Onweerskansen 19, 20 en 21 mei

Topic gezien door 120443 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 16 mei 2012 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

aloa

Zaterdag gaan de wolkentoppen tot zo'n 13 km. Kaartjes voor zondag zijn er nog niet.


pennywise

voordat het kaartje geladen is vanaf photobucket IS het al zaterdag.

aloa

Citaat van: pennywise op do 17 mei 2012 - 08:09
voordat het kaartje geladen is vanaf photobucket IS het al zaterdag.
Duurde lang idd, gaat nu beter volgens mij.  :)

Johann

ter vergelijk EC00 cape-li voor zondagavond 20 mei


©meteo-service

en SRH


©meteo-service

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Mmmm zaterdag is wat in dynamiek toegenomen, vooral in het westen van het land. SRH gaat naar de 150m2/s2/200m2/s2 icm dls van 20m/s en een LLS van 10m/s. Ook de windschering is wat toegenomen, zo komt de 0-1 kilometer schering uit op 10-13m/s bij een STP van 0.5. De 0-6 kilometer windschering ligt rond de 16-19m/s.



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Allemaal leuk en spannend!

Ik kan niet wachten tot er zo'n reeds volwassen monster van Frankrijk uit over de Benelux trekt! Vind ik altijd de mooiste onweders

Jan van Ooijen

Citaat van: jones op do 17 mei 2012 - 11:11
Allemaal leuk en spannend!

Ik kan niet wachten tot er zo'n reeds volwassen monster van Frankrijk uit over de Benelux trekt! Vind ik altijd de mooiste onweders

Die monster mag je van mij hebben, persoonlijk heb ik daar niets mee. Een en al regenbrengers, geef mij maar gewoon losse cellen die je van alle kanten (droog) kan benaderen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JorisK

Ik hoop dat het boeltje nog iets meer naar het NW schuift, word wel weer spannend!

Leon Eikenaar

Oef zaterdag ook al kansen dat wordt voor mij een probleem.
Kan die hele dag niet.

Hopelijk blijven de kansen op zondag ook staan!
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Jan van Ooijen

Zaterdag momenteel in de nieuwste run geheel verdwenen, alleen Limburg (uiterste zuiden) nog

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Zondag daar in tegen weer aardig goed ;)



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stealth

Kan een leuk weekend worden! Ik zie graag dat het dynamisch ook wat toeneemd :)
Zondag hoeft niemand te werken, kan iedereen gaan chasen en het is rustig op de weg!

heb er al zin in!
Onweersdagen 2012: 10

SniperEye

Het zal geen heuse chase worden zondag (&zaterdag) maar ik zal wel even het buitengebied induiken wanneer er onweer op komst is. Uiteraard onder het voorbehoud dat er niet ergens plots spektakel te zien is op de radars.

sandra-zwolle

ben benieuwd dit weekend!   lekker knallen!

Shadow112

Zondag stevig onweer

Afgelopen maandag hadden we forse onweersbuien, gisteren waren er nog een paar hagelbuien en vandaag is het droog. Geleidelijk nadert nieuwe neerslag. Morgen is af en toe wat lichte regen mogelijk, daarna arriveert zaterdagavond een fors buiengebied vanuit Frankrijk. Daar kan ook weer onweer en hagel bij voorkomen. We nemen de dagen in detail door en kijken naar de felheid van de buien.


Dit was een Temp-grafiek van afgelopen dinsdagmiddag. Wat kun je hieruit lezen? Dat de bui begon op ongeveer 1 km hoogte en tot zo'n 4 km hoogte reikte. Niet hoog (groot) genoeg voor onweer, wel genoeg temperatuurverschil tussen de stijgende lucht in de bui (de rechter lijn van de rechter curve) en de omringende omgevingslucht (de linker lijn van de rechter curve).

De volgorde is...
De neerslag die langzaam weer onze kant uitkomt, vindt zijn oorsprong in Frankrijk. Een daar aanwezig frontaal systeem schuift morgen –vrij inactief- over ons land en dan volgt op de late zaterdag een tweede neerslagzone. Dat lijkt een stuk actiever te worden, aangezien de buien voordat ze over Nederland schuiven, in Frankrijk ook behoorlijk stevig uitpakken. In de zuidelijke luchtstroming komen ze over ons heen met kans op onweer. Zondag blijft dat buiensystemen vervolgens enigszins slepen, terwijl ook het grote deel van Frankrijk vol is gelopen met stevige regen- en onweersbuien. Bovendien krijgt ook Italië er buitechnisch flink van langs.


Dit is de weerkaart voor aanstaande zondag. Ten westen van ons een warmtefront, vanuit het oosten warmere lucht. Om 12 UTC iets ten oosten van ons een trog (de zwarte lijn).

Vrijdag
Er zijn in eerste instantie nog een paar opklaringen, die van zuid naar noord over het land schuiven, maar al vrij snel in de ochtend begint het in het zuiden af en toe te spetteren. 's Middags zal het op veel plekken grotendeels bewolkt zijn en kan overal soms wat lichte regen vallen. In de tweede middaghelft en tijdens de vrijdagavond lijkt de neerslag boven het noorden wat te activeren en daar kan het op dat moment wat serieuzer regenen.

Zaterdag
Tijdens de eerste dag van het weekeinde worden de hogere luchtlagen boven Frankrijk steeds kouder en neemt de onstabiliteit toe. De meeste buien vormen zich boven de westelijke helft van Frankrijk en schuiven in de zuidelijke stroming noordwaarts naar de Benelux. Tegen de tijd dat ze in ons land arriveren, is het waarschijnlijk al avond en krijgen we een aantal stevige buien over ons heen. Mogelijk zit daar ook een MCC bij (Mesoscale Convective Complex), oftewel een groep van onweersbuien. Kenmerk van een MCC is dat deze meestal in de loop van de middag ontstaat, als losse buien, en vervolgens als een cluster steeds intensiever wordt in neerslag. Op infraroodbeelden zie je een grote witte, ronde, vlek, die dan van zuid naar noord overschuift. De neerslaghoeveelheden zullen zaterdagavond en tijdens de nacht naar zondag regionaal tussen 10 en 20 mm uitkomen. Overigens, de temperaturen zijn zaterdag zeker niet slecht; 16 graden aan zee tot 20 graden in de oostelijke provincies en Brabant.


De bijbehorende Temp-grafiek voor Hoogeveen voor zondagavond. Wat zien we hier: de onderkant van de bui ligt rond 1km hoogte. De bovenkant gaat door tot ruim 10km hoogte. Het gearceerde gebied onder de tropopauze (die ligt rond 11km) is de CAPE. Die is behoorlijk groot. Aan de grond een wind uit noord tot oost, hogerop een zuidenwind.

Zondag
Net zoals zaterdag, zal er ook zondag weinig ruimte voor de zon zijn. Maar als de zon even door het wolkendek heen piept, kan het wel gelijk benauwd en dampig aandoen. De temperaturen liggen veelal rond 19 a 20 graden, maar met een oostelijk briesje kan het ook best 1 of 2 graden warmer worden. Er ligt een trog boven het land (= een gebied met extra luchtstijgingsbewegingen), er is windschering aanwezig en de stapelwolken kunnen tot tegen de tropopauze aangroeien. Ergo; dat zullen meerdere stevige regen- en onweersbuien worden.

Tegen die tijd houden wij u hier uiteraard op de hoogte van de actuele stand van zaken. Maar dan bent u alvast gewaarschuwd. Aangezien er zowel aan de grond als hogerop weinig wind staat, kunnen de buien vrij lang boven 1 plek blijven hangen en kunnen de neerslagsommen regionaal sterk van elkaar verschillen. Het verwachte verschil tussen de stijgende luchtdeeltjes en de omringende lucht lijkt groot genoeg te zijn voor zowel onweer als ook hagel.

Bron: Meteoconsult

Shadow112

Wie riep hier laatst dat een MCC niet in Nederland voorkwam? ;D

Jan van Ooijen

Citaat van: Shadow112 op do 17 mei 2012 - 16:09
Wie riep hier laatst dat een MCC niet in Nederland voorkwam? ;D

25/26 mei 2009 was er nog een MCC
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Peter

Ik teken er voor, een mooie spannend weekend. Alleen met die lichte regen voor morgen ben ik niet gelukkig, ivm schilderwerk buiten.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

aloa

Als je naar de wolkenhoogte kijkt, dan gaat het ook zondagnacht flink onweren. Cape en neerslag is dan ook aanwezig.


Powered by EzPortal