Onweerskansen 15 mei

Topic gezien door 25711 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 14 mei 2012 - 09:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 15 mei

Iedereen nog aan het bijkomen van het noodweer dat niet zou komen, tornado's die in Nederland niet voorkomen en supercellen die maar sporadisch voorkomen in Nederland.....

Maar goed, morgen krijgen we wederom een kansje wat betreft onweer. Echter zal het niet zo schokkend zijn. Met niet zo schokkend bedoel ik de dynamische kant van het onweer. Die factoren zijn nihil te noemen. Zo is de windschering op 0-1 kilometer 2-5m/s en de windschering op 0-6 kilometer hoogte 7-5m/s. SRH is er niet aanwezig en de DLS (deep layer shear) is 0 en de LLS (low level shear) ligt rond de 8-10m/s. Niet echt iets om vrolijk van te worden, maar goed... Onweer is onweer!



Zoals jullie hierboven zien krijgen we te maken met een trog, een zogenaamde hoogtetrog. Een hoogtetrog is een uitloper van een lagedrukgebied op de weerkaart op ruim vijf kilometer hoogte. Gezien de onstabiliteit in het gehele land aanwezig is, namelijk een CAPE van 200 á 300 J/KG met een lifted van -1 á -2, verwacht ik in het gehele land wel kansjes op onweer en niet alleen in het zuidoosten zoals in de Guidance beschreven staat. Veel hoeven we er niet van te verwachten en dan bedoel ik meer op de extreme kant.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Stukje Guidance:

Morgen overdag trekt een brede hoogtetrog over het land oostwaarts. Voor morgen overdag zijn er duidelijke verschillen. In de Hir Uitvoer concentreert de buiigheid zich op het midden en zuiden, in de GFS00 Uitvoer is het juist omgekeerd en in de EC18 Uitvoer is het in het hele land buiig. Dagelijkse gang is in de EC Uitvoer ook wat sterker dan in de Hir Uitvoer. Kans op onweer is groot, INDECS 0915 tot >90% in het zuidoosten, ook daarna nog 60-80%. Realistisch, T500 rond -31 C.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

harmenst

KNMI waarschuwt voor vandaag ook op onweer tijdens buien. Geldig: maandag 14 mei 2012 vanaf ca 12 uur gedurende ca 8 uur

André

Hier voor West Vlaanderen geven ze maar regen uit voor deze avond vanaf 20uur .
Demeulemeester André

arjanbruggink

Bijkomen van het noodweer doe ik hier niet  ;), maar wel weer leuk dat er weer onweerskansen zijn.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

NitroGenetics

onweer kansen voor morgen volgens weerdirect
vrijwel geheel nederland heeft een mooi kansje op onweer ik verwacht persoonlijk niet al te veel ervan
omdat de cape relatief laag is en er practisch geen dynamisch weer bij zit maar hee mooi moment om wat schitterende foto's te maken :)

Arend

Citaat van: harmenst op ma 14 mei 2012 - 11:18
KNMI waarschuwt voor vandaag ook op onweer tijdens buien. Geldig: maandag 14 mei 2012 vanaf ca 12 uur gedurende ca 8 uur

Estofex sluit een klap onweer voor vandaag ook niet uit.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Gerard1995

maar, gaan er dan al buien vóór dat front ontstaan dan?? :-\
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

NitroGenetics

Citaat van: Gerard1995 op ma 14 mei 2012 - 12:12
maar, gaan er dan al buien vóór dat front ontstaan dan?? :-\

ik denk dat de buien zich overal wel kunne formen het is niet echt een situatie waar je kan bepalen waar ze kunnen ontstaan.

wat ik persoonlijk denk is dat buien  zich in het westen formen (mis al op zee) en zich naar het oosten plaatsen
ik vermoed dat de buien wat actiefer worden des te meer ze over het land gaan.

aldus de kaarten wijzen erop

GekkeLeo

Spannend, camera staat weer klaar :D

Jan van Ooijen

De recente kaarten van het weermodel GFS, de MLCAPE zit niet zoveel verschil in

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

Citaat van: NitroGenetics op ma 14 mei 2012 - 12:54
ik denk dat de buien zich overal wel kunne formen het is niet echt een situatie waar je kan bepalen waar ze kunnen ontstaan.

wat ik persoonlijk denk is dat buien  zich in het westen formen (mis al op zee) en zich naar het oosten plaatsen
ik vermoed dat de buien wat actiefer worden des te meer ze over het land gaan.

aldus de kaarten wijzen erop

afwachten en nowcasten dus... :P
dank voor je antwoord :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Jan van Ooijen

KNMI voor morgen ook code geel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Stukje Guidance

Voor dinsdag overdag zijn er duidelijke verschillen. Nu geeft Hirlam ook voor het noordoosten een sterk signaal. De locatie van de convectieve maxima schuift dus steeds wat. EC komt ook met een sterk signaal. INDECS 0915 tot >90% in het midden zuidoosten, ook daarna nog 60-80%. Realistisch, T500 rond -31 C. De koudste bovenlucht lijkt zich morgenmiddag boven het zuiden te manifesteren, rond - 33 graden. De Zeeuwse wateren en IJsselmeer kunnen met 13-14 resp. 12 graden overigens ook warm genoeg zijn om buien te laten ontstaan! Dinsdag ook kans op hagel, relatief veel CAPE en laag FZL.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

NitroGenetics

gaat een intressant dagje worden morgen :)

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 14 mei 2012 - 09:53
Onweerskansen 15 mei

Iedereen nog aan het bijkomen van het noodweer dat niet zou komen, tornado's die in Nederland niet voorkomen en supercellen die maar sporadisch voorkomen in Nederland.....

Denk om je hart Jan ;)! Je kunt het de meesten, ook professionele weerbureau's, niet kwalijk nemen. Het was een verdomd lastige situatie waarbij veel delicate processen elkaar tegen werkte. Ook dan moeten er beslissingen genomen worden....soms dus de 'verkeerde'. Er soms naast zitten is inherent aan het vak, dat gebeurt letterlijk elke forecaster wel eens. Ik zou zeggen, maak je er niet al te druk om ;).

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op ma 14 mei 2012 - 14:10
Denk om je hart Jan ;)! Je kunt het de meesten, ook professionele weerbureau's, niet kwalijk nemen

Daar doel ik ook niet op, op twitter was dat het onderwerp van de dag door mensen die meestal vooraan staan als er niets gebeurt, maar eenmaal aan de gang was het behoorlijk stil ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Heerlijk weer een kans op onweer :) Hopen op een leuke bui dus :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Skroei

Hele land nu geel @KNMI waarschuwingen voor morgen  8)

Powered by EzPortal