Zomer discussietopic 2022

Topic gezien door 48562 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 07 jun 2022 - 00:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Voor de winterliefhebbers een zeer interessant artikel van Severe weather europe. Waarbij de effecten van recente uitbarsting van de Tonga op ons winterweer wordt besproken. Lees hem hier

Een zeer korte samenvatting is dat als men naar de correlaties kijkt het blijkt dat de kans op een negatieve NAO groter is en daarmee dus ook de kans op relatief koud weer. Biedt zoals het artikel zelf ook aangeeft absoluut geen garanties maar is voor de winterliefhebber zeker fijn om te horen.


X-treme

Ben ik heel erg, als ik deze keer hoop dat de winter warm word?

Gezien de huidige energie en gas prijzen, zit ik nu niet te wachten op een koude winter  :-\

Als de prijzen snel kelderen, mag het van mij wel  ;)

Helaas hebben we er geen invloed op (zowel het weer, als de prijzen).
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

flyineddy

Citaat van: X-treme op di 30 aug 2022 - 12:14Ben ik heel erg, als ik deze keer hoop dat de winter warm word?

Gezien de huidige energie en gas prijzen, zit ik nu niet te wachten op een koude winter  :-\

Als de prijzen snel kelderen, mag het van mij wel  ;)

Helaas hebben we er geen invloed op (zowel het weer, als de prijzen).

Gewoon de hele winter een dik pak sneeuw, dat isoleert.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Hector Pascal

Citaat van: TMCThomas op ma 29 aug 2022 - 13:29Voor de winterliefhebbers een zeer interessant artikel van Severe weather europe. Waarbij de effecten van recente uitbarsting van de Tonga op ons winterweer wordt besproken. Lees hem hier

Een zeer korte samenvatting is dat als men naar de correlaties kijkt het blijkt dat de kans op een negatieve NAO groter is en daarmee dus ook de kans op relatief koud weer. Biedt zoals het artikel zelf ook aangeeft absoluut geen garanties maar is voor de winterliefhebber zeker fijn om te horen.



Leuk stukje. Nu hopen dat het echt in ons voordeel (lees winter) werkt.
Nul bestaat niet.

JerryL

Citaat van: X-treme op di 30 aug 2022 - 12:14Ben ik heel erg, als ik deze keer hoop dat de winter warm word?

Gezien de huidige energie en gas prijzen, zit ik nu niet te wachten op een koude winter  :-\

Als de prijzen snel kelderen, mag het van mij wel  ;)

Helaas hebben we er geen invloed op (zowel het weer, als de prijzen).

Heel begrijpelijk. Toch moeten we ons ook niet te bang laten maken. De gasreserves zijn op dit moment dusdanig hoog dat de huidige gasprijs helemaal nergens meer op slaat. Dit is pure speculatie. Tijd dat er een maximumgasprijs wordt ingevoerd of een speculatieverbod.

Misschien is het sowieso dom geweest om basisbehoeften te privatiseren.

Eric



Misschien is het sowieso dom geweest om basisbehoeften te privatiseren.
[/quote]
Onderwijs, Zorg, Openbaar Vervoer en Energie hadden NOOIT in de markt gezet mogen worden....

TMCThomas

Ik snap wel dat sommige dit jaar wat minder op winter op een strenge winter zitten te wachten, echter het weer doet wat het wil, als het er eenmaal is zal ik er niet minder van genieten.  ;)

De zomer lijkt onverminderd door te gaan, EC Oper slingert in de laatste run wederom warmte onze kant op, zelfs tropische waardes zijn begin volgende week weer mogelijk. Overigens zal het vanaf zaterdag weer wat benauwder aan gaan voelen. Dauwpunten stijgen flink vergeleken met de komende dagen.





Zonkracht zal de komende dagen niet zo'n probleem meer zijn, de zon is momenteel snel kracht aan het verliezen en is inmiddels (waarschijnlijk) al definitief onder de 5.0 gezakt, waardes van half april. Betekent overigens niet dat mensen met een lichte huid niet meer kunnen verbranden, het risico daarop ligt echter al weer een stuk lager.



Overigens verschijnen ook de eerste (ex)orkanen op de weerkaarten van Europa, altijd interessant om in de gaten te houden, kunnen het weer bij ons soms flink beïnvloeden. Momenteel echter nog weinig concreets.


JerryL

Nou.... nog effe en het ''herfstdiscussie 2022'' gedeelte mag open. Ik zie er naar uit om mijn grote liefde de Herfst weer te mogen ontmoeten. We hebben elkaar alweer té lang moeten missen.

flyineddy

Citaat van: JerryL op do 01 sep 2022 - 21:08Nou.... nog effe en het ''herfstdiscussie 2022'' gedeelte mag open. Ik zie er naar uit om mijn grote liefde de Herfst weer te mogen ontmoeten. We hebben elkaar alweer té lang moeten missen.

Sorry, wegens het gebrek aan zomers onweer heb ik "jouw grote liefde" nog even verstopt.  :P  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Citaat van: JerryL op do 01 sep 2022 - 21:08Nou.... nog effe en het ''herfstdiscussie 2022'' gedeelte mag open. Ik zie er naar uit om mijn grote liefde de Herfst weer te mogen ontmoeten. We hebben elkaar alweer té lang moeten missen.

Het mag dan nog wel niet herfstachtig zijn, vanwege de start van de meteorologische herfst staat het bijhorende topic wel weer open: Link

Persoonlijk mag het van mij nog wel even wachten. Zeker aangezien winter tegenwoordig ook vaak door herfst wordt vervangen  ;)

JerryL

Laten we hopen dat de herfst en winterliefhebber net zo wordt verwend komend seizoen als de zomerliefhebber dat is.

Maxim

Citaat van: JerryL op vr 02 sep 2022 - 13:10Laten we hopen dat de herfst en winterliefhebber net zo wordt verwend komend seizoen als de zomerliefhebber dat is.

Dan spreken we over meters sneeuw ;)

Der RoX

Laten we idd hopen dat die N/NO wind er in de winter ook is, met een kek koud brongebiedje erbij
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Voor de zomerliefhebbers lijkt het nog steeds niet voorbij, begin volgende week zitten er waarschijnlijk weer een aantal relatief hete dagen aan te komen. Vooral dinsdag zou lokaal wel eens tropische kunnen gaan verlopen. Ook de nachten zouden in dit geval zwoel verlopen zeker voor de tijd van het jaar.




Er zit nog wel flink wat onzekerheid in de leden, de optie voor 16 graden is er ook nog.

Der RoX

Tamelijk leip
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Wederom zien we de 20 graden op 850hpa boven Nederland in de weerkaarten staan, van de zomer zagen we dit al vaker gebeuren maar dat het nu zo laat in het seizoen opnieuw gebeurd is vrij uitzonderlijk.
Zowel EC en GFS laten de 20 graden boven het zuidwesten van het land zien.





Als het inderdaad tot deze warme 850hpa temperaturen komt komen tropische waardes ook weer in beeld, indien bewolking geen roet in het eten gooit kunnen de temperaturen flink oplopen zoals gfs bijvoorbeeld laat zien.





EC is wat conservatiever maar komt alsnog met een zomerse 25 graden.



En dat terwijl de zonkracht nog nauwelijks boven 4 uitkomt, zeker geen slechte pluim voor september!


Armand

Wat hebben we weer een bijzondere zomer meegemaakt! De zomerliefhebbers zijn in eigen land heel goed aan hun trekken kunnen komen. Warmte, droogte en zon stonden toch wel echt centraal de afgelopen periode. Ikzelf heb daar best wel van kunnen genieten. De warmte voelde op flinke meerderheid van de dagen ook redelijk aangenaam aan.

De laatste dagen is het toch wel flink omgeslagen. Eindelijk werden we op grotere schaal weer eens getrakteerd op onweer, een groot gemis geweest deze zomer. Daarbij viel er op veel plekken een flinke plens water. Ook vandaag en morgen zal er nog veel regen gaan vallen, vooral in het zuidwesten van het land. Daar heeft het KNMI ook een waarschuwing (code geel) voor regen uitstaan. Plaatselijk valt er tot zaterdagmorgen meer dan 50mm regen.

Ikzelf ben de afgelopen zomer helaas ook weinig actief kunnen zijn op het forum. Vanwege studie/werk heb ik een drukke agenda en zeker met mooie dagen (en die waren er genoeg  ;D ) onderneem ik in de spaarzame vrije tijd ook graag buitenactiviteiten. Dat neemt zeker niet weg dat ik de interesse in de meteorologie verloren ben, ik lees alles ook nog altijd mee ;) Ik hoop binnenkort weer wat meer actief te worden, als er weer wat meer ruimte beschikbaar komt :)

TMCThomas

Helaas gaat de warmte opstoot die voor de komende dagen in de kaarten stond grotendeels te falen, enkel morgen lijkt het lokaal zomerse warm te worden.



Sterker nog eind deze week gaat waarschijnlijk even wennen worden, een lagedrukgebied boven Scandinavië stuurt voor het eerst in tijden relatief koude lucht onze kant op. Op 850hpa zijn de temperaturen nog maar een paar graden boven 0. Een relatief koude noordelijke stroming dus. Op leefniveau betekent dat op de koudste dagen een graad of 15. De Noordzee is immers nog aardig op temperatuur met een graad of 20.


TMCThomas

Toch weer een beetje zomer? Zowel EC als GFS hinten vanaf halverwege volgende week op wat stabieler en zonniger weer. Ook de neerslagkansen gaan duidelijk wat naar beneden. Daarbij weinig wind en zo'n 20 graden maakt tot prima nazomerweer. Wat overigens opvalt is dat de dagelijkse gang al weer flink is toegenomen, door de steeds langere nachten kan het flink afkoelen. Bij GFS resulteert de situatie uiteindelijk in nog wat warmere temperaturen van 23-25 graden maar dan kijken we wel weer erg ver in de toekomst. Er liggen voor de zomerliefhebbers in elk geval weer opties.








TMCThomas

2 jaar geleden hadden we vandaag een zeer hete dag te pakken voor september.


15 september 2020

Powered by EzPortal