Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 155841 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paspimefonic

Ik vind het nu al spannend mensen! :) Al woon ik dan wel niet in het Oosten waar de meeste zware buien worden verwacht (als ik de kaarten en teksten goed gelezen heb   ) ik vind het wel geinig om te zien/ lezen hoe enthousiast jullie hier zijn (including myself)

Barto

Ik woon in Venray ik hoop dat die onweersbui recht boven me heen trekt, heerlijk wanneer t knalt en t giet van de regen, daarna de deur open en dan die heerlijke frisse lucht het huis in laten komen ohhhhh

Marlieke

1 woord: megaspannend!!!  ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Arend

De parameters vliegen je om de oren in Karims verhaal. Weet niet of de EHI al behandeld was in de leerschool. Zo niet:

EHI = Energy Helicitity Index

EHI    0.00 to 0.34  (mean = 0.14) : ordinary cell
EHI    0.20 to 1.46  (mean = 0.64) : supercell (F0, F1 tornadoes)
EHI    0.42 to 2.87  (mean = 1.48) : supercell (= > F2 tornadoes)

Bron: http://www.skystef.be/calculator-energyindex.htm

Aan het einde van bovenstaande pagina nog een interessante opmerking:

Tests on the field (in the States) showed there is no good correlation between EHI values and severe weather events.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

btbroeke

maar dit is dus niet meer richting Gouda maar meer richting Zuid-Oosten van het land? :( ze hebben ook altijd mazzel daar :(
twitter: @boyketenbroeke

Tyshane

Citaat van: btbroeke op di 08 mei 2012 - 22:13
maar dit is dus niet meer richting Gouda maar meer richting Zuid-Oosten van het land? :( ze hebben ook altijd mazzel daar :(

Niet vooruitlopen op de zaken hoor, van mazzel voor een bepaalde regio kan je nu nog niet spreken... Wie weet wat ons allen voor moois te wachten staat.  8) Ja of juist niet.  :'(

frankaloe

Citaat van: SniperEye op di 08 mei 2012 - 20:02
Donderdag gaat alle chasespullen mee naar het werk en vertrek ik rond de middag van kantoor. Zoals de kaarten al een aantal keren laat zien zitten we hier in de "war zone". Wellicht nog iets opschuiven richting Roermond - Venlo. Als alles zo blijft zullen wij ergens in het vierkant Weert - Roermond - Venlo - Eindhoven ons ophouden.
ik woon net op/boven die grens.
weert ligt aan de zuidwillemsvaart ook zoals beek en donk.
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Arend

Citaat van: Tyshane op di 08 mei 2012 - 22:16
Niet vooruitlopen op de zaken hoor, van mazzel voor een bepaalde regio kan je nu nog niet spreken... Wie weet wat ons allen voor moois te wachten staat.  8) Ja of juist niet.  :'(

Mocht er geen spektakel komen, dan hoop ik in ieder geval op een plens water. De droogte hier van de laatste tijd begint zichtbaar te worden in de natuur. Een combinatie van spektakel en een plens water geniet uiteraard de voorkeur.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Citaat van: Arend op di 08 mei 2012 - 22:48
Mocht er geen spektakel komen, dan hoop ik in ieder geval op een plens water. De droogte hier van de laatste tijd begint zichtbaar te worden in de natuur. Een combinatie van spektakel en een plens water geniet uiteraard de voorkeur.  ;)

Ja wat extra water zal goed zijn voor de natuur ja! :) Al moet ik zeggen dat ik liever, als het severe weather hem niet gaat worden, een lekker zonnetje hebt dan een plens water. ;) Of een combi van eerst zonnig en mooi weer en dan later de regen en onweer idd.  8)

Chase-Stormer

Wauw wat een mooie kaarten, en wat een portie heerlijk leesvoer.
Misschien dan toch maar vervoer gaan regelen voor donderdag.

Koen-IJM

Interessant dat Karim ook het westen een kleurtje heeft gegeven. Zeer benieuwd!

Jan van Ooijen

Het is iets verschoven, maar nu ook een groot deel van het land in STP2



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 mei 2012 - 00:04
Het is iets verschoven, maar nu ook een groot deel van het land in STP2

En het is de 18z, morgen ochtend de 00 van GFS en EC maar weer eens kijken.

18z van Hirlam laat nu mooi neerslag beeld zien. Aan het einde van de middag (16-17UTC) buien in het westen, NW waards trekkend.

Weatherboy

GFS geeft ook een feestje voor het westen. Het front lijkt pas laat in de avond het land binnen te trekken. Zeer gunstige ontwikkelingen! Ook de temperatuur is hoog. Misschien ook het westen een feestje?


Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op wo 09 mei 2012 - 00:11
GFS geeft ook een feestje voor het westen. Het front lijkt pas laat in de avond het land binnen te trekken. Zeer gunstige ontwikkelingen! Ook de temperatuur is hoog. Misschien ook het westen een feestje?

Ik hoop inderdaad dat we nog wat meepikken :) Gewoon even runs in de gaten houden en niets anders doen dan nowcasten en afwachten op donderdag :D
Heerlijk weer, zo'n situatie  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Daisy

Spannend!
Hopelijk zit ik hier goed ivm dat ik niet kan chasen.

Ps, als er mensen zijn die wel gaan chasen en hier in de buurt zijn (almelo) en zin hebben in een bakkie koffie, geef even een gil.. Dan regelen we wat :)
All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Stealth

Update van ESTOFEX voor morgen (woensdag) vind ik verassend.



Het KNMI komt ook al met waarschuwingen voor Donderdag die gelden voor de zuid-oostelijke provincies.

Onweersdagen 2012: 10

Marcel1976

Als het hier in Limburg niks wordt, dan wordt het een rondje richting Rurgebied. Kortom eerste chase van 2012 moet gaan plaatsvinden!

dondertje127

Laat maar komen. Vandaag, woensdag, zijn wij al in de vroege ochtend getrakteerd op een heftig onweer met inslagen. Een van de inslagen gaf meerdere klappen als een soort mega mitrailleur, zeker de ontlading die meermalen oplichtte tijdens de inslag.

Het zat er wel in. Die buien vond ik er zo actief uitzien op de radar... Nog eerder vanmorgen al een flinke regenbui gehad.
We hebben overigens een zwoele nacht gehad met minimaal ruim 13 graden en dat was maar heel kort voor het onweer uit. Echt zomerse taferelen dus hier vandaag al.
Ben benieuwd wat we vanmiddag en morgen krijgen.

aloa


Powered by EzPortal