Onweerskansen 19, 20 en 21 mei

Topic gezien door 119900 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 16 mei 2012 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerard1995

Citaat van: dondertje127 op ma 21 mei 2012 - 19:52
Het komt maar moeilijk op gang in Westfalen. Toch, de bui die er is, reikt ruim meer dan 10 km hoogte. Ben benieuwd of het nog gaat ontploffen.

het is er nog warm genoeg voor :D
en, zo opeens was de bui er, dus ja, dat kan hier ook :P
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Onno_D

Citaat van: Gerard1995 op ma 21 mei 2012 - 19:53
het is er nog warm genoeg voor :D
en, zo opeens was de bui er, dus ja, dat kan hier ook :P
Hier nog geen cumulus gezien. Lijkt wel of er een hardnekkige inversie bovenop ligt. Maar als er een ontstaat denk ik dat die meteen de 10km in boort :)

jones

Hier is het in de loop van de namiddag betrokken geraakt en is het kwik gedaald van 24 naar ondertussen 17°C :o kortom, niet ideaal voor onweersbuien dus!

Gerard1995

Citaat van: Onno_D op ma 21 mei 2012 - 19:56
Hier nog geen cumulus gezien. Lijkt wel of er een hardnekkige inversie bovenop ligt. Maar als er een ontstaat denk ik dat die meteen de 10km in boort :)

dat laatste wou ik toch nog ff benadrukken, als ik het voorbeeld van gisteren neem: 1st klein wolkje, 5 minuten later: grote donkere zwarte cumulus, weer 5 minuten later wolkbreukachtige bui in Kootwijkerbroek omstreeks 15:00 dus ja.... ja ik weet het, onstabiliteit was gister wel veel meer... 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

dondertje127

Citaat van: Gerard1995 op ma 21 mei 2012 - 19:53
het is er nog warm genoeg voor :D
en, zo opeens was de bui er, dus ja, dat kan hier ook :P

Zit alles in de gaten te houden of ik toch geen cumulus zal missen. Ik wacht op onstane wolken iets dichter bij huis en dan trek ik eropuit (mede dankzij Wilfred's fototopic) :)

dondertje127

Onweer boven Duitsland stort in een keer helemaal in :(
Heb het gevoel nu echt dat het vandaag niks wordt, zeker gezien het tijdstip. Op naar de 23e?

Arend

Citaat van: Onno_D op ma 21 mei 2012 - 19:56
Hier nog geen cumulus gezien. Lijkt wel of er een hardnekkige inversie bovenop ligt.

Ja, dat vraag ik mij ook af. Overigens vliegen de zwaluwen hier nu wel erg laag, dus wie weet.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Gerard1995

mijn hoop daalt nu per minuut eigelijk.... hoe snel de bui in duitsland inkakt........ :(
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Weatherboy

Ik vind woensdag toch wel weer erg interessant hoor. GFS verwacht mogelijk zware onweersbuien. De Cape reist de pijn weer uit en de LI van -6. Mogelijk voor een heel groot deel van NL en België.

Marsel

In principe is de evolutie zoals hij zich nu voordoet (met weinig activiteit boven ons land) niet geheel onverwacht.
Voor surface based convectie hadden we 27-28 graden nodig (zie 12Z soundings). In de gebieden waar de opbouw van de atmosfeer supportive was en waar enige cyclonaliteit in de bovenlucht was te vinden (zuidoostelijke delen van NL) hebben we dergelijke temperaturen niet gehaald. Vandaar dat enkele posts hierboven terecht werd opgemerkt dat er geen Cu te zien was.
De opbouw is echter zodanig dat op hoogte weldegelijk genoeg onstabiliteit aanwezig is om onweersbuien vanaf middelbaar niveau te voeden, echter door het ontbreken van een goede trigger in de bovenlucht kunnen we deze onstabiliteit niet aanspreken. Ook forcering boven bijvoorbeeld heuvels lijkt niet genoeg om de boel te laten ploffen, in ieder geval niet zoals gisteren.....
In de onderstaande sounding van Essen (12Z vanmiddag) is duidelijk te zien dat we thermische forcering (oftewel te lage temperaturen aan de grond) missen. We zouden zelfs 28 graden of meer nodig moeten hebben (rode lijnen)! Er moet wel gezegd worden dat áls er iets getriggerd was de buien meteen tot aan de tropopauze door waren geschoten.

Dat bijvoorbeeld GFS voor vanmiddag met een fors convectief signaal kwam lag temeer in de berekende dauwpunten en daarmee samenhangende buienactiviteit. Voor bijvoorbeeld de zuidoostelijke delen van ons land werden Td's van gemakkelijk 18-19 graden berekend. De daadwerkelijke waarden lagen op uitgebreide schaal 3-4 graden lager!
Ik vermoed dat het voor NL vanavond dan ook met een sisser afloopt.
Interessanter lijkt het woensdag te worden....

dondertje127

En nadat het helemaal niks meer was, lijkt 'ie toch weer te activeren qua neerslagintensiteit en omvang. Ondanks ik denk dat het niets wordt vanavond, hou ik het nog heel even in de gaten. Waarschijnlijk tegen beter weten in.

Ik heb namelijk één keer gehad (ook met onweer vanuit Duitsland) dat het namelijk ook niks meer leek te worden en tegen beter weten in, alles toch nog in de gaten hield (waar iedereen dacht dat het over was) totdat het die avond en nacht alsnog een megacomplex werd en over ons land schoof :)
Zodoende toch maar iedere keer weer effe blijven checken.

Marsel

Citaat van: dondertje127 op ma 21 mei 2012 - 20:57
En nadat het helemaal niks meer was, lijkt 'ie toch weer te activeren qua neerslagintensiteit en omvang. Ondanks ik denk dat het niets wordt vanavond, hou ik het nog heel even in de gaten. Waarschijnlijk tegen beter weten in.

Het zou best kunnen dat die bui boven Duitsland het nog wel even volhoudt, echter veel meer dan dat lijkt mij onlogisch gezien de situatie. Maar goed, even aankijken kan nooit kwaad ;).

Arend

Citaat van: Marsel op ma 21 mei 2012 - 20:48
* UITLEG *

Je kunt ook zeggen dat de CIN dus te hoog was? Als je de sounding van jou vergelijkt met die van weatheronline.co.uk dan zit er toch verschil in de berekende waarden voor een aantal parameters, vraag me af waar die verschillen vandaan komen?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

De verwachting van WRF 4 km kwam weer redelijk overeen met die bui boven Duitsland.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal