Zomer discussietopic 2022

Topic gezien door 20874 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 07 jun 2022 - 00:29

Vorige topic - Volgende topic

TMCThomas

Citaat van: 4seasons op wo 03 aug 2022 - 14:31Vraagje - in het algemeen - voor een ieder die een antwoord kan geven;

Is er ooit wel eens achteraf gekeken naar de voorspellingen, welke nu daadwerkelijk zijn uitgekomen en het betrouwbaarst is op de lange(re) termijn?

Uitleg:
GFS is degene die op 29 juni al hele hoge temperaturen in het vooruitzicht had voor 15 juli.

Zie o.a. dit bericht van X-treme op pagina 3 van dit topic citeren lukt niet
Is wel uitgekomen.

Dit is niet gebaseerd op data maar ik heb vaak het idee dat GFS als eerste dingen oppikt, zo kwam het ook al ver van te voren met de signalen voor de sneeuwstorm van februari 2021. Ik heb hier wel eens een site gedeeld waar ze de nauwkeurigheid van verschillende modellen in een grafiek plotten maar ik kan dit zo snel even niet terugvinden.

De avondrun van GFS is een zeer extreme, zo lang en intens warm als deze heb ik volgens mij niet eerder gezien. Het zou een hele lange reeks ruime dertigers betekenen. In deze run start het hitte offensief vanaf volgende week dinsdag met de eerste dertig plusser om daarna de volledige run lang minimaal zo door te gaan, vaak zelfs over de 35 heen tot de 40 aan toe. En we zijn niet de enige, een heel groot deel van Europa ligt onder een enorme vlek warme 850hpa temperaturen.

Ik doe het niet vaak maar dit is toch wel een bijzondere reeks, hieronder even alle max temperaturen vanaf volgende week woensdag.

Woensdag:

Donderdag:

Vrijdag:

Zaterdag:

Zondag:

Maandag:

Dinsdag:

Woensdag:

Donderdag:

Vrijdag:

Mocht dit uitkomen zou het een zeer extreme hittegolf worden, echt on-Hollands warm. Helaas nog geen ensemble dus of de oper een extreme uitbijter is durf ik nog niet te zeggen al is dit natuurlijk wel aannemelijk. Wat vindt EC daar dan van? Nou eigenlijk niet gek veel anders dan GFS, Hogedruk domineert op een vergelijkbare wijze over Europa. Wat betreft temperaturen wat minder extreem als GFS maar nog steeds een reeks zeer warme dagen stijgend richting de 35.

Zeer benieuwd of de modellen morgen een stapje terug doen of volhouden.

Extremissimorum

Vrij extreem inderdaad. Betrouwbaarheid vrij extreem laag ook. Mee eens dat GFS goed is voor het signaleren van weerpatronen op MT en LT, maar voor de nauwkeurigheid moet je toch echt bij EC en de hi-resmodellen zijn.

Al zou het helemaal niet eens zo gek zijn meer zijn om een reeks van 5+ dagen boven de 30 graden te verwachten. Dat hebben we in augustus 2020, precies twee jaar geleden dus, ook al gehad in De Bilt. Toen zelfs 8 dagen achter elkaar boven de 30 graden, waarvan 3 minimaal 34 graden. De hittegolf duurde toen 13 dagen (5 t/m 17 augustus).

Data op basis van de gegevens op https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2020/augustus

Ploeps

De betrouwbaarheid van modellen laat ik maar over aan de kenners. Wat mij de laatste tijd wel opvalt is dat de korte termijn weerberichten ook vaak niet correct zijn. Zo heb ik vanmorgen op RTL en NOS in het nieuws niet voorbij zien komen dat er regen zou vallen. Ze hadden het alleen over een plaatselijke bui aan het eind van de middag of in de avond. Hier in Arnhem valt nu al meer dan een half uur regen. Ook niet van die regen die direct weer verdampt, er zijn zelfs al plassen ontstaan. Iemand enig idee hoe het kan dat dit in de weerberichten niet is meegenomen? Of is de atmosfeer zo instabiel dat dit niet was te voorzien?
Liefhebber van weer-uitersten.

Energizer85

Oeihhh

Dan wordt de droogte nog meer een dingetje.....

TMCThomas

Veel duidelijker wordt het denk ik niet, volop zomer!

Citaat van: Ploeps op do 04 aug 2022 - 13:38De betrouwbaarheid van modellen laat ik maar over aan de kenners. Wat mij de laatste tijd wel opvalt is dat de korte termijn weerberichten ook vaak niet correct zijn. Zo heb ik vanmorgen op RTL en NOS in het nieuws niet voorbij zien komen dat er regen zou vallen. Ze hadden het alleen over een plaatselijke bui aan het eind van de middag of in de avond. Hier in Arnhem valt nu al meer dan een half uur regen. Ook niet van die regen die direct weer verdampt, er zijn zelfs al plassen ontstaan. Iemand enig idee hoe het kan dat dit in de weerberichten niet is meegenomen? Of is de atmosfeer zo instabiel dat dit niet was te voorzien?

Deze buien vielen me inderdaad ook op. Harmonie/Arome hadden de buien er 's ochtends nog niet inzitten dus dat zal de reden zijn dat dit gemist is. Waarom de modellen er niet goed op zaten durf ik zo snel niet te zeggen. Er was wel een erg zwak signaal maar zeker niet de buien die we uiteindelijk zagen.

TMCThomas

Wat een pluim zeg, het gemiddelde zit zelfs ruim boven de 30 graden eind volgende week.

lokaal volgens de oper richting de 37 graden

Op deze manier is een hittegolf geen probleem.

4seasons

Citaat van: Ploeps op do 04 aug 2022 - 13:38De betrouwbaarheid van modellen laat ik maar over aan de kenners.
Maar dat bedoel ik dus niet.

Mijn vraag was:
CiteerIs er ooit wel eens achteraf gekeken naar de voorspellingen, welke nu daadwerkelijk zijn uitgekomen en het betrouwbaarst is op de lange(re) termijn?

Is er ergens iets terug te vinden, hetzij dat er analyses zijn gemaakt van de voorspellingen die wel uitgekomen zijn?
Dit voor de beeldvorming welk model het vaak goed heeft.

jaap verheij

Hittegolf(je) in de maak,on Nederlands, GFS weer trendsetter, hoop dat het niet uitkomt voor heel veel mensen en dieren.

X-treme

GFS gaat na een korte onderbreking, gewoon weer verder met de hitte.
Zal de 40 dan toch nog een keer gehaald worden dit jaar, of is het een warme uitbijter?
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Extremissimorum

Citaat van: X-treme op Vandaag om 10:36GFS gaat na een korte onderbreking, gewoon weer verder met de hitte.
Zal de 40 dan toch nog een keer gehaald worden dit jaar, of is het een warme uitbijter?

Het is één berekening van één model op LT. Totaal niet betrouwbaar dus.

Het enige wat we nu met zekerheidheid kunnen zeggen, is dat het tot en met zondag in ieder geval zomers warm is (25°+) en vanaf donderdag op grote schaal ook tropisch warm (30°+). Ook in De Bilt lijkt op vr-zo de 30 graden gehaald te worden, waardoor een landelijke hittegolf een feit zou zijn.

Hiervoor is vrijdag een cruciale dag: als dan de 30 niet gehaald wordt, zit een landelijke hittegolf er waarschijnlijk niet in.

Maandag is nog erg onzeker. Je ziet dan ook een grote spreiding in de temperatuurs-, neerslag- en windrichtingspluim. Afhankelijk van de windrichting is het die dag nog tropisch, zomers of minder warm.
Vanaf volgende week dinsdag draait de wind naar zuidwest en is de hitte (tijdelijk?) verdreven, al dan niet vergezeld door wat broodnodige (letterlijk!) neerslag.

Overigens zullen we komende week geen 40+ hoeven te verwachten. De windrichting (noordoost) geeft daar simpelweg geen aanleiding toe. Dan had dat oost tot zuid moeten zijn.