LIVE-beeld bosbranden Turkse westkust (o.a. Marmaris, Iclemer) doden en gewonden

Topic gezien door 1264 bezoekers
Gestart door 4seasons, vr 30 jul 2021 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

4seasons

De Turkse westkust wordt geteisterd door enorme bosbranden, mede door een zeer hoge temperatuur en veel wind.
Voor zover nu bekend zijn er 4 doden gevallen en ruim 200 gewonden.

 

CiteerTurkse bosbranden: toeristen weg, bossen verwoest, mensen in tranen

"Elke keer dat ik naar de schade kijk, barst ik in huilen uit. Ook stoere Turkse mannen houden het niet droog als ze ernaar kijken." Het zijn de gevoelens van Can Turan (35), na twee dagen van ernstige bosbranden bij zijn woonplaats Marmaris aan de Turkse rivièra.

Op zo'n zeventig plekken in Turkije, waaronder de bekende badplaats Antalya, woeden sinds gisteren bosbranden. Daarvan waren vandaag rond het middaguur nog veertien actief.

De branden hebben tot nu toe zeker vier mensen het leven gekost. Volgens president Erdogan zijn zo'n 20.000 reddingswerkers opgetrommeld om het vuur te bestrijden. Ook zijn onder meer Rusland en Azerbeidzjan om extra blusvliegtuigen gevraagd.

Voor Can, een marketingstrateeg die vorig jaar van Londen naar Marmaris verhuisde, waren de afgelopen 36 uur hectisch. "Ik was gisteren thuis mijn siësta aan het nemen toen ik wakker werd van een helikopter. Er zijn hier veel rijke Russen met helikopters, maar door alle lawaai wist ik dat er iets aan de hand was." Het bleek een bosbrand.

Om er beter zicht op te krijgen, fietste hij zo'n acht kilometer naar Içmeler, verderop langs de kust. "Daar zag ik dat binnen een halfuur de brand van de ene kant naar de andere kant van de berg was uitgebreid. Binnen een uur had door de harde wind de brand bijna ons huis bereikt. Ik kan niet uitleggen hoe ontzettend beangstigend dat is."

De geboren Leidenaar Can snelde zich weer naar huis, pakte zijn kat in een koffer en ging weer op de fiets, maar nu naar zijn boot in de haven. Eenmaal op zee kon hij beter zien hoe groot de brand was. "Het was werkelijk een vuurzee. Içmeler ligt aan een baai en je zag dat de bossen aan alle kanten van de stad in brand stonden."

Hij zag dat er veel helikopters aan het blussen waren rond de veel grotere plaats Marmaris. Boven Içmeler was er maar een helikopter. "Maar ik kon zien dat er veel smeulende vuurtjes waren, dus ik belde met de brandweer. Dat deed ik herhaaldelijk, zo vaak dat ze me het rechtstreekse telefoonnummer gaven van het coördinatiecentrum voor de blushelikopters. Toen kon ik ze vanaf mijn boot vertellen waar ze naartoe moesten, want door alle rook kon de piloot niet zien waar hij het dringendst heen moest."

Afgelopen nacht ging de brand door, maar er kon niet meer worden geblust. "Toen ik in de ochtend keek naar die bossen, brak mijn hart. Er zijn zo veel dieren levend verbrand. We hebben hier veel wilde zwijnen, eekhoorns en onze beroemde schildpadden. Die konden geen kant op. Die schildpadden houden erg veel van de bossen. Ik word daar erg verdrietig van."

De evacuatie van Içmeler heeft Can ook gezien. "Het weghalen van alle toeristen uit de hotels is niet soepel gegaan. Sommige zijn in transportboten naar Marmaris gebracht, maar die boten raakte heel snel vol en over de weg kon je niet gaan. Maar gelukkig was er veel Turkse gastvrijheid. Er kwamen heel veel vissersbootjes die allemaal meehielpen om mensen in veiligheid te brengen."

Over het bosbeleid in Turkije heeft Can weinig positiefs te zeggen. "Dit is wel een voorbeeld van mismanagement door de overheid. We hebben veel te weinig voorzieningen om bosbranden te bestrijden. In Griekenland hebben ze een stuk minder bos, maar twee keer zo veel helikopters en vliegtuigen om mee te blussen."

Zie de video en de foto's bij de bron:
https://nos.nl/artikel/2391719-turkse-bosbranden-toeristen-weg-bossen-verwoest-mensen-in-tranen


Hier LIVE beelden van Marmaris:



Hieronder meer video's met de branden:



CiteerTurkse branden die door toeristische gebieden razen, zijn de heetste ooit
Duizenden vakantiegangers geëvacueerd uit resorts aan de Egeïsche Zee omdat het land meer dan 50 branden bestrijdt.

De hitte-intensiteit van bosbranden in Turkije op donderdag was vier keer hoger dan alles wat voor de natie is geregistreerd, volgens satellietgegevens die aan de Guardian zijn doorgegeven.

Minstens vier mensen kwamen om het leven door branden die door de toeristische regio's Antalya en Muğla raasden en duizenden vakantiegangers dwongen om met een vloot van boten uit hun hotels te worden geëvacueerd.

De omstandigheden daar en op de plaatsen van tientallen andere branden in het hele land waren tondroog. Het 60 jaar oude temperatuurrecord van Turkije was vorige week gebroken toen Cizre, een stad in het zuidoosten, 49.1C registreerde.


Branden woeden in de heuvels achter Icmeler Bay, in de provincie Muğla. Foto: Alina Kvasha/TASS


Na dodelijke hittegolven in Amerika, overstromingen in Europa en China, en branden in Siberië, vergroten de verwoestingen in Turkije de bezorgdheid over de toenemende wreedheid van extreem weer in een door het klimaat verstoorde wereld.

Lokale media publiceerden foto's van populaire resorts aan de Egeïsche Zee, omringd door brandende heuvels en bossen en landbouwgrond die tot as zijn gereduceerd. In Bodrum, in de provincie Muğla, werd 80 hectare verbrand ondanks bluspogingen op de grond en door de lucht. De vlammen sneden twee hotels af en dwongen meer dan 4.000 toeristen en personeel te evacueren door kustwacht- en vissersvaartuigen.

In de zomer zijn er in Turkije veel bosbranden, maar de afgelopen twee dagen waren de branden uitzonderlijk. Satellietanalyse door de Copernicus Atmosphere Monitoring Service van de EU toont aan dat de hitte-intensiteit van de branden in het land op donderdag ongeveer 20 gigawatt bereikte, vier keer hoger dan het vorige dagelijkse maximum.

"Die cijfers zijn niet op schaal vergeleken met de afgelopen 19 jaar", zegt Mark Parrington, senior wetenschapper bij de Copernicus Atmosphere Monitoring Service van de EU. Hij zei dat de rook van branden in de buurt van Antalya en Mersin nu naar Cyprus wordt getransporteerd.

Bewoners van getroffen steden vertelden verslaggevers dat ze nog nooit zoiets hadden gezien. Ibrahim Aydın, een boer, zei dat hij al zijn vee had verloren en bijna was omgekomen tijdens het bestrijden van de vlammen. "Alles wat ik had, was tot de grond toe afgebrand. Ik ben lammeren en andere dieren verloren", vertelde hij aan de Daily Sabah. "Dit is niet normaal. Dit was als een hel."

In het hele land hebben brandweerlieden meer dan 50 branden bestreden. Tientallen werden door de dampen in het ziekenhuis opgenomen. Terwijl het nieuws zich verspreidde, was #PrayForTurkey trending op Twitter met afbeeldingen van verwoestingen en kaarten met de locaties van de meer dan twee dozijn branden in het hele land.


Ministers in de regering van president Recep Tayyip Erdoğan speculeerden dat de oorzaak mogelijk brandstichtingen door de Koerdische afscheidingsbeweging PKK zijn, maar leverden geen bewijs. Weinig binnenlandse rapporten vermeldden bredere klimaattrends die de gevaren van brand in Turkije en elders vergroten.

Klimaatwetenschappers hebben lang voorspeld dat de Middellandse Zee hard zal worden getroffen door stijgende temperaturen en veranderingen in regenval, aangedreven door menselijke emissies. Volgens het laatste rapport van het Intergouvernementeel Panel over klimaatverandering van de VN zal het toekomstige natuurbrandrisico in Zuid-Europa naar verwachting toenemen.

De Turkse klimaatwetenschapper Levent Kurnaz zei dat het recente weer voorwaarden heeft geschapen voor een gemakkelijke ontsteking. "Het weer is extreem heet en droog. Dit helpt om branden te starten. Onze kleinste fout leidt tot een grote ramp", twitterde hij.

Dit jaar lijkt de trend waarschijnlijk door te zetten. De Wereld Meteorologische Organisatie tweette dat extreme hitte het bredere Middellandse Zeegebied treft met temperaturen die naar verwachting ruim boven de 40 ° C zullen stijgen in het binnenland van Italië, Griekenland, Tunesië en Turkije. Het heeft aangedrongen op voorbereidingen om problemen met de gezondheid en de watervoorziening te voorkomen.

De hittegolf in Zuid-Europa zal naar verwachting tot ver in de volgende week aanhouden en sommige voorspellingen suggereren dat deze een van de ernstigste ooit zou kunnen zijn. Het Turkse meteorologisch bureau ziet weinig kans op uitstel in de komende week. Volgende week worden Ankara en verschillende andere sets ingesteld op temperaturen die meer dan 12C hoger zijn dan het gemiddelde van augustus.

Zuid-Griekenland heeft al bosbranden getroffen, waardoor evacuaties van dorpen buiten de westelijke havenstad Patras zijn geforceerd, waarbij één persoon in Libanon is omgekomen. Branden worden ook gemeld in Bulgarije en Albanië. In Noord-Macedonië, Albanië, Bulgarije en delen van Roemenië en Servië zijn waarschuwingen voor hoge temperaturen afgegeven.

De EU heeft haar hoogste brandrisicowaarschuwing afgegeven aan plaatsen in Italië, Portugal, Spanje en delen van Noord-Afrika. Verder naar het oosten brak donderdag een grote brand uit in Libanon. "Het risico is op dit moment erg hoog", zei Parrington. "Als deze temperaturen aanhouden, zouden we de komende weken meer branden kunnen zien."


Zie de overige foto's bij de bron:
https://www.theguardian.com/world/2021/jul/30/turkish-fires-sweeping-through-tourist-areas-are-the-hottest-on-record


.

Powered by EzPortal