Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 155803 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shadow112

Citaat van: DannyNL op di 08 mei 2012 - 18:41
Vooralsnog geen waarschuwingen op de KNMI site.

Nee, als dat komt is dat morgen pas denk ik.

Reutel

Aaah, wat mooi allemaal! Ik ga donderdag het verjaardagsfeestje van mijn zoontje afsluiten met een knallende vuurwerkshow!!  8)

aloa

De wolkenhoogte loopt donderdag op tot 12/13 km boven Nederland. Frankrijk heeft toppen tot bijna 15/16 km.
Extreem dit.  8)


maarten89

Overdrijven is ook vak he! Wolkenhoogte van 12 tot 13 km voor onweer valt wel mee. Heb met echt onweersdagen 15 a 17 km hoogte. Dus 12 a 13 voor nederland is niks extreems aan hoor. ;)

Koen-IJM

Sodeknetters zeg. Het is dat ik donderdag geen vrije dag heb (studentje), anders zou ik zeker naar het zuidoosten zijn afgereisd (vrij reizen^^). Zoals het er nu naar uitziet wordt het daar echt vuurwerk...

aloa

Citaat van: maarten89 op di 08 mei 2012 - 19:11
Overdrijven is ook vak he! Wolkenhoogte van 12 tot 13 km voor onweer valt wel mee. Heb met echt onweersdagen 15 a 17 km hoogte. Dus 12 a 13 voor nederland is niks extreems aan hoor. ;)
Ik bedoelde dan ook de 16 km voor Frankrijk  ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: maarten89 op di 08 mei 2012 - 19:11
Overdrijven is ook vak he! Wolkenhoogte van 12 tot 13 km voor onweer valt wel mee. Heb met echt onweersdagen 15 a 17 km hoogte. Dus 12 a 13 voor nederland is niks extreems aan hoor. ;)

Ik vind het wel extreem, gezien de schering die er is. Meestal wordt alles kapot geblazen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Gerard1995

het begint zelfs nu al 'benauwd' aan te voelen buiten!! (windstil) ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

mcnicos

Het voelt hier in de achterhoek ook klam en benauwd aan, hoop dat het donderdag goed los gaat, alles wijst er iig op!

Sietse

Citaat van: DannyNL op di 08 mei 2012 - 18:41
Vooralsnog geen waarschuwingen op de KNMI site.
http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/provincie.php?pr=ZH

Het KNMI is altijd zo sloom met dit soort berichten. Ze zien er de ernst niet van in of ze willen het niet in zien heb ik het idee...

SniperEye

Donderdag gaat alle chasespullen mee naar het werk en vertrek ik rond de middag van kantoor. Zoals de kaarten al een aantal keren laat zien zitten we hier in de "war zone". Wellicht nog iets opschuiven richting Roermond - Venlo. Als alles zo blijft zullen wij ergens in het vierkant Weert - Roermond - Venlo - Eindhoven ons ophouden.

Resident Evil

Ik zit er klaar voor! Donderdag vanaf half 10 vrij tot vrijdag ochtend 9 uur! dus kan de hele nacht door! Nu nog een chasemaatje die mee wil obv 50/50 brandstofkosten en is gelijk veiliger met zn 2 achter de  storm aan
Follow me on twitter https://twitter.com/Lynetterensen
#woont in Zuid  Holland Zuid #arkel

Roald

jaa ikkuh!...l. "pleasee" "pleaseee" *doet spontaan heel erg lief(Doe ie anders nooit!)*

Mike25

Ziet er lekker uit :) spannend we wachten af. Hoop ook de avond op pad te kunnen om wat te zien :)

Jan van Ooijen

Alle GFS member zien de Cape/LI wel zitten, variatie zit in de snelheid van de stabilisatie met dank aan Vortex!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Wat een SRH en een significant supercel parameter. De SCP komt uit op 3/4

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Is er nog steeds veel CAP (geen CAPE dus)?

Sven

Citaat van: maarten89 op di 08 mei 2012 - 19:11
Overdrijven is ook vak he! Wolkenhoogte van 12 tot 13 km voor onweer valt wel mee. Heb met echt onweersdagen 15 a 17 km hoogte. Dus 12 a 13 voor nederland is niks extreems aan hoor. ;)

Geen idee waar jij 17 km voor Nederland vandaan haalt maar dat zou uniek zijn, heb nog nooit geen wolkentoppen tot 17 km gezien. En 12 a 13 is redelijk hoog voor Nederland. Vorig jaar die supercell was 14 km, en zovaak komt dat niet voor.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Severe Weather Outlook Benelux

update aangaande de situatie op donderdag as:

De laatste modelruns bevestigen de potentieel gevaarlijke situatie aan de warme zijde van de golvende barokliene band west van ons. Het front ligt tegen de middag over het westen van de Benelux en oost van deze regenzone wordt de atmosfeer danig onstabiel , zeker als de zon af en toe door de bewolking breekt. Dit levert een matige latente onstabiliteit op met een CAPE rond 1000 J/kg en een LI rond -5° in het oosten. De stroming vlakbij de barokliene band is vrij sterk met zo'n 40 kts op 850 hPa. Bij een grond wind van 15-20 kts geeft dit een 03km shear van zo'n 30-35 kts. Het verticale profiel is redelijk unidirectioneel doch enige ruiming is wel te zien, zeker dichter bij het front wat meteen hoge SRH waarden geeft > 200 m²/s². Uiteraard schieten hierdoor de diverse severe weather indexen de lucht in met gunstige SWI/STP/SCP/EHI waarden over de centrale en oostelijke regio's.



Met dergelijk windprofiel en een matige CAPE moet aan onweersbuien gedacht worden met toppen tot of boven 10 km en met duidelijke organisatie. Veel geïsoleerde cellen , type supercell, verwacht ik niet al sluit ik een enkeling niet uit. Maar ik denk eerder aan bow echo's. Ivens komt met potentiële gusts tot 120 km/h en dit lijkt me realistisch gezien de sterke bovenstroming (60 kts op 6km en 85 kts op 7-8 km). We bevinden ons dan in de (rechter) uitgang van een stevige jetstreak.

Vraag blijft nog steeds de timing van het KF. Volgens sommige modellen trekt dit front regen de middag al over de centrale gebieden met dan enkel potentie op zwaar onweer over het uiterste oosten en GE. ECMWF12, GFS12 alsook WRF12 geven echter een tragere doortocht met de genoemde kansen meer naar de oostelijke regio's toe van de BENELUX. Afwachten dus.
Mogelijk ook op het front zelf onweer van betekenis door de potentiële opbouw, met vooral vlak aan de warme kant clusters. De kans op uitgestrekte MCS zijn klein wegens beperkte WAA en vooral beperkte TE850 waarden.

Hieronder de verwachtte SWI & EHI van GFS:







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Oef, het wordt alsmaar beter en beter... zeer spannend zo en wat heerlijk om te volgen allemaal!

Powered by EzPortal