Twintig jaar na de aardbeving bij Roermond

Topic gezien door 1297 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 16 apr 2012 - 08:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Twintig jaar na de aardbeving bij Roermond

Afgelopen vrijdag was het precies twintig jaar geleden werd ons land getroffen door de zwaarste aardbeving ooit in Nederland geregistreerd. De beving op 13 april 1992 vond plaats bij Roermond. De aardbeving had een sterkte van ML= 5,8 op de schaal van Richter. De aardbeving, die zich midden in de nacht voordeed, leidde tot forse schade in en rond Roermond. In totaal is in het getroffen gebied een schade van ca 100 M€ veroorzaakt. Naschokken vonden plaats over een gebied van 100 km vanaf Roermond tot aan Alsdorf, net over de grens in Duitsland. De aardbeving werd gevoeld tot in Tsjechië, Zwitserland, Frankrijk en Engeland.



Het KNMI heeft uitgebreid onderzoek verricht naar deze beving. De aardbeving is veroorzaakt door een verschuiving langs de Peelrandbreuk, de noordoostelijke begrenzing van de Roerdalslenk, op een diepte van 17 km. In het zuidwesten wordt de slenk begrenst door de Feldbissbreuk. Het actieve gebied loopt van Aken/Keulen tot aan Uden. Tien jaar na de Roermond-aardbeving vond een aardbeving met een sterkte van ML=4,9 plaats bij Alsdorf, waar in 1992 de grootste naschok heeft plaatsgevonden. In de figuur is de ontwikkeling van de seismiciteit in de regio van 1987-2012 voor periodes van telkens 5 jaar. Opvallend is de geringe seismiciteit in het noordwesten van de Roerdalslenk, waar in 1932 bij Uden een ML=5.0 heeft plaatsgevonden.

Bron KNMI
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fren

Ik weet nog dat ik die 'gemist' heb...heb er doorheen geslapen en was pissig dat ik dat 's nachts niet gemerkt en gevoeld had. Mijn zus wel.. die zocht de kamer van mijn ouders op met de opmerking :"het hele huis trilt!!!!"  waarop mijn vader nuchter antwoordde met:"Ga slapen, het is maar een aardbeving "....

The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Powered by EzPortal