Onweerskansen 4 mei

Topic gezien door 6183 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 03 mei 2012 - 22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 4 mei

Niet echt spectaculair, maar toch een topic. Zoals in de Guidance beschreven staat zijn er nog wel enige onzekerheden wat betreft het onweer. Dynamisch gezien zal het helemaal niets zijn. Hieronder een stukje uit Guidance.

Door een inkomende occlusie vanaf de Noordelijke Noordzee komt er morgen in de loop van de ochtend een noordwestelijke stroming op gang waardoor de vore langzaam naar het zuidoosten trekt. De vore verlaat rond 12 UTC Limburg. De inkomende occlusie stagneert vrijdag op zaterdag boven ons land en tesamen met de reeds aanwezige oude fronten vormt zich een sterke barokliene zone van zuidwest naar noordoost over het land. 

Rond de vore zit vrij veel bewolking, het model onderschat dat enigszins waardoor ook het temperatuurplaatje wat te hoog uitvalt momenteel. Ook morgen vrij veel bewolking. In de vore vannacht kans op mist/ST, overdag met het naar zuidoost toe verplaatsen vooral in de vore ontwikkeling van TCU/CB, elders vrij veel SC/CU, in de namiddag geleidelijk oplossend. Verder is het opvallend dat de prog sat reflectiviteits-plaatjes slechts weinig signaal geven voor morgenmiddag in de vore terwijl het neerslagsignaal sterk is. Het kan er op wijzen dat er enkele sterke geisoleerde cellen kunnen ontstaan.



Actueel wordt het convectieve signaal Hir/Harm overschat. Ook voor morgen is dit opnieuw een onzekerheid. Mocht de bewolking in de vore in mindere mate breken, dan komt de convectie ook minder op gang en berekent het model waarschijnlijk teveel neerslag (m.n. ZO). We gaan momenteel wel uit van het signaal van enkele buien, vooral in het ZO met onweer. Indecs geeft ook duidelijk een indicatie voor het ZO en ook in de progtemps is dit signaal evident met toppen tot FL350, cape 500-1000 J/Kg.

                           
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Toch nog onweerskansen hier :). Gaat lekker zo met dit tempo! Ik kan haast niet wachten.

Nieuwste CAPE run:



En de ESTOFEX kaart:

A level 1 was issued for parts of NE France, Belgium, Luxembourg and far W/NW-Germany mainly for isolated large hail and strong wind gusts.

When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

In de loop van vrijdag trekt een frontale structuur vanuit FR richting NL. Het warmfront komt ergens tot stilstand over centraal BE (E-W georiënteerd) en trekt met bijhorende depressie traag oostwaarts. Door deze evolutie komt het zuiden van BE in de onstabiele lucht terecht met een zuidelijke stroming. De latente onstabiliteit loopt in de namiddag hoog genoeg op op onweersbuien te doen ontwikkelen. Temeer in dit gebied met hoge barokliniteit de horizontale convergentie hoog lijkt te zijn.

De diverse modellen laten dan ook vlot buien ontstaan in dit gebied, met toppen tot ca. 7 km. Door de zwakke stroming kunnen er lokaal flinke neerslaghoeveelheden tot stand komen.Voor de rest verwacht ik geen grote problemen wegens zwakke shear en de niet al te hoge onstabiliteit (250-500 J/kg wat CAPE betreft).

(c) Karim Hamid - 2012

Tyshane

Kaartje van WeerDirect: Vooral België zuidoost, significante kansen...



Pascal Soomers

Het nieuwe kaartje van weerdirect is toch wat noordelijker opgeschoven:

When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

Niet echt veel Noordelijker, maar misschien voor jou nog een kansje Pascal!

GHkstra

Aardig vuurwerk in Frankrijk.

Jan van Ooijen

Aardig wat buitjes met onweer, sommige zijn echt pittig

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel1976

Onweer zit er net niet in denk ik, maar 't kon wel eens een vochtige nacht worden, als ik zo zie wat er vanuit Frankrijk deze kant opkomt, wat een heksenketel daar zeg...
http://www.meteox.com/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=satradar

alaind86

Citaat van: Marcel1976 op vr 04 mei 2012 - 19:33
Onweer zit er net niet in denk ik, maar 't kon wel eens een vochtige nacht worden, als ik zo zie wat er vanuit Frankrijk deze kant opkomt, wat een heksenketel daar zeg...
http://www.meteox.com/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=satradar
De buien gaan Limburg niet raken helaas, denk dat die te erg noordoostelijk trekken. Later vanavond lossen de buien zowieso al snel op door nadering van het front die vanuit het zuidwesten komt met de nodige frisse lucht en wat regen.

Jan van Ooijen

Prachtig beeld van een webcam in Luxemburg!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie


Pascal Soomers

When a supercell arrives, you must be prepared.

Powered by EzPortal