Zomer discussietopic 2020

Topic gezien door 48409 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 01 jun 2020 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: dennis089 op vr 03 jul 2020 - 23:16Die EC pluim is wel een echte horrorpluim des doods he.. ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n koude wisselvallige pluim heb gezien in juli Oo
En komende week heb ik een weekje vrij xD

Haha, tijdens je week vrij wil je natuurlijk het liefst zomerweer hebben ja. Helaas kan het niet altijd goed gaan. Warmte- en zonliefhebbers hebben afgelopen 2 jaren, dit voorjaar en vorige maand niet hoeven te klagen (zoals hierboven geschreven). Dan wordt de kans steeds groter dat er een periode gaat komen waarbij het eens wat gematiger of zelfs koeler weer wordt dan normaal. We zijn immers ook wel een beetje verwend geworden afgelopen jaren qua zon en warmte in de zomer ;)

Energizer85

Ligt het nou aan mij, of is het weer dit weekend ineens een stuk slechter? Dat het wat gematigd zou worden dat was voorspeld... maar praktisch het hele weekend (mot)regen en wind verrast me nu ineens

Remy

Zolang koud is dit slechts weer.🤣
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

TMCThomas

Wat betreft die warmere dagen die eerder in de verwachting stonden, daar is niets meer van over helaas :(

Jasneker

De zomer is net begonnen, en met deze regen is mijn tuin allang blij.
Wat de zomer brengt wachten we maar af.

blabla

Vandaag toch nog ruim 23 graden in het zuidoosten, met regelmatig een heerlijk zonnetje tussendoor.

TMCThomas

Voor de zomerliefhebbers zit er eindelijk iets van hoop in de kaarten. We lijken eindelijk weer wat meer onder invloed van hogedruk te komen liggen. Zowel GFS en EC laten dit zien, al is de uitvoering wel anders. Super warm (al is dat ook nog niet uitgesloten) word het er nog niet van, en erg zeker is het ook nog niet. Maar zoals het er nu uit ziet lijkt er wel weer een drogere en zonnigere periode aan te breken. In combinatie met zo'n 25 graden zou dat zeker niet slecht zijn. Ik ben in elk geval weer klaar met de buien.







De warmere temperaturen worden later volgende week pas gehaald, maar de verbetering over het algemeen met minder wind regen en meer zon hebben we zoals het er nu voor staat dit weekend al. Maar we moeten nog wel even door de zure appel heen bijten. Mogelijk eerst zelfs een zomerstorm, maar daarover hier.

GeneralDuke

Citaat van: TMCThomas op di 07 jul 2020 - 13:18Ik ben in elk geval weer klaar met de buien.

Ik ben eigenlijk meer klaar met die wind... hele dag dat geruis door het huis, deuren die uit je handen glippen en dichtslaan, en niet de minste: bonenplantjes die omvallen :(
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

boxer

Citaat van: GeneralDuke op di 07 jul 2020 - 13:52en niet de minste: bonenplantjes die omvallen :(

Grappig, hier ook. De sperziebonen, peulen en snijbonen hebben het zwaar te verduren.

TMCThomas

Je zou inmiddels misschien denken dat we wel weer van de droogte af zijn, maar helaas ook na deze natte periode en de neerslag die tot vrijdag gaat vallen horen we nog steeds bij de 5% droogste jaren. Echter niet meer zo extreem als 2018/1976


Armand

Vandaag is de grens met warmere lucht ietsjes richting het noorden opgeschoven. In Limburg zijn de temperaturen ruim boven de 20 graden gestegen met hier in Zuid-Limburg vanmiddag best vriendelijk weer met een 23 graden. Nu neemt de bewolking hier ook weer wat meer toe. In het noorden is het ronduit fris met slechts een graad of 14:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Uitermate koud natuurlijk voor de tijd van het jaar daar. Elders in het land ook redelijk fris met temperaturen beneden de 20 graden op de meeste plekken. Vanaf het weekend lijkt het een stuk droger te worden en gaan we de zon weer wat meer zien. Misschien wordt het ook weer wat warmer, maar een overtuigende periode met zomerse temperaturen zit er voorlopig nog niet in. Hopelijk raken we inderdaad die stevige wind weer kwijt. De laatste dagen/weken was de wind toch behoorlijk aanwezig wat geen goed nieuws is voor (moes)tuinplanten.

dennis089

Die pluim is om niet over naar huis te schrijven haha..
Juist dit jaar waarbij er meer dan ooit in Nederland vakantie gevierd wordt valt dit letterlijk in de regen  :o  ;D  ::)
Eigenlijk is de hele pluim tot ver in juli weinig hoopvol gevend.
Het wordt wel iets warmer en droger maar het blijft wisselvallig.
Echt lekker zomerse temperaturen waarbij je lekker kan zonnen aan de noordzee zit er voorlopig niet in.
Ik heb weer zo'n voorgevoel dat dit jaar die typische zomer wordt waarbij er eerst weer een zomerse blokkade aanbreekt ver in Augustus of eerst september.

Armand

Citaat van: dennis089 op do 09 jul 2020 - 18:14Die pluim is om niet over naar huis te schrijven haha..
Juist dit jaar waarbij er meer dan ooit in Nederland vakantie gevierd wordt valt dit letterlijk in de regen  :o  ;D  ::)
Eigenlijk is de hele pluim tot ver in juli weinig hoopvol gevend.
Het wordt wel iets warmer en droger maar het blijft wisselvallig.
Echt lekker zomerse temperaturen waarbij je lekker kan zonnen aan de noordzee zit er voorlopig niet in.
Ik heb weer zo'n voorgevoel dat dit jaar die typische zomer wordt waarbij er eerst weer een zomerse blokkade aanbreekt ver in Augustus of eerst september.

We zitten inderdaad in een zomerse dip en daar is blijkbaar moeilijk uit te komen... ;) Zeker niet fijn nu meer mensen voor een vakantie in eigen land kiezen. Gelukkig wordt het dit weekend wel weer wat droger. Op de dinsdag en de woensdag kan er weer wat regen gaan vallen en daarna lijkt het opnieuw weer iets droger te worden. De temperaturen gaan wel iets omhoog, maar zomerse waardes blijven moeilijk haalbaar. Toch wel ook twee positieve puntjes ter afsluiting. Dit frissere weertype leent zich wel beter uit voor een actieve vakantie in eigen land, fietsen, wandelen, noem maar op ;D En het tweede puntje voor de warmteliefhebbers; op langere termijn komen EC en GFS voorzichtig weer met zomerse temperaturen aanzetten, met ook kans op enkele tropische dagen. Het blijft natuurlijk lange termijn en dus afwachten, bovendien valt het op dat potentiƫle zomerse dagen op termijn de laatste tijd vakkundig worden weggepoetst, zoals we dat in de winter ook wel vaak zien gebeuren met potentiƫle koude-invallen.

TMCThomas

Het wil allemaal niet lukken steeds nee, waar EC oper en andere leden eerst met een droge week kwamen heeft oper nu zelfs een enorme neerslagpiek. Het is een uitbijter dus ik verwacht niet dat het zo veel zal worden, maar toch jammer dat de boel nu alweer niet doorgaat. Dan maar even genieten van zaterdag/zondag/maandag. Dat lijken in elk geval nog steeds droge en relatief zonnige dagen te worden. en verder kijken of er nog wat komt van die lange termijn.


4seasons

Citaat van: TMCThomas op vr 10 jul 2020 - 11:45Het wil allemaal niet lukken steeds nee, waar EC oper en andere leden eerst met een droge week kwamen heeft oper nu zelfs een enorme neerslagpiek. Het is een uitbijter dus ik verwacht niet dat het zo veel zal worden, maar toch jammer dat de boel nu alweer niet doorgaat. Dan maar even genieten van zaterdag/zondag/maandag. Dat lijken in elk geval nog steeds droge en relatief zonnige dagen te worden. en verder kijken of er nog wat komt van die lange termijn.


Oper heeft of enorme dorst of zijn tuin kleurt erg geel, is dor en heeft dringend neerslag nodig  ;D



flyineddy

Citaat van: 4seasons op vr 10 jul 2020 - 19:10Oper heeft of enorme dorst of zijn tuin kleurt erg geel, is dor en heeft dringend neerslag nodig  ;D

Ik denk dorst, vrijdagmiddag borrel. :P

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Nieuwe EC en GFS runs zijn weer beter vergeleken met de afgelopen runs. We hebben het hier wel weer over langere termijn, maar de modellen (EC, GFS en GEM) zijn het wel aardig met elkaar eens. Kort samengevat, in deze nieuwe runs is het laag dat roet in het eten zou gaan gooien noordelijker en zwakker. Daardoor kan een uitloper van hogedruk vanaf de azoren ons weer gaan bepalen. In elk geval zoals het er bij deze modellen nu uit ziet. Want zeker is het nog niet, komt dat laag toch zuidelijk dan loopt het allemaal weer verkeerd.


EC voor volgende week vrijdag


Zelfde kaart voor GEM

Ook wordt er in deze setup langzaam maar zeker warme lucht aangevoerd, maargoed dan kijken wel al weer tussen 192 en 240h. En dat is zeker de laatste tijd niet bepaald betrouwbaar.



In elk geval weer iets om in de gaten te houden!

Akito

Zo.... lang geleden dat ik een meldenswaardig plaatje heb gehad waarbij Nederland niet onder de wolken 'bedolven' ligt :D
Zon, kom er maar in!



dennis089

haha die wolken komen heel snel weer terug ;) Deze zomer is gedoemd. Het is de WC zomer ;)

Energizer85

Prima dag vandaag. Vrijdag en het weekend gaat ook prima zomerweer worden. "Wc zomer" vind ik meevallen. Ja we zijn redelijk verwend de afgelopen tijd&jaren....

Powered by EzPortal