Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 132583 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

RicardoDimm

Kan het verkeerd hebben, maar GFS moeten we momenteel wat minder serieus nemen ivm verouderde computermodellen.

Correct me if im wrong.

jasper-k

Zojuist een goede onweersklap in Amstelveen.

Lucas

Citaat van: RicardoDimm op do 17 jan 2019 - 20:07
Kan het verkeerd hebben, maar GFS moeten we momenteel wat minder serieus nemen ivm verouderde computermodellen.

Correct me if im wrong.

Not wrong, maar er zit een fout in en omdat de overheid op slot zit wordt die niet gerepareerd. Momenteel rekent GFS met 15% verkeerde input. Mogelijk wordt/ is dat meer.

Zo, flink onweer tijdens een sneeuwbui hier!
Aanhoudende sneeuwval

Joep

Toch een vrij markante kou-inval vandaag. Door flink koude bovenluchten legio winterse buien, maxima 3-5 C, maar in buien maar net boven het vriespunt.

Komende nacht en morgenochtend op uitgebreide schaal lichte vorst met minima +2 (kust)/-3 C (binnenland).
Morgen zonnige perioden, wel toenemende hoge bewolking en droog met maxima 3-5 C, maar bij mist/lage bewolking enkele graden lager.

Dit weekend blijft ook droog en vrij koud. Met zwakke zuidoost/oosten aanvoer afwisseling van wolken (vooral op zaterdag) en zon, minima 0/-6 C, overdag 1-3 C.

Gisteren beschreef ik al dat deze koude periode eigenlijk uit het niet ontstaat. Het onderliggende patroon is verre van winters, 1e kaart van maandag laat dit ook zien. We zien een Azorenhoog, flinke lagedruk bij Ijsland, je zou bijna zeggen een ant-winter patroon.

Maar ook maandag zitten we nog in een zgn zadelgebied, een weerterm waarmee wordt aangegeven dat in een gebied geen druksystemen bepalend zijn.

Daarom ook deze dag een rustig en droog weerbeeld met zonnige perioden en geen verandering in temperatuur, in de nacht en ochtend dus lichte tot matige vorst, overdag enkele uren 1-3 C boven nul.

Daarna, dinsdag en woensdag, 2e kaart, neemt de activiteit van het Ijslandlaag sterk af, net zoals we dat deze dagen meemaken, en trekt al verder opvullend over de UK verder zuidoostwaarts het continent op. Hierdoor neemt de kans op sneeuw bij ons wat toe deze dagen bij onveranderd koude waarden, overdag waarschijnlijk ook niet meer boven het vriespunt.

Eind komende week, 3e kaart, drukstijgingen boven Scandinavie en met oost/noordoosten aanvoer enige verscherping van de kou.

En dan zien we in die 3e kaart tevens de gevaren en mogelijkheden nadien. De helft van de modellen laat de Atl lagedruk zegevieren met verzachting tot gevolg. De andere helft laat de noord/noordoostelijke hogedruk bepalen en dan zal de bittere kou (op het plaatje te zien als de donkerblauwe/paarse kleuren boven Rusland en oostelijk Scandinavie) over ons uit gaan stromen.

Mvg, Ronald de Wildt

TMCThomas

Ben niet zo te spreken over de ECMWF pluim zeker op de lange termijn flink minder geworden. Maar dan praten we natuurlijk ook over de lange termijn, korte termijn (overdag) echter ook warmer.


GeneralDuke

Hmm ja, dat is niet heel fijn van EC. LT kan gebeuren natuurlijk, maar inderdaad die ijsdagen op korte termijn zijn ook weg  :'(

Citaat van: Lucas op do 17 jan 2019 - 20:34
Not wrong, maar er zit een fout in en omdat de overheid op slot zit wordt die niet gerepareerd. Momenteel rekent GFS met 15% verkeerde input. Mogelijk wordt/ is dat meer.

Ik vraag me af wat belangrijker is, deze 15%, of überhaupt al de onzekerheid in de weersverwachtingen. We moeten de pluim waarschijnlijk een graadje breder maken.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

gilleeesss

Berekent EC de nachten niet te koud?... En redelijke pluim toch (overdag hopelijk iets minder warm nog..)

Armand

Ik vind de pluim best meevallen ja. Momenteel een leuk sneeuwbuitje hier, het wordt zelfs her en der wat wit :)

flyineddy

Even de nieuwe en de vorige EC pluim naast elkaar bekeken en de verschillen op korte en middellange termijn zijn minimaal. Pas vanaf 26 januari (dus LT), wanneer de spreiding flink toeneemt gaat de nieuwe pluim voor iets hogere temperaturen. Maar dat is pas over 10 dagen en zal dus hoogstwaarschijnlijk nog wel een aantal keren veranderen.

Hieronder de oude (00Z) en nieuwe (12Z) EC pluim.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Yes! sneeuw voor dinsdag is weer terug op de kaart :D aldus GFS





Prachtig!





Arpege gaat nog net niet ver genoeg maar lijkt het zelfde idee te hebben als gfs.



Huppake en icon doet ook weer mee:



wat een kleine verschil wel niet kan doen.  :)

winter67

Run van gfs oogt wel weer goed. Het laag ligt perfect voor een goede oost stroming Azoren blokkeert alles enigste wat nog ontbreekt is scandi hoog

TMCThomas

Citaat van: winter67 op do 17 jan 2019 - 23:21
Run van gfs oogt wel weer goed. Het laag ligt perfect voor een goede oost stroming Azoren blokkeert alles enigste wat nog ontbreekt is scandi hoog


daar isie, hopelijk zakt hij niet weg.

ijsdagen zijn ook weer teruggekeerd



Ik zou zeggen handtekening eronder en klaar ;)

winter67

Citaat van: TMCThomas op do 17 jan 2019 - 23:28

daar isie, hopelijk zakt hij niet weg.

ijsdagen zijn ook weer teruggekeerd


Ik zou zeggen handtekening eronder en klaar ;)
Is wel heel bizar de kou gaat zon beetje heel Europa veroveren, eerst lijkt dat hoog te gaan verpieteren vervolgens ontwikkeld het weer als een scandihoog

TMCThomas

Citaat van: winter67 op do 17 jan 2019 - 23:43
Is wel heel bizar de kou gaat zon beetje heel Europa veroveren, eerst lijkt dat hoog te gaan verpieteren vervolgens ontwikkeld het weer als een scandihoog
Inderdaad kan me niet herinneren dat ik dat eerder zo heb gezien.

En kijk die temperaturen op 1500 meter is.



Dat had ik niet verwacht er is hier zojuist toch even wat sneeuw gevallen, alles mooi wit! alvast een goede start  :D

Armand

Mooie run ja! Gezien de wisselvalligheid in GFS blijft het natuurlijk wel even opletten. Tevens zie ik vaker berichten terug komen dat GFS mogelijk niet helemaal betrouwbaar is door de shutdown. Dat zie je wel eens terug komen als "excuus" voor een warme run, maar ook deze winterkaarten kunnen afkomstig zijn door een imputfout van de shutdown. Dat zullen we echter nooit precies te weten gaan komen.

Prachtige kaarten dus weer, dat er potentie is op vrij fors winterweer mag inmiddels meer dan duidelijk zijn. Er zitten behoorlijk goede oplossingen tussen, echter de onzekerheid blijft toch aanwezig. Spannende tijden in elk geval ;)

TMCThomas

Geen tijd voor kaartjes maar elk model inclusief ecmwf, gfs, arpege, ukmo, icon, wrf, gem komt nu met sneeuw voor dinsdag!

zwoof

Citaat van: TMCThomas op vr 18 jan 2019 - 07:55
Geen tijd voor kaartjes maar elk model inclusief ecmwf, gfs, arpege, ukmo, icon, wrf, gem komt nu met sneeuw voor dinsdag!

Bij deze ICON, GFS en EC  ;)






Jenkie

Hier is de winter al begonnen. Een witte wereld, en als het niet te warm wordt, blijft dat mooie laagje poedersuiker liggen.

zwoof

Citaat van: Jenkie op vr 18 jan 2019 - 09:00
Hier is de winter al begonnen. Een witte wereld, en als het niet te warm wordt, blijft dat mooie laagje poedersuiker liggen.

Zal vandaag weer gaan verdwijnen, maar idd gelijk een winters sfeertje al zo. Heerlijk!  8)

(oper EC is overigens weer goed te noemen)

Edit: Hier de pluim EC 00Z


Der RoX



Hier geen sneeuw gevallen vannacht, maar een soort van smeltende hagel die vervolgens gelijk bevroren is ofzo ...
WiNtEr!!11!1!@

Powered by EzPortal