Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 157361 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Nieuwe Wetteronline kaartje met de kansberekening wat betreft het onweer. Het gebied is meer westelijk opgeschoven

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

K.C.

Mooi, dan krijgen we in Den Bosch ook nog iets... ;)

Marlieke

dankjewel Gerard. Laat het maar losbarsten dan vanaf 18.00 uur

Jan, tjee, wat een mega groot rood gebied! Nice,nice,nice!  :)
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Jan van Ooijen

Citaat van: K.C. op wo 09 mei 2012 - 14:16
Mooi, dan krijgen we in Den Bosch ook nog iets... ;)

   


Neerslagverwachting door het weermodel UKMO

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Vreemd dat estofex en de lightning wizard er al zo lang uitliggen.  :-\
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TaL

Citaat van: Arend op wo 09 mei 2012 - 14:20
Vreemd dat estofex en de lightning wizard er al zo lang uitliggen.  :-\

Leuk dat je het zegt :p Zo ligt het dus niet aan mijn pc :p
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Arend

Citaat van: TaL op wo 09 mei 2012 - 14:21
Leuk dat je het zegt :p Zo ligt het dus niet aan mijn pc :p

Lol, nu doen ze het allebei ineens! ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

meppel 19

Zijn er ook al kaarten beschikbaar die aangeven op welke grootte hagel er kans is?

JorisK

Citaat van: Arend op wo 09 mei 2012 - 14:20
Vreemd dat estofex en de lightning wizard er al zo lang uitliggen.  :-\
Op mn mobiel doet ie het gewoon, vanmorgen lag hij er wel uit.

Chase-Stormer

Kaarten worden er alleen maar beter op!
Flimpje op Noodweercentrale laat de buien heel mooi over het land heen drijven, vraag me alleen af als in de eerste bui (zoals het er nu uit ziet) die over het westelijk deel van het land trekt, misschien ook voor wat onweer kan gaan zorgen... dan hoef ik in ieder geval niet meer op pad  ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: meppel 19 op wo 09 mei 2012 - 14:27
Zijn er ook al kaarten beschikbaar die aangeven op welke grootte hagel er kans is?

Die zijn er wel, echter 10 van de 10 keer is het zwaar overdreven en daarom plaats ik ze niet. Morgen hagel tot 1.5cm mogelijk

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

@Jan

Welk gebied verwacht jij globaal het beste is om te chasen. Ik dacht aan het kwadrant Weert - Roermond - Venlo - Eindhoven...

Uiteraard nowcasten waar wat ontwikkelt en wat de koers is.

Arend

De kaartjes van zomerweer doen het sinds kort ook weer, momenteel leuke waarden voor het zuidoosten:

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Severe Weather Outlook Benelux



De situatie voor wat betreft donderdag blijft lastig. Voor de synoptische beschouwingen, refereer ik naar de eerdere blogs. Hier meer duiding op basis van de laatste modelruns. Timing en lokalisatie van het frontaal systeem blijft min of meer aangehouden, dus over de westelijke regio's in de voormiddag en vroege namiddag. De andere gebieden bevinden zich aan de warme kant in een prefrontale TE850-tong (rond 50-53°). De diverse modellen geven nog steeds hoopvolle severe weather indexen, grotendeels opgetrokken door de hoge shear in combinatie met een onstabiele atmosfeer. Onderin  de blog de meest recente SWI-kaartjes van GFS...



Ik vrees echter dat deze SWI wat te hoopgevend is, omdat vooral de hoge shear een rol speelt. Om deze gunstige shear in zware onweersbuien om te zetten is er vooreerst onweer nodig. Dat zal zowat de hamvraag zijn de komende 24h. Ondanks de pot.onstabiliteit over de frontale band, met dus kans op een embedded onweer, leg ik toch de klemtoon op de gebieden net oost van het front. Doordat het front golft (stabiele golfjes) is gedetailleerde lokalisatie lastig. Wat me tegenvalt is het overwegend betrokken karakter van de hemel oost van het front met dus een latente onstabiliteit die niet veel hoger lijkt te komen dan 1000 J/kg (idealiter). Ook de Showalter Index lijkt moeizaam onweer toe te laten (SI rond 2-3). Negatief is de positie van de krachtige jetstreak, ttz. rechter uitgang, en dus tegenwerkend voor onweer. Tenslotte laten enkele mesomodellen maar moeizaam convectie zien in de prefrontale zone.

Desalniettemin moeten we wel degelijk rekening houden met triggering van onweer. Elk onweer dat ontstaat in de TE850 tong, zeker de cellen net oost van de band in het gebied met maximale shear, kunnen uitgroeien tot dynamische buien. Getuige de hoge windshear en hoge storm relative helicity (SR01km tot 200!!). De kans op enkele supercells schat ik iets hoger in dan gisteren wegens de lichtjes meer geruimde profielen. Mogelijks het resultaat van een zwakke grondvore in de namiddag over onze streken. De toppen van de buien kunnen makkelijk groeien > 10 km met kans op hagel (2-4 cm). Kansen op grootschalige MCSs schat ik nog steeds in als laag getuige de TE850 <56°. Echter, clusters zijn waarschijnlijk, en gezien het windprofiel met reële kans op embedded bow echo's (squall lines). De stroming op 850 hPa is sterk (zo'n 40 kts op SW). Dit levert mede potentiële convectieve gusts op rond 100-110 km/h. Dit echter is een indicatie, lokaal, zeker bij bow echo's, zijn fellere windstoten mogelijk, maar ik ga niet uit dat de kans op zeer zware windstoten (op uitgebreide schaal) fenomenaal is, want daarvoor lijkt me de opzet ongunstig (CAPE te klein en geen snel bewegende bovenluchttrog).





Ik hou de HIGH RISK aan in de oostelijke regio's. Elders een lager niveau. Wel aangeven dat het op het randje is van MDT en HIGH gezien de vele vraagtekens nog want erg overtuigend vind ik het allemaal niet, ik hoop dat we niet te veel worden verblind door de barokliene hoge shear waarden en afgeleide indexen...
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 mei 2012 - 15:22
Severe Weather Outlook Benelux

Wat me tegenvalt is het overwegend betrokken karakter van de hemel oost van het front met dus een latente onstabiliteit die niet veel hoger lijkt te komen dan 1000 J/kg (idealiter).

Dat betrokken karakter zit toch al een aantal runs in de modellen? Maar goed, wie weet valt het positief uit en breekt de bewolking lang genoeg.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TaL

Bewolking (weerdirect en WRF)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weatherboy

Citaat van: TaL op wo 09 mei 2012 - 15:48
Bewolking (weerdirect en WRF)

Die bewolking kan de hele boel flink verpesten waardoor al het onweer voor Duitsland is. Het zal niet de 1e keer zijn. Feit is wel dat het westen, alweer *zucht*, alles voorbij gaat zien vliegen.

Alleen wat ik nog steeds niet snap; 12 UTC is dat 14 uur Hollandse tijd?

Marcel1976

Flinke activatie van de buien op dit moment, met onweer!

Stephanie

Citaat van: Marcel1976 op wo 09 mei 2012 - 15:52
Flinke activatie van de buien op dit moment, met onweer!
Ik zag het net!
Onweer in Limburg, en hier zou ook nog wel wat kunnen ontstaan

Skroei

Citaat van: Weatherboy op wo 09 mei 2012 - 15:52


Alleen wat ik nog steeds niet snap; 12 UTC is dat 14 uur Hollandse tijd?
Ja :  http://teletekst.nos.nl/?777-01 misschien handig voor je
Wintertijd; UTC tijd +1 = lokale tijd
Zomertijd;  UTC tijd +2 = lokale tijd
UTC wordt ook wel aangeduid als ZULU time , vaak door militairen gebruikt.

Powered by EzPortal