Onweerskansen 2 en 3 mei

Topic gezien door 76768 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 01 mei 2012 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 2 en 3 mei

Na al het geweld van vanmorgen, wat over het algemeen in het midden van het land afspeelde gaan we morgen een herhaling meemaken. Mogelijk wordt het nog iets erger dan wat we vanmorgen gehad hebben. Morgen gaat de temperatuur in het oostelijk deel van het land naar zomerse waardes, lokaal kan het gemakkelijk 25 graden worden volgens de recente uitdraai van het weermodel Hirlam. Elders in het land wordt het zo'n 22-23 graden, in het westen enkele graden koeler.

Zoals in de Guidance ook al beschreven staat, ontstaat er een lagedrukgebied in het zuiden van Duitsland, dit is in de recente run mooi te zien. Bij het lagedrukgebiedje zit ook een vore, hier even een korte uitleg: "Een vore is net als de trog onderdeel van een lagedrukgebied. Bij een vore liggen de isobaren echter ver uit elkaar, waardoor de luchtdrukgradiënt in de as kleiner is dan naast de vore. Daardoor zijn de windsnelheden in tegenstelling tot die bij een trog laag". De vore trekt westwaarts en bereikt aan het einde van de middag cq begin van de avond het zuiden van het land en trekt zeer langzaam richting het noorden.



Wat betreft de onstabiliteit is het in de recente run van 06u minder geworden ten aanzien van de vorige run. Veel waarde moeten we daar niet aan hechten. In de voorgaande run kwam het Amerikaans weermodel nog met onstabiliteitswaardes van 600-1000 J/KG, dit voornamelijk voor het oostelijk deel van het land. Elders lagen de waardes rond de 200-600 J/KG, bij een lifted van -2 a -3 in het oostelijk deel van het land tot zo'n -1 elders. De 06u run laat een geheel ander beeld zien, namelijk 200 tot 600 J/KG en mogelijk iets hoger in het oosten met een lifted van -2 á -3. Ten westen van Tiel is er alleen nog maar een lifted te zien van -1 á -2. Maar zoals ik daarnet al zei, hoeveel waarde moeten we hieraan hechten? De Theta-e waardes liggen bij het Europees weermodel ongeveer rond de 50 terwijl het Amerikaans weermodel tussen de 43 en de 45 uitkomt.

Voor de mensen die niet weten wat Theta-e precies inhoud is hier een omschrijving hiervan: "De equivalent potentiële temperatuur ('Theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energie-uitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de Theta-e. Met behulp van Theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere Theta-e waarde. En een scherpe gradiënt in de Theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten.



De PW wat ook wel beter bekend staat als "Precipitable water" slaat uit naar 38, dit houdt in dat er lokaal erg veel neerslag kan gaan vallen. Zoals eerder in het stukje is geschreven klopt dit ook wel. Dit mede door het zeer langzaam wegtrekkende vore richting het noorden. Aangezien de PW van het weermodel WRF afkomt, moeten we nog even wachten op de nieuwe kaarten. De PW van 38 komt vanaf de 00u run vandaan. Wat betreft de dynamiek zijn we zo uitgepraat... Die is er haast niet.

                           
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Ik volg het met argusogen. Veel neerslag is nooit leuk, zeker niet in mijn geval wanneer mijn dak eraf is om vervangen te worden.

André

Citaat van: SniperEye op di 01 mei 2012 - 12:44
Ik volg het met argusogen. Veel neerslag is nooit leuk, zeker niet in mijn geval wanneer mijn dak eraf is om vervangen te worden.
Innige deelneming .
Demeulemeester André

weershots

Citaat van: SniperEye op di 01 mei 2012 - 12:44
Ik volg het met argusogen. Veel neerslag is nooit leuk, zeker niet in mijn geval wanneer mijn dak eraf is om vervangen te worden.

Hierbij wil ik me een beetje bij André aansluiten: nog gecondoleert met je dak en wat je in deze onstabiele tijd nog mogelijk te wachten staat!  ;)
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

Arend

Morgen hier dan eindelijk raak? Meteoconsult voor morgen nog wat optimistischer dan het KNMI voor wat betreft de kansenperiode.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Pascal Soomers

Mooi stukje Jan! Het wordt weer eens nowcasten. Hopelijk wordt het voor zuid-Limburg nu wel beloond.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Heerlijk stukje van KNMI Guidance

Actuele patronen lijken actueel in min of meerder mate op de werkelijkheid. Echter het signaal in de modellen is vooral voor de neerslag woensdag nog al verschillend. ECHR00 geeft een duidelijk meer voorwaartse positie dan het Hir06. We houden het er vooralsnog op dat het Hir06 de situatie voor de actievere buien te koppelen aan de naderende en passerende hoogtetrog goed te pakken heeft. Mogelijk kunnen er in de nanacht en vroege ochtend wel al wat buien restanten tot het zuidoosten doordringen, maar veel activiteit verwachten we daar nog niet op. at worden. Verschil tussen de buien van afgelopen ochtend en die van woensdagmiddag is dat de buien woensdagmiddag thermisch gevoed worden en die van afgelopen ochtend dynamisch ontstonden vanaf middelbaar niveau. Het onweer woensdagmiddag en avond kan daardoor meer ground to ground en actiever zijn, bovendien is er kans op windstoten. Wel zijn de Indecs kaarten voor de kans op meer dan 100 en 200 ontladingen wat in kans teruggelopen (was al niet extreem hoog overigens).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fren

Ben benieuwd of ik hier morgen in noordoost Twente mijn allereerste onweersklappen van het jaar kan horen :P
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Daisy

Ik ook Fren. Zie er nu wel echt naar uit.
Ondertussen is het hier buiten 24.3 graden in de zon.
All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Dennis

Onweers-cellen boven Oost-Dld/Tsjechië - en Italië

Harmos

Mooi dat er ook weer kansen zijn voor morgen en overmorgen. Goed goed.... We wachten het af en zien het morgen wel  ;)
(ADHO)Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Onweer = 1

Peter

Yesss, weer vuurwerk in het vooruitzicht 8) ;D
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Jan van Ooijen

Neerslagverwachting weermodel Hirlam

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

HIRLAM verwacht toch aardig wat buien hier. Ben erg benieuwd of wij de volle lading in Limburg zullen krijgen!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op di 01 mei 2012 - 14:03
Heerlijk stukje van KNMI Guidance



Word hier afwachten, hoop dat de noordelijke wind hier aan de kust de thermische voeding niet te veel zal onderbreken en hij snel naar het noordoosten draait, zoals dat in de verwachting staat.  :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Guidance:

Morgen in de loop van de ochtend van het zuidoosten uit toenemende kans op neerslag op nadering van de storing vanuit Duitsland. Hirlam laat de mogelijkheid van felle buien in de middag en avond duidelijk zien, de kans op onweer is vrij groot, INDECS komt met kansen van 60-90% en de kans op 50 ontl./5 min in SGG ligt rond 30%. Hirlam komt met CAPE-waarden van rond de 1000 J/kg, GFS komt niet verder dan 500 J/kg. De diverse modellen geven een wisselend beeld voor wat betreft de timing, positionering en intensiteit. Het aangeven van exacte tijdstippen en posities van de buien is derhalve erg lastig.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Vannacht was al weer een voorproefje qua onweer, maar morgen lijkt een stuk beter vooralsnog. Weer een mooie situatie om in de gaten te houden, de laatste berekeningen laten het iets later overkomen; prima ivm eventuele fotografie! De laatste aanpassingen van guidance stemmen gunstig, met een vrij hoge kans volgens INDECS. Ik ben benieuwd!

Jelte

Terschelling meldt het eerste onweer van het jaar.

Gerard1995

Citaat van: Jelte op di 01 mei 2012 - 20:42
Terschelling meldt het eerste onweer van het jaar.

bevestiging van Buienradar.... 8)

mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

jones

Wanneer mogen we de meest intense buien dan net verwachten morgen?

Powered by EzPortal