Onweerskansen 28 tot en met 1 mei

Topic gezien door 35725 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 24 apr 2012 - 13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

A level 1 was issued for far SW/W-Germany, far NE France, Belgium, Luxembourg and parts of the Netherlands mainly for large hail and strong to severe wind gusts. An isolated tornado event is possible mainly during the evening hours.

Bron: Estofex

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Diem

Ben benieuwd vanavond, het ziet er goed uit.
-----
KNMI: Onweersbuien, mogelijk met hagel.

Mike25

Dit begint toch wel lekker wat kriebels te wekken :D, zeker omdat het misschien vanavond uit gaat pakken.

André

De dag zou hier in West Vlaanderen mooi en droog verlopen met temperaturen van 17a 18° aan zee en tot 21° in de provencie . tegen de avond zou er dan terug een buienlijn binnenkomen vanuit Frankrijk en die kan veel regen geven in korte tijd met hagel ,donder en zware rukwinden  gepaard gaan . Het kan een woelige nacht worden .
Demeulemeester André

Kermisspin

Volvo for life!

aloa

De wolkentoppen voor vanmiddag tot 11 km in het zuiden van Nederland.


Gerard1995

heerlijk... weer eens een dagje gezellig nowcasten.. mooie luchten spotten... enz. enz. enz.
Koninginnedagtraditie :D :D
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

SniperEye

Ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Wellicht dat ik vanavond even op pad ga!

Buiten CAPE en lifted was er nog een type kaart die een indicator kon zijn. Ik meende dat dit mid-layer CAPE was maar weet het niet meer zeker. Wellicht dat iemand mijn geheugen helpt opfrissen? :)

Peter

Met een beetje wil dus dubbel vuurwerk vanavond, en voor de Koniginnedag, en een lekker onweer. Ik doe het ervoor! 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Jan van Ooijen

Ziet er dan toch stukken beter uit, STP komt ook tot 1, daarnaast ook meer onstabiliteit berekend. Kortom, het wordt een spannend dagje.

KNMI Guidance zegt dit: Vanavond gaat de aandacht naar het naderende laag. Hirlam berekent dan een actief neerslaggebied, waarvan het zwaartepunt vooralsnog over zuid Nederland noordwestwaarts trekt. INDECS geeft hierop waarden van ca. 90 % kans op onweer voor Zeeland (tussen 21 en 03 uur).

CAPE


STP/Windschering 0-1km


MLCAPE/Windschering 0-6km

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TaL

Ook weerdirect gaat er voor (voornamelijk belgie en zuid-nederland)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

TaL

Severe Weather Outlook Benelux



Een dominant ULL is nog steeds aanwezig op de Europese weerkaarten met kern bij Bretagne. Dit ULL verplaatst zich de komende 24 uur westwaarts. Vandaag wordt vanuit het zuidoosten warme en onstabiele lucht aangevoerd. De onstabiliteit zit op mid-level en dat is actueel reeds goed te merken met vooral Ac bewolking en vandaag overdag regelmatig waarschijnlijk Ac (Cast/Floc) & Ci. Van belang voorts is dat een trog op dit ULL vanavond en vannacht snel van SE naar NW trekt via het N van FR. De daarbij horende PVA zal een grondlaag/vore doen uitdiepen over FR en dit low zal net zuid van de BE/FR grens westwaarts trekken. Daarbij zorgt een jetstreak (de rechter ingang) tevens voor extra forcing. Dit alles heeft tot gevolg dat een vore gevuld met onstabiele lucht (vooral in de hoogte) en relatief hoge TE850 waarden vanavond en vannacht over de Benelux trekt van S naar N. Bij deze vore, en vooral in het PVA gebied over N-FR berekenen de modellen een vrij sterk neerslagsignaal. Dit signaal lijk vooral de gebieden te treffen nabij de BE/FR grens en W-BE. In de oostelijke regio's, verwijderd van deze sterke forcing, is de activiteit op de vore veel minder nadrukkelijk en dus ook het neerslagsingaal minder sterk.

Deze configuratie zorgt ervoor dat vanavond de kansen op felle buien vanuit FR toenemen, met meeste activiteit in boven vernoemde gebieden. De progtemps laten vooral onstabiliteit zien op mid-levels (SI/KO negatief) met dus door de sterke forcing kans op embeded onweercellen. Door de relatief sterke achtergrondstroming kunnen windstoten voorkomen bij deze onweersbuien. De SRH is hoog wat de kansen op supercells doet toenemen (vooral de verticale windshift is opvallend). Evenwel lijken de buien een hoge basis te hebben wat dus deels de gunstige SRH teniet doet. Ook reeds in de late namiddag sluit ik een lokale onweersbui met hoge basis niet uit, meeste kans over het reliëf (orografische lifting), maar de kansen zijn niet spectaculair door de droge luchtmassa (LCL > 1000m) en de stabiele PBL. Op de vore vannacht over E-BE en NL is een high based T-storm mogelijk zonder veel erg vermoed ik.

Er moet rekening gehouden worden dat aan de voorzijde van de trog/in RI van jet, er een MCS (of cluster) kan ontstaan welke met de SE stroming tot over BE kan komen. Echter voorlopig ga ik hier niet van uit wegens te lage TE850 (slechts rond 45°) en niet al te hoge latente onstabiliteit.

Een SLGT RISK geef ik voor de BE/FR grenszone alsook westen van BE.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Dennis

Een gebied ter hoogte van ZW Duitsland begint te groeien


pyro

Mijn vriendin en ik vandaag toevallig een hotel geboekt in het zuidelijkste puntje van zeeland. BETER!!!!

Jan van Ooijen

Keek daarnet even voor de grap de SCP kaarten, Limburg een supercel parameter van 9, ook Zeeland later op de avond!



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

Even een gifje gemaakt van de wolkenhoogte. Nieuwe run gaat tot 12 km.


André

Hier voor Belgie vooral zuid West Vlaanderen zou het maar voor de late namiddag en nacht zijn dat het kan spoken met hevige regen en hagel met rukwinden en een donderslag . Ik heb er toch mijn twijfels over ,denk dat het vlugger gaat komen ,de lucht dreigd nu al en de temperatuur loop al op naar 16,5° .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Verwachting neerslag van het weermodel Hirlam

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Weinig tot geen veranderingen in de nieuwe GFS run. STP waardes van 1 blijven op dezelfde plaats

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Let op deze knappe jongen in Duitsland (ZW) ; super-cel formatie mogelijk


Powered by EzPortal