Onweerskansen 11 tot en met 13 augustus 2020

Topic gezien door 12717 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 11 aug 2020 - 11:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeneralDuke

In Nijmegen een beetje verkoeling, nu 25C en daar ben ik al blij om. De regen die hier valt is ideaal voor de tuin. Niks van die hoosbuien, gewoon gestage regen, prima.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

flyineddy

Hier (ZO Drenthe) eindelijk een lekkere onweersbui. Weinig fotogeniek, wat typerend is voor dit soort pulse-storms, maar wel een flinke bak regen, soms felle flitsen en zware donders. In ieder geval lekker verfrissend.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Jaa.. zoals anderen zeggen. Lafjes. Of tegenvallend. Sommige plaatsen waarschijnlijk zelfs met al die hitte helemaal geen regen of onweer.. voor mij hoeft t niet meer.. ik moet zeggen dat het onweer niet beter er op wordt met 30+ dagen ipv 20 tot 30 graden..

Die dagen zoals vroeger waar level 3's wel eens voorkwamen en cape waarden van 3000 tot 4000... dat is nooit meer.

Terwijl het heter dan ooit is..

Eigenlijk is een level 2 tegenwoordig al zeldzaam.. jammer dit..

Had meer verwacht van dit seizoen.. maar helaas

boxer

De onweersgoden hebben echt een hekel aan de provincie Utrecht 😭😭😭.
Nog steeds 27 gr hier en 0% afkoeling.

Caps

Bij Lille onstaan een aardif lijntje, maarja die dooft uiteraard weer als het 30 km heeft afgelegd

X-treme

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

flyineddy

Zojuist hier in ZO Drenthe alweer een paar onweersbuien gehad. Totaal niet verwacht na het uitdoven van de bui van eerder vanavond.  :o
Zowel ten westen als ten oosten buien met een hoop geflits. Vrijwel alleen maar IC's, maar vlak voordat de laatste bui uitstierf knalde die er nog een handje vol dikke CC's en CG's uit. Hopelijk zijn die goed op de foto gekomen.  8)

Al met al voor mij een geslaagde onweersdag.  ;D
En zoals gewoonlijk wéér bij een situatie met lage verwachtingen.  :-X

EDIT (3:55 uur):
Ik zit hier nu heerlijk achterthuis (in het gezelschap van een wildvreemd katje  :) ) te genieten van een mooie lichtshow van de buien boven het IJsselmeer. Het gaat daar goed tekeer. ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

marco-groningen

Wakker geworden van het onweer. Het onweert hier nu zo'n half uur fijn door.
Weinig regen erbij.

flyineddy

Ik stel voor dat dit topic verlengd wordt in ieder geval tot en met zaterdag (15-8) of mogelijk zondag (16-8). Het lijkt mij dat we al die tijd kans maken op (stevige) onweersbuien.

Zie hier de laatste KNMI Guidance:
Citaat van: undefinedGuidance modelbeoordeling

Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot zaterdag 15 augustus 2020 24.00 locale tijd
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HARMONIE run van 18 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:
Een hoogtelaag boven Bretagne verplaatst zich gedurende de periode langzaam opvullend noordwaarts richting de zuidoostkust van Engeland. Hierdoor wordt de bovenlucht geleidelijk meer cyclonaal boven België en het zuidwestelijke deel van ons land. Een hoogterug boven het noordoosten van het land blijft daar, in afgezwakte vorm aanwezig. Een grootschalig langgerekt en vlak thermisch lagedrukgebied aan de grond ligt om 00 UTC WZW-ONO georienteerd van Het Kanaal, via de zuidelijke helft van ons land richting het noordwesten van Duitsland. Het laag beweegt langzaam via ons land ONO-waarts en ligt vanmiddag met de as van de vore WZW-ONO georienteerd grofweg van het zuidwesten van ons land richting het noorden van Duitsland. Boven ons land is er derhalve steeds sprake van een zwak cyclonaal stromingspatroon. De aanwezige lucht is warm en vochtig, de theta-w waarden zijn hoog met waarden van 18 a 19°C. Zaterdag veranderd er weinig aan deze setting, behalve dat de thermische vore in de middag iets noordelijker lijkt uit te komen. Het hoogtelaag vult dan op tot een trog ten westen van onze FIR.

Modelbeoordeling:
De aandacht gaat gedurende de gehele verwachtingsperiode uit naar de convectie, waarbij we de exacte tijdstippen en precieze locaties in de modellen niet te letterlijk kunnen nemen. Voorwaarden voor het ontstaan van buien zijn gunstig met cyclonaliteit (convergentie) in de onderste niveaus en diep vochtige en onstabiele profielen. De outflow van de ontstane buien geeft dan een verdere triggering. Door de lage treksnelheid van de buien zien we lokaal zeer veel regen, de Harmonies komen zeer lokaal met 70-100 mm, HIR en EC een stuk minder. Actueel zien we een indrukwekkend onweerscomplex boven de noordelijke helft, iets dat geen van de modellen duidelijk laat zien. Het deels stratiforme karakter kwam eerder vannacht nog het beste naar voren in EC en HIR maar zien we nu eigenlijk pas in de ochtend. Komende nacht zien we soortgelijk verschillen tussen de Harmonies en EC/HIR, waarbij de Harmonies de buiigheid te snel/veel laten uitdoven in de nacht. Het lijkt er verder op dat het zwaartepunt van de buiigheid zaterdag iets meer boven het midden en noorden komt te liggen. Een ander aandachtspunt is de lage bewolking die we actueel in het zuidwesten en uiterste noordwesten van de FIR zien en die wat wisselend en terughoudend in de modellen zit. We gaan er vanuit dat in de loop van de dag verder het noordwesten en westen van de FIR zal binnentrekken. Actueel zien we naast nevel bij dit gebied ook mist in het zuidwesten van de FIR, waarvoor alleen HAP1 een indicatie geeft. Alle modellen laten in meer/mindere mate ook stratus vormen in de thermische vore boven land in de loop van de avond en nacht naar zaterdag, die zaterdagochtend geleidelijk weer zal oplossen, het laatst in HIR. HAP1 lijkt voorlopig het meest realistisch.

Aandachtspunten
Temperatuur:

Gisteren was waarschijnlijk de laatste tropische dag, vanmiddag wordt het vanwege de hoeveelheid bewolking en de buien minder warm, maar nog steeds een Tx van 25-29°C. Vannacht nog wel hoge minima met Tn rond 20°C. Het Hitteplan van het RIVM is vandaag nog actief. Zaterdag wordt het een fractie minder warm dan vandaag.

Wind:
Bij de buien ca. 25 kn uitschieters, zoals zichtbaar is in de Harmonies, voornamelijk veroorzaakt door vallend water (in de zeer vochtige lucht zal verdamping nauwelijks nog een rol spelen). In het verticale profiel is verder weinig wind aanwezig en zal dus aan de windstoten nauwelijks bijdragen.

Bewolking:
Progtemps laten tophoogten toe van FL400, in werkelijkheid met overshooting tops tot FL450. Vanochtend vooral in de noordelijke helft ook buienrestanten en velden middelbare onstabiliteit met embedded Cb's. In de loop van de dag vooral rondom de as van de vore opnieuw vorming van Cb's. In het noordwesten en zuidwesten van de FIR vanochtend binnenlopende stratus, die waarschijnlijk tot zaterdagmiddag in het westen van de FIR aanwezig zal blijven. Zaterdag zien we een zelfde beeld, dan in de nacht en ochtend bij de thermische vore ook met kans op stratus boven land.

Neerslag:
Vooral in de middag/avond maar deels ook in de nacht (vanaf hoogte) ontwikkeling van forse onweersbuien in een regime met hoge CAPE waarden van 1500-2500 J/kg. Gezien de geringe schering (10-15 kn) is er veelal sprake van puls type convectie. Plaatselijk kan er veel neerslag vallen in korte tijd, in de orde van 20-50 mm/uur. Hagel tot circa 2 cm is ook mogelijk met deze CAPE waarden, ondanks het hoge nulgradenniveau.

Zicht:
Tijdens zware buien matig tot slecht zicht. In de nachten kan er boven land makkelijk nevel of een mistbank ontstaan (vochtig, weinig wind), met name op plaatsen waar veel neerslag is gevallen. Verder ook nevel en mogelijk mist bij het stratusgebied boven zee in het noordwesten en zuidwesten van de FIR.

Paraaf meteoroloog: wijs
Uitgifte: 14/08/2020 05.07 uur LT.

Gedurende de hele verwachtingsperiode (de komende 48 uur) ligt er een convergentielijn over ons land waar langs buien (makkelijker) kunnen ontstaan. Te zien aan de rode lijnen in onderstaande kaartjes:
Vrijdag 00Z:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Vrijdag 12Z:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Zaterdag 00Z:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Zaterdag 12Z:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
bron: KNMI

Ook actueel zien we nog onweersbuien ontstaan, waarschijnlijk (deels) op outflow van andere buien.
Ik vraag mij wel af of deze buien de ochtenduren overleven en wat voor gevolgen ze hebben voor de rest van de dag (bewolking/opwarming)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

X-treme

Hier rond 06:30 eindelijk wat regen gehad.
Het duurde maar 10 minuten, maar het voelt gelijk al beter.
Ook een beetje gerommel gehoord.

Zo lang de zon er nog niet is, alles  nu open gezet.
Het was nog 28 graden binnen.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Mrkos

Hier ook 28 graden binnen, voelt echt drukkend en smerig. Even een vraagje en jullie mening over het volgende; Wat vinden jullie ervan dat Estofex soms wel en soms niet post? Ik snap het is vrijwiliig,  maar zouden er niet mensen zijn die specifiek naar dit soort kaartjes kijken en als er dan als er geen waarschuwing is gegeven zoiets hebben van '' Nou er komt vandaag gelukkig geen noodweer aan''. Wat ik nu begrijp is dat ze het doen wanneer ze er zin in hebben ofzo. Ik begrijp het niet helemaal en daarom zou ik ook nooit een donatie droppen. Je begint ergens aan en doet het dan ook elke keer wanneer er een dergelijke situatie zich voordoet of je doet het niet, maar niet steeds half gebakken... Ben benieuwd naar jullie mening.

Edit, Estofex komt uiteindelijk nog met een kaartje voor vandaag. Kan iemand hem posten?

benjamin112

Daar is de estofex al. Level 1 voor heel NL en het oosten een LVL 2

X-treme

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Storm Forecast
Valid: Fri 14 Aug 2020 06:00 to Sat 15 Aug 2020 06:00 UTC
Issued: Fri 14 Aug 2020 07:45
Forecaster: PISTOTNIK

A level 1 and level 2 are issued for SE England and the Netherlands for excessive convectived precipitation.

A level 1 and level 2 are issued for Germany, the Czech Republic, Slovakia, Hungary, Austria and E Switzerland mainly for excessive convective precipitation and to a lesser degree for large hail and severe convective wind gusts.

A level 1 and level 2 are issued for NE Spain, N Italy, Slovenia, Croatia, Bosnia-Herzegovina and N Serbia for large hail, severe convective wind gusts and excessive convective precipitation.

SYNOPSIS

Weak pressure gradients and warm air cover most of Europe. An axis of slightly higher 500 hPa geopotential stretches from the Balkans to the North Sea. A stationary cut-off low is placed west of the Bay of Biscay.
The main frontal zone runs far north across Iceland and N Scandinavia before it bends southward around a long-wave trough over Russia.

DISCUSSION

... belt from S England to Slovakia and Hungary ...

Very warm, moist and unstable air has settled at the forward flank of the Atlantic cut-off low. A history of widespread (and often severe) storms has "overworked" the airmass, hence lapse rates (and the overall CAPE magnitude) have weakenened, while particularly rich low-level moisture with 2m dewpoints often between 17 and 21C is present. Another day of widespread storms is in store, initiating from late morning onwards along numerous outflow boundaries, other convergence zones, insolation gradients and over orographic features. Very moist air, slow storm motion and weak vertical wind shear provide a prime environment for excessive rain with flash floods. The risk of (marginally) large hail and wet downbursts is reduced by the mentioned convective overturning, but a few events are still possible, especially near the main and leading convergence zone from NW Germany to Slovakia, where the air has not yet been touched by previous convection.
Storms will gradually weaken after sunset, but a few can continue to form throughout the night.

... NE Spain, N Italy, N Balkans ...

The hot airmass over the Mediterranean region is overspread by moderate westerly mid-level winds, which advects very steep lapse rates from NW Africa, the Spanish plateau and the Western Alps on top of abundant lowland and maritime moisture. Per latest soundings, CAPE often reaches 1500-3000 J/kg and is overspread by 10-15 m/s deep-layer shear.
Despite some travelling vorticity maxima, convective initiation may be difficult against a strong cap and entraining dry mid-level air. Current thinking is that only a few explosive storms will form over mountains in NE Spain, the N Appennines and the Dinaric Alps in the afternoon and evening. The most realistic scenario for a higher coverage are storms from the Southern Alps (where convective initiation should be unproblematic) propagating into the forelands in the evening and first half of the night. Some high-resolution models suggest that also the sea breeze front in NE Italy should be monitored for convective initiation.
Multi- and some supercells will be the dominant convective mode. Large to very large hail and severe downbursts are the main risks in early stages, before upscale growth into a few MCSs could result in a distinct flash flood risk later on. An isolated tornado cannot be ruled out in case storms indeed manage to tap into the Adriatic sea breezes, where cloud bases are low and 0-1 km shear is enhanced.
Convection will slowly weaken overnight. Decaying storms may also spread into Serbia and even Romania until Saturday morning, but the severe weather risk decreases.

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Extremissimorum

Vannacht een uur of 4 wakker geworden van een harde knal. Toen viel mij op hoeveel flitsen er te zien waren. Dat bleef maar doorgaan. Het waren de buien boven Enkhuizen.

Een mooi schouwspel, en het laat mooi zien hoe lokaal die buien zijn. In Hoorn zo goed als droog, een paar kilometer verderop tientallen mm neerslag. Uiteindelijk heb ik nog wel wat regen gehad, maar niet echt veel. Toch ben ik tevreden. 8)

Was dit nou Ostgewitter?

X-treme

Er ontstaan wat buitje in Noord Holland.
Het is hier vlakbij, maar het is te bewolkt om er iets van te zien.
Ik zie 1 grijze massa.

Edit: de lucht word hier boven mij ook ineens donkerder.

Edit 2: er zit nu ook onweer op.
Het is wel een kleine bui, dus het zal wel snel oplossen.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Joep

Boven amsterdam ontstaan nu paar buitjes
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Der RoX

Het is hier nu echt goor en klef. 27 graden. Leek dicht te trekken, maar zonnetje maakt er een sauna van. 🥵🥵🥵
WiNtEr!!11!1!@

flyineddy

Het is hier zojuist weer begonnen met onweren. :)
Net zo'n lekkere krakende donder gehad. ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

JerryL

Citaat van: Joep op vr 14 aug 2020 - 12:06Boven amsterdam ontstaan nu paar buitjes


In de Zaanstreek wat regen en gerommel. Maar niet zo spectaculair als het plaatje doet vermoeden. Nu alweer 26graden. Gelukkig wel wat wind.

4seasons

Kunnen we geen regendans uitvoeren?

Had van de week (woensdag- en donderdagavond) zo gehoopt op een paar stevige buien, echter een paar druppels gegund. :(


Nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar....
ik wil dolgraag regen!




Off topic
Citaat van: X-treme op vr 14 aug 2020 - 11:47Ik zie 1 grijze massa.
Ik zie ook wat grijze massa ;D  maar dat is op de cam van Etna, is weer uitgebroken
(kijk ook eens op de foto's en de nabijgelegen camera's)
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/sicilia/catania/vulcano-etna.html

https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/sicilia/catania/vulcano-etna-sud.html




Edit: Ik hoor de eerste regendruppels  :)

Powered by EzPortal