Onweerskansen 19, 20 en 21 mei

Topic gezien door 122108 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 16 mei 2012 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Leon Eikenaar

Ben benieuwd wat voor level estofex gaat afgeven voor zondag ;)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Weatherboy

Citaat van: Koen-IJM op vr 18 mei 2012 - 12:48
Kan het je bevestigen. Of het om dezelfde ontlading gaat weet ik niet maar ik meende net ook wat gerommel te horen.

Kan absoluut want momenteel is er weer 1 waargenomen in dat lijntje. Onweerskans was volgens de Index 30%

Ramon Oost

Update onweerskansen 19 en 20 mei.

   



Zaterdag
Op zaterdag loopt de temperatuur op tot zo'n 20 ?  21 graden in het zuidoosten tot 18 ?  19 in het midden. Daarnaast is er in de loop van de middag wat lichte onstabiliteit in het uiterste zuidoosten. Daar zou in de loop van de middag een enkele bui kunnen voorkomen met kans op wat onweer.

Zondag
Zondag loopt de temperatuur op tot zo'n 23 ?  24 graden in het Oosten. In het midden van het land 21 ?  22 graden. In het westen iets lager. Naast de warmte neemt ook de onstabiliteit op de trog/convergentie lijn toe. De hoogste waardes in het oosten van het land, daar ligt de cape rond de 1500 J/kg. Lokaal tot zo'n 2000 J/kg. In het midden maximaal 1000 J/kg. In het westen rond de 700 J/kg. Daarbij is er een lifted van -5 in het oosten en noordoosten tot -4 in het midden en -2 in het westen van het land. Als we kijken naar de windschering zien we niet hele hoge waardes. De 0-6 km shear komt niet hoger dan 10 m/s in het oosten van het land. Ook de 0-1 km shear is niet hoog te noemen, maximaal 6 m/s in het noordwesten. De STP is in een groot deel van Nederland 0,1. Daarbij loopt de SRH op tot maximaal 125 m2/s2 in het westen van het land.

CAPE Zondag 06-21z


Als we kijken naar de Cinh (Convective Inhibition) zien we in de ochtend -100 J/kg in het oosten terug lopend naar 0 J/kg  in de namiddag wat goed is voor de buienontwikkeling. Daarnaast is het verschil in temperatuur tussen 500hpa en 2 meter 40 graden waardoor er hagel mogelijk is. Daarbij moeten we denken aan hagel tussen de 0,5 en 1 cm.

Cinh Zondag 06 en 12z


Kortom: zoals het er nu voor staat krijgen we zondag aardig hoge temperaturen met toenemende onstabiliteit op de trog/convergentielijn, waardoor er in de middag enkele stevige regen- en onweersbuien kunnen ontstaan. De zwaarste in het midden en oosten van het land. Door de geringe windschering is er geen organisatie mogelijk. De buien kunnen een  aardige hoogte bereiken, namelijk tot zo'n 14 km in het oosten. Daarbij is er kans op hagel en veel water in korte tijd.

(c) Meteo-service


Weatherboy

Citaat van: Ramon Oost op vr 18 mei 2012 - 14:46
Update onweerskansen 19 en 20 mei.


Klinkt lekker, ik denk dat er overal zware buien zullen zijn. De wind komt lange tijd gewoon uit het oosten tot NO. Het hangt van waar de bui ontstaat, de treksnelheid is zo ontzettend laag dat de plek waar de bui ontstaat gevoelig kan zijn voor overstromingen. Het zal ook voornamelijk allemaal warmte onweer zijn, dat kenmerkt zich vooral in IC en CC. Overigens lijkt de hagel kans wel groot te zijn.

Helaas kan het 1 km verderop gewoon droog zijn. Daarom vind ik het allemaal een beetje onzeker met mijn woonplaats in me achterhoofd. Maar goede berichten in ieder geval!

André

Ha hier in het 17h30 nieuws op radio 2 spreken ze voor zondag van STORM maar het zal wel in een glas water zijn ofwel hebben ze eentje teveel gedronken .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Toch weer geen slechte run van GFS, waar meeste CAPE is nu de minste kans. Het lijkt er met een boog om heen te gaan

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: Ramon Oost op vr 18 mei 2012 - 14:46
Update onweerskansen 19 en 20 mei.

Kortom: zoals het er nu voor staat krijgen we zondag aardig hoge temperaturen met toenemende onstabiliteit op de trog/convergentielijn, waardoor er in de middag enkele stevige regen- en onweersbuien kunnen ontstaan. De zwaarste in het midden en oosten van het land. Door de geringe windschering is er geen organisatie mogelijk. De buien kunnen een  aardige hoogte bereiken, namelijk tot zo'n 14 km in het oosten. Daarbij is er kans op hagel en veel water in korte tijd.

Goeie update Ramon, ziet er goed uit, met name dus de zondag, daar zal de focus dan ook wel op liggen. Best hoge Cape trouwens, maar helaas wellicht op verkeerde tijd en of verkeerde plaats. Jammer dat de windschering tegenvalt en de kans op organisatie nihil is, toch een mooie setting om te volgen en een behoorlijke kans op onweer met eindelijk een zomers randje!

Jur

Zit met de familie in Limburg op het moment, voor deze ene keer mag het zuidoosten van mij de volle laag krijgen. Heb ze al verteld dat de mogelijkheid bestaat dat ze gezellig zonder mij moeten gaan doen  ;D

Tyshane

Citaat van: Jur op vr 18 mei 2012 - 19:16
Zit met de familie in Limburg op het moment, voor deze ene keer mag het zuidoosten van mij de volle laag krijgen. Heb ze al verteld dat de mogelijkheid bestaat dat ze gezellig zonder mij moeten gaan doen  ;D

Haha, lol!  ;D

---

Kaartje van WeerDirect:

jornonweer

hey! heb me ook maar even geregistreerd! ben benieuwd of limburg goed zit zondag :p
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

Vanmorgen EC alles in noordoosten, nu is daar niets meer van te zien. Midden en zuid nu

Zondag


Maandag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

ah, leuk dat 21 mei, nu ook in het rijtje staat :P heb dan vroeg examen, en als er daarna een leuke kneiter overkomt, is me hele dag weer goed :P
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Fren

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 18 mei 2012 - 20:22
Vanmorgen EC alles in noordoosten, nu is daar niets meer van te zien. Midden en zuid nu

-O- ja hey :{
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

hj32

Het schommelt nogal of niet? Nou ja we wachten af...morgen ff niks  :)

hoffies

Leuk als de onweer nu wel naar het Noord-westen trekt...  8)
Twitter: @hoffnar2911

Koen-IJM

Citaat van: hoffies op vr 18 mei 2012 - 21:55
Leuk als de onweer nu wel naar het Noord-westen trekt...  8)

Zal hooguit bij enkele klappen blijven als de wind al vroeg vanaf zee gaat waaien. Als die temperatuur maar tijdig omhoog knalt zondag, dan komt ook voor ons alles goed zoals het er nu naar uitziet.

Jan van Ooijen

Blijft er nog steeds in zitten!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jornonweer

hoe komt het dat er in midden belgie geen cape aanwezig is op zondag?
Danger is real, fear is a choice.

Michaeltje1986

Citaat van: jornonweer op za 19 mei 2012 - 01:08
hoe komt het dat er in midden belgie geen cape aanwezig is op zondag?

Euhmz dat is er wel zoals je ziet op plaatje boven je post!
En cape is niet alles, je hebt niet speciaal cape nodig om onweer te krijgen.

aloa

Lijkt wel wat minder geworden voor het noordwesten, wat cape betreft.




Powered by EzPortal