbij het midden van Nederland. Wanneer er een sterke aflandige wind staat (uit oostelijke richtingen) kan de zeelucht niet landinwaarts komen en kan het ook aan het strand warm blijven.

Wat de sterkte in m/s moet zijn weet ik niet. Maar oost of zuid-oost zou niet zoveel uit moeten maken lijkt me :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Diem

Citaat van: Sven op za 19 mei 2012 - 16:32
hmm over de discussie zeewind die roet in het eten zou kunnen gooien:

Het invallen van zeewind gebeurt meestal pas in de loop van de middag, wanneer de temperatuur boven land voldoende is opgelopen. In de avond valt de wind weer weg, tenzij het weer totaal is omgeslagen. De zeewind kan onder bepaalde omstandigheden soms ver landinwaarts doordringen tot zelfs voorbij het midden van Nederland. Wanneer er een sterke aflandige wind staat (uit oostelijke richtingen) kan de zeelucht niet landinwaarts komen en kan het ook aan het strand warm blijven.

Wat de sterkte in m/s moet zijn weet ik niet. Maar oost of zuid-oost zou niet zoveel uit moeten maken lijkt me :)
Oost of zuidoost maakt inderdaad niet uit. In het stukje van Karim praat hij over een aanlandige wind, waardoor de kansen in een brede westelijke kuststrook minder zijn. Misschien omdat de de wind in het westen op 10 meter hoogte uit het noorden komt, waardoor er frissere lucht wordt aangevoerd en het daardoor allemaal wat minder onstabiel wordt in het westen? Anders zou ik het ook niet weten :P

Sven

Citaat van: Diem op za 19 mei 2012 - 16:43
Oost of zuidoost maakt inderdaad niet uit. In het stukje van Karim praat hij over een aanlandige wind, waardoor de kansen in een brede westelijke kuststrook minder zijn. Misschien omdat de de wind in het westen op 10 meter hoogte uit het noorden komt, waardoor er frissere lucht wordt aangevoerd en het daardoor allemaal wat minder onstabiel wordt in het westen? Anders zou ik het ook niet weten :P

Nee, kan niet. Zie mixed layer cape maar, op verschillende hoogtes berekent en hier in het zuid-westen ligt de MLcape op 1000-1250 J/kg met Zwijndrecht zelfs oplopend naar 1500.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weerfreak 1337

Als de wind uit noordoost tot zuid komt, en er ongeveer 4> bft. staat, is er naar mijn ervaringen nooit zeewind ;)
En dat kan ik weten als kustbewoner.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marcel1976

Ten zuiden van Luxemburg zitten al een paar beste rakkers.

Powered by EzPortal