Onweerskansen 11 en 12 april

Topic gezien door 43013 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 apr 2012 - 11:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 11 en 12 april

Ieder kansje is er één zeggen ze meestal, ook voor aanstaande woensdag en donderdag is er een kansje aanwezig op onweer. Veel zal het niet voorstellen. Deze situatie is uitermate geschikt voor voor mooie fotogenieke buien in polaire lucht opleveren. De hoogtetrog waar Marsel het gisteren over had is nog steeds aanwezig, alleen de temperaturen op hoogte (500 hPa) zijn nog iets kouder geworden. Deze zijn van -30 naar de -31 gegaan. Een hoogtetrog is een uitloper van een lagedrukgebied op de weerkaart van ruim vijf kilometer hoogte. (500 hPa). Zie afbeelding hieronder.


Temperaturen op 500 hPa

De onstabiliteit is gering te noemen, zo hebben we woensdag een CAPE van 200-600 J/KG en een lifted van 0 á -1. Dit geldt ook voor donderdag. Als we naar de ML CAPE kijken dan zien eveneens dezelfde waardes als bij de SB CAPE. Ook hier schommelen de waardes tussen de 200 en de 600 J/KG op woensdag. Op woensdag heeft het zuidoosten van Zeeland, geheel Noord-Brabant, Gelderland, Overijssel, Drenthe en het zuidelijk deel van Groningen zullen de meeste kans hebben op wat onweer. Dit wil niet zeggen dat er elders geen onweer voor kan gaan komen. Dit beeld is alleen maar geschetst aan de hand van de ML CAPE. Zie afbeelding SB CAPE hieronder, de ML CAPE is in de tweede posting te zien.



Donderdag is de onstabiele lucht geheel verdwenen, zelf verwacht ik aan de hand van de kaarten dat die in de volgende run weer terug is. De SB CAPE en de ML CAPE tonen vrijwel niets meer aan, alleen in het uiterst zuidelijk deel van België en Limburg. Zie afbeelding hierboven. Voor de mensen die niet precies inhouden wat ML CAPE is: "MLCAPE (Mixed Layer Convective Available Potential Energy) kunnen we eigenlijk het beste gebruiken, deze geven de waardes aan van de gemiddelde potentiële energie in de onderste 100mb wanneer deze gelift worden naar het LFC".

Wat betreft de neerslag zit het ook wel goed, de neerslagkaart ziet u hieronder. Veel moeten we er niet van verwachten, maar enkele onweersbuien is goed mogelijk. Voor mensen die aan weerfotografie doen is dit een mooie dag om te fotograferen, zoals eerder gemeld in het stukje. We gaan dit weer op de voet volgen en hopen dat de weergoden ons nu wel goedgezind zijn voor een keertje.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hier komen de updates van de weerkaarten SB CAPE, ML CAPE en de neerslag. Als het dynamisch aspect het toelaat komen die er ook bij.

SB CAPE


ML CAPE


Neerslag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Michaeltje1986

 :o :o JOEPIE een onweerkansen topic! hahaha
Dat is al heel wat beter dan die sneeuwkansen :P

Frenky

We gaan de luchten eens in de gaten houden!

Tyshane

Ja fijn een kansentopic, leuk om weer in de gaten te houden. Het staat nog allemaal prima in de kaarten dus we gaan ervoor.

GekkeLeo


Daisy

All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Leon Eikenaar

nice, Goed om te horen dat we onweer krijgen ;)
En helemaal op woensdag want dan ben ik gelukkig vrij ;P

Ik zeg laat het maar komen.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

JorisK

Nice!! Ook mijn camera gaat mee naar m´n werk! Mooi stukje weer geschreven Jan.

Weerfreak 1337

Yes, eindelijk weer een kans op onweer  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Stealth

Wordt wel een keer tijd. Maar heb toch liever wat warmte-onweer. Nouja, toch een leuke situatie om in de gaten te houden :)
Onweersdagen 2012: 10

TaL

Citaat van: Stealth op zo 08 apr 2012 - 14:13
Wordt wel een keer tijd. Maar heb toch liever wat warmte-onweer. Nouja, toch een leuke situatie om in de gaten te houden :)

Voorlopig is onweer onweer :p
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

onweeer

Schijnt dus een mooie dag om foto's te maken te worden :D

Marco_Goes

Mja, dan wordt het wel eens tijd voor post nummer 2.   ONWEER!!!  WHOOHOOOO  :D

StevenOverijssel

Eindelijk een onweerskans :D ! Duidelijk uitgelegd jan!:)
Always in the mood for some thunder and lightning

Wilfred Janssen

Nu mag t eindelijk wel eens gaan beginnen van mij :) En inderdaad, ieder kansje is er 1
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Ramon Oost

Citaat van: Team_SSC op zo 08 apr 2012 - 13:55
nice, Goed om te horen dat we onweer krijgen ;)
En helemaal op woensdag want dan ben ik gelukkig vrij ;P

Ik zeg laat het maar komen.

Een onweersKANSEN topic is geen garantie voor het krijgen van onweer hoor ;)

Jan van Ooijen

De kaarten die ik normaal gebruik zijn helaas niet mogelijk momenteel vandaar deze maar even als noodoplossing. Mochten de kaarten er komen dadelijk dan worden ze in de tweede posting neergezet. Voorlopig nog kansjes op woensdag en donderdag. In grote lijnen is het hetzelfde gebleven.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook de model kaarten van Wetter3 geven het onweer aan, dit is meer voor de onervaren mensen onder ons



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Het is weer leuk om te volgen! Inderdaad, qua dynamische aspecten hoeven we niets te verwachten. Dat zit er vrijwel niet in jammer genoeg, maar... Misschien kan het e.e.a toch nog in de kaarten verschijnen, we zijn nog immers een paar dagen verwijderd.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Powered by EzPortal