Onweerskansen 19, 20 en 21 mei

Topic gezien door 122054 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 16 mei 2012 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

André

West Vlaanderen zal weer mogen toekijken vanop de tweede rij .
Demeulemeester André

Joep

Ik las op weatherwatch.be dat in zw/w België de meeste kans is op onweer,
Geldt dit dan misschien ook niet voor w-Nederland?

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op za 19 mei 2012 - 08:35
Ik las op weatherwatch.be dat in zw/w België de meeste kans is op onweer,
Geldt dit dan misschien ook niet voor w-Nederland?

Ik, maar ook ECMWF denkt daar geheel anders over



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

Gifje van de bewolking voor morgen. Toppen lopen in bijna het hele land op tot boven de 10 km. Max loopt op tot 14 km in het oosten.


klimascepie

Als ik zo eens terug kijk naar toen ik vanmorgen buiten kwam denk ik dat we in de loop van de dag toch wel wat kunnen krijgen. Er hingen wat alto cummulus rond en het voelde ook iets broeierig aan. Natuurlijk is het wel afwachten maar ik zie de kansen op onweer.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Jan van Ooijen

Persoonlijk vraag ik me altijd af waarom de Guidance altijd maar het zuidoosten de meeste kans geeft op onweer. Ook nu weer totaal niet aan de orde

Stukje Guidance:
De meeste neerslag op zondag wordt op het front berekend en niet zo zeer in de warme lucht. Als de buien vanaf de grond ontstaan in de middag dan zijn onweer en hagel met toppen die tot FL350 gaan en CAPE-waardes boven de 1000 J/kg goed mogelijk. INDECS (momenteel niet verder dan zondag 03 UTC) 30-40% kans op het front (embedded CB's) en in de warme lucht. De grootste kans maakt het zuidoosten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

erik

Uit de Guidance een stukje:

Vanavond lost de CU-bewolking weer op en gaat vanuit het zuidoosten de bewolking weer toenemen op nadering van warmere lucht. Op frontpassage gelaagde bewolking met bases op SC/AC niveau. Mogelijk een verscholen CB. Achter het front wordt morgen steeds warmere onstabiele lucht aangevoerd en hierin kunnen CB's vormen tot FL350. In het zuidoosten lijkt dit makkelijker te gaan dan bijvoorbeeld in het oosten, omdat de Hir-progtemps hier een subtiele inversie laten zien rond 5000 voet.

Ik gok er op dat Utrecht/Gelderland/Overijssel de beste kansen hebben,hopelijk krijgt het noordwesten er ook nog wat van mee,het front trekt van zuidoost naar noordwest....

Khim

We zullen 't wel zien. Het is in ieder geval een dag om in de gaten te houden  ;)
Groetjes uit Hengelo (OV)

Peter

En het KNMI heeft het land voor morgen geel gekleurd

onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Jan van Ooijen

Hier even de CAPE-pluimen van 00u run:











Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

André

Kunnen jullie niet de kaarten voor Belgie ook op de site plaatsen ?
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Citaat van: André op za 19 mei 2012 - 11:17
Kunnen jullie niet de kaarten voor Belgie ook op de site plaatsen ?

Welke kaarten bedoel je precies?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

André

Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Citaat van: André op za 19 mei 2012 - 11:19
Voor de onweders .

Die staan er toch bij, of zie ik dat verkeerd?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

André

Citaat van: Jan van Ooijen op za 19 mei 2012 - 11:22
Die staan er toch bij, of zie ik dat verkeerd?
Ik woon hier wel in west vlaanderen en dat maak een groot verschil bij het binnenland . ( dicht bij de zee ).
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Citaat van: André op za 19 mei 2012 - 11:25
Ik woon hier wel in west vlaanderen en dat maak een groot verschil bij het binnenland . ( dicht bij de zee ).

Helaas heb ik niets voor het westen wat betreft de cape-pluimen :(
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

André

Spijtig ,maar ik vergeef het u hihi; :(
Demeulemeester André

Sven



Aan de voorzijde van een hoogtetrog west van EUR (met afsplitsing van een cut-off low richting Spanje) wordt een tong van onstabiele lucht over de Benelux gestuurd. Deze TE850 tong komt vandaag ZA over het zuiden van BE te liggen met potentiële buientoppen tot 10 km. Orografische triggering zal in deze regio waarschijnlijk mede enkele onweersbuien uitlokken. Door de geringe shear en niet dramatische onstabiliteit (CAPE <1000) verwacht ik weinig problemen. Morgen ZO komt de tong over een groot deel van de Benelux te liggen met dan overal kans op onweersbuien. In een brede westelijke strook lijkt me de kans kleiner te zijn tgv de aanlandige wind. Ook ZO weinig problemen ((geen organisatie noch dynamisch actieve buien)  maar lokaal wel kans op intens onweer gezien de toppen >10km.

Severeweatheroutlook
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op za 19 mei 2012 - 10:03
Persoonlijk vraag ik me altijd af waarom de Guidance altijd maar het zuidoosten de meeste kans geeft op onweer. Ook nu weer totaal niet aan de orde

Stukje Guidance:
De meeste neerslag op zondag wordt op het front berekend en niet zo zeer in de warme lucht. Als de buien vanaf de grond ontstaan in de middag dan zijn onweer en hagel met toppen die tot FL350 gaan en CAPE-waardes boven de 1000 J/kg goed mogelijk. INDECS (momenteel niet verder dan zondag 03 UTC) 30-40% kans op het front (embedded CB's) en in de warme lucht. De grootste kans maakt het zuidoosten.

Nou een vrij logische verklaring. Aangezien deze situatie tot uiting komt bij een hoge temperatuur heeft het zuidoosten de beste parpieren. Morgen wordt een temperatuur verwacht van 16 graden in Den Helder, tot 24 in Limburg. Enige convectie vanaf de grond is daar dus waarschijnlijker. Overigens zei je het zelf al. De CIN is weer flink van de partij, waardoor tot zeker de middag in een groot deel van het land geen CB's kunnen ontstaan. Met een beetje pech gaat de convectie temperatuur alweer naar beneden tegen de tijd dat het West Nederland bereikt of we zitten met uitgesmeerde meuk. Zo een situatie komt namelijk heel vaak voor, zeker met zogenoemde Ostgewitter. Overigens de nieuwe GFS gaat weer lopen, de vorige was al minder en wie weet krijgen we wel zeewind, dan is het feestje helemaal compleet.

Ramon Oost

Citaat van: Weatherboy op za 19 mei 2012 - 11:38
Nou een vrij logische verklaring. Aangezien deze situatie tot uiting komt bij een hoge temperatuur heeft het zuidoosten de beste parpieren. Morgen wordt een temperatuur verwacht van 16 graden in Den Helder, tot 24 in Limburg. Enige convectie vanaf de grond is daar dus waarschijnlijker. Overigens zei je het zelf al. De CIN is weer flink van de partij, waardoor tot zeker de middag in een groot deel van het land geen CB's kunnen ontstaan. Met een beetje pech gaat de convectie temperatuur alweer naar beneden tegen de tijd dat het West Nederland bereikt of we zitten met uitgesmeerde meuk. Zo een situatie komt namelijk heel vaak voor, zeker met zogenoemde Ostgewitter. Overigens de nieuwe GFS gaat weer lopen, de vorige was al minder en wie weet krijgen we wel zeewind, dan is het feestje helemaal compleet.

De Cinh is gunstig morgen, in de ochtend rond de -100 J/kg in het zuidoosten terug lopend naar 0 a -10 in de middag waardoor dat goed is voor de buienontwikkeling. In het midden 's ochtends ongeveer tussen de -15 en -50 J/kg, in de middag teruglopend naar 0 J/kg. De Cinh zit dus wel goed ;)

Powered by EzPortal