Herfst discussietopic 2018

Topic gezien door 43004 bezoekers
Gestart door Armand, do 20 sep 2018 - 12:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jelliiee

Citaat van: Arend op ma 22 okt 2018 - 19:17
Alleen oktober?  ;) Herfstdepressies zijn afhankelijk van een stevige WC. En die laatste is in het nieuwe klimaat blijkbaar afgeschaft. De neerslag-uitdraai van GFS12 is ook weer om te janken en tekenend voor het hele weerjaar. Voorlopig blijft het hier in het oosten kurkdroog.

De recordwarmte en droogte van het afgelopen jaar waren dus slechts een illusie? Haha, en dat midden in jouw zonneminimum.  :D En laten we inderdaad hopen dat het de komende jaren snel weer wat kouder wordt, deze gekkigheid heeft onderhand lang genoeg geduurd.

Nee, dat heb ik toch ook helemaal niet gezegd? Dat het een illusie is? Ik reageer alleen op het onderwerp "opwarming van de aarde", waar ik persoonlijk niet in geloof. En daarin mag ik mijn mening toch geven haha.

Dat het klimaat veranderd staat vast. Dat ontken ik zeker niet :)

Arend

Citaat van: jelliiee op ma 22 okt 2018 - 19:58
Nee, dat heb ik toch ook helemaal niet gezegd? Dat het een illusie is? Ik reageer alleen op het onderwerp "opwarming van de aarde", waar ik persoonlijk niet in geloof. En daarin mag ik mijn mening toch geven haha.

Dat het klimaat veranderd staat vast. Dat ontken ik zeker niet :)

Reinier van den Berg heeft daar een mooi filmpje over gemaakt (over dat zonneminimum). Overigens ben ik er momenteel nog niet van overtuigd dat de klimaatverandering puur toe te schrijven is aan broeikasgassen en sta dan ook open voor aanvullende/alternatieve theorieën. Het is overigens maar de vraag of we iets kunnen doen aan klimaatverandering, het weer/klimaat is geen computerprogramma waar je door een paar regels code te veranderen een andere uitkomst kunt afdwingen.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Alweer

Als ik zie wat we allemaal doen met de aarde mogen we blij zijn met enkele graden temperatuurstijging. Complete landen ontbost, eindeloos veel auto's, vliegtuigen en vaartuigen. Niet vreemd als dat gevolgen geeft.

Armand

Momenteel zitten we aan de noordoostflank van een krachtig hogedrukgebied op de oceaan. Dit vertaalt zich in een meer noordwestelijke stroming, waarbij er vochtige lucht aangevoerd wordt over de Noordzee. Het blijft dan ook komende dagen aardig grijs. Soms verschijnt er even een waterig zonnetje, of valt er juist even wat lichte regen. Voor het grootste gedeelte blijft het gewoon 'saai' grijs, waarbij de temperaturen in de loop van de week wat verder omlaag gaan naar een graad of 12 maximaal op vrijdag.

Rond donderdag/vrijdag wordt er gewerkt aan een behoorlijke blokkade boven Groenland, die vervolgens al vrij snel kantelt in oostelijke richting. Boven Scandinavië bevinden zich lagedrukgebieden die richting Rusland trekken en waarvan er een afsnoert richting de Alpen. Richting het einde van het weekend krijgen we dan deze situatie:


Je ziet duidelijk een kanteling van de eerder genoemde blokkade boven Groenland. Verder bouwt zich nabij Turkije ook een hogedrukgebied op. Daartussenin bevinden zich enkele lagedrukgebieden boven Rusland en nabij de Alpen. Bijbehorende randstoringen brengen in deze gebieden wat neerslag van betekenis, op grotere hoogte ook al in de vorm van sneeuw. Je ziet bij ons een noordoostelijke stroming ontstaan, in de winter een perfectie situatie voor een flink pak sneeuw; nu helaas nog veel te vroeg. Alleen in de Ardennen en de gebergtes van Duitsland is er wellicht wat winterse neerslag mogelijk.

Door de noordoostelijke aanvoer wordt het ook hier een flink stuk koeler, de maximumtemperatuur zal waarschijnlijk komende zondag, maandag en dinsdag niet meer boven de 10 graden uitkomen. Het lagedrukgebied nabij de Alpen trekt in de loop van zondag of maandag weer wat noordwaarts en randstoringen behorend bij dit lagedrukgebied kunnen dus in de periode van vrijdag tot en met dinsdag voor wat neerslag gaan zorgen in onze omgeving. Hoeveel dat precies gaat worden voor onze omgeving blijft afwachten, ik verwacht geen hele grote hoeveelheden, maar een millimeter of 10 zou best mogelijk kunnen zijn in deze periode. De luchtdruksituatie ziet er op dat moment zo uit:


Een lagedrukgebied nabij Groenland/IJsland snoert de eerder gevormde blokkade nu volledig af. Boven Scandinavië vormt zich tijdelijk een Scandi-Hoog, de lagedrukgebieden concentreren zich nu dus met name meer boven Centraal Europa. Dat Scandi-Hoog gaat in de loop van volgende week een verbinding aan met hoog boven Turkije en trekt zich vervolgens verder terug richting Oost-Europa/Rusland. Het lagedrukgebied nabij Groenland/IJsland snoert dan verder af in de richting van Iberisch Schiereiland.

Tot hier is het allemaal vrij zeker, maar wat erna gaat gebeuren verschilt nogal wat in de modellen. EC laat het hogedrukgebied gevormd boven Oost-Europa krachtig toenemen, waardoor we weer onder hogedrukinvloed komen. Er ontstaat dan een diepe zuidelijke stroming over een groot deel van Europa. In dat scenario wordt het weer vrij droog en warm, met temperaturen richting of zelfs iets boven de 15 graden begin november.


GFS berekent het hogedrukgebied met bijbehorende zuidelijke stroming iets meer oostwaarts, waardoor er boven onze omgeving wat meer invloed is vanuit de lagedrukgebieden. In dat scenario blijft het licht wisselvallig met temperaturen rond normaal. In dit scenario zou er al wat meer neerslag kunnen vallen, maar van een westcirculatie is zoals je kunt zien geen sprake. Grote hoeveelheden regen hoeven we dan ook in dit scenario niet te verwachten:


Kort samengevat blijft het komende dagen dus erg grijs, met soms wat kleine hoeveelheden aan regen. In de periode van vrijdag tot en met dinsdag wordt het gevoelig kouder en kan er wat neerslag van betekenis gaan vallen, ook elders in Europa. In de loop van volgende week wordt de verwachting wat onzeker. Richting Oost-Europa vormt zich weer een hogedrukgebied, terwijl het patroon op de oceaan nog enigszins geblokkeerd blijft. De temperatuur en neerslag worden daarbij afhankelijk van de precieze drukverdeling.

Dan nog even een kaartje met de verwachte neerslag tot 2 november volgens GFS, wat ook redelijk overeenkomt met EC:


We zien in onze omgeving wat neerslag, die dus voornamelijk zal vallen in de periode van vrijdag tot en met dinsdag waarbij de kust gevoelig is voor enkele buien en randstoringen elders ook voor wat neerslag kunnen zorgen. Grote hoeveelheden worden er dus niet verwacht. In Zuid-Duitsland en de Alpen zien we wel grote hoeveelheden neerslag in de verwachtingen staan. Dit gaat deels in de vorm van sneeuw vallen, maar door de zachtere lucht eind volgende week zal deze naar verwachting weer grotendeels smelten. In het stroomgebied van de Rijn zal er dus vanaf komend weekend weer wat neerslag van betekenis gaan vallen, alleen in onze directe omgeving lijkt het nog redelijk droog te blijven voorlopig.

AFTH14

Voor ieder wat wils zullen we maar zeggen, hoewel vele van het één wat meer willen dan van het andere.

TMCThomas

Ik weet dat het GFS Parallel is en dat daar nog op geëxperimenteerd word, het is sws onwaarschijnlijk, maar oh wat zou dit een mooi manier zijn om oktober af te sluiten  ::)


Bedankt Armand voor je update!  :D

Armand

Citaat van: TMCThomas op di 23 okt 2018 - 19:50
Ik weet dat het GFS Parallel is en dat daar nog op geëxperimenteerd word, het is sws onwaarschijnlijk, maar oh wat zou dit een mooi manier zijn om oktober af te sluiten  ::)

Bedankt Armand voor je update!  :D

Haha dat zou inderdaad heel mooi zijn! Het geeft wel nog eens extra aan dat GFS P nog lang niet klaar is voor gebruik. De temperatuur ligt in deze situatie nog (ruim) boven het vriespunt. Wil het hier in heel Nederland dan tot natte sneeuw komen (dat is met deze situatie in deze tijd het hoogst haalbare) dan moet de timing perfect zijn en de neerslagintensiteit hoog genoeg zijn voor voldoende afkoeling van de temperatuur. (Alle neerslag valt immers eerst als sneeuw, het smelten van sneeuw naar regen kost energie en die wordt ontrokken van de omgeving. Bij een hoge neerslagintensiteit wordt er dan veel energie ontrokken, waardoor de omgevingstemperatuur daalt en daarmee ook de grens waar sneeuw in regen veranderd. Korte theorie uitleg ;D )

In dat gunstigste geval kan de sneeuwvalgrens wel aardig zakken. In de Ardennen en op veel plekken in Duitsland is er dan sneeuw mogelijk, wij in Nederland komen daarvoor toch vaak gewoon honderden meters tekort. Misschien dat er dan hier op de hoogste plekken in Zuid-Limburg ook wat natte sneeuw mogelijk is, maar die details zullen nog op zich moeten laten wachten.

Ook met afkoeling als gevolg van hoge neerslagintensiteit daalt de omgevingstemperatuur vrijwel nooit onder het vriespunt. De bodem is daarbij nog veel te warm aangezien het nog niet veel gevroren heeft. Het zou in dit geval dan uren lang moeten gaan sneeuwen met hoge intensiteit om maar een klein laagje 'slush' te kunnen vormen. Een sneeuwdek zoals GFS P voorspelt is dus theoretisch gezien onmogelijk. We hebben hier in Nederland heel vaak te maken met dit soort net-niet situaties, vaak nog veel erger dat we net 1 graad tekort komen voor een droog sneeuwdek. Als het kon sneeuwen bij een graad of 3 en deze dan ook kon blijven liggen dan durf ik te wedden dat me misschien wel meer dan het dubbele aantal sneeuwdagen hadden gehad in een winter  8) Dat is echter natuurkundig niet aan de orde... ;) Een andere optie voor het verdubbelen van het aantal sneeuwdagen zou zijn om geheel Nederland zo'n 500 meter hoger te leggen, ook dat is niet echt aan de orde natuurlijk. Het geeft wel aan dat we vaak dichtbij zitten, maar dan steeds net niet.


Arend

Vandaag eigenlijk een prima herfstdag. Stevig windje, heerlijk grijs en hier ook nog een beetje gespetter. Prima. De laatste EC run geeft zelfs een beetje hoop op neerslag van betekenis de komende periode. Gaat het dan eindelijk gebeuren?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Citaat van: Armand op di 23 okt 2018 - 21:11
Mooi stuk tekst.
Wat ik nu overigens wel opvallend vindt -ondanks nog steeds onrealistische- is dat het ECMWF oper, control en enkele leden nu ook met kans op wat sneeuw komt. voor delen van Nederland. ECMWF is toch wel een aardig volwassen model.
Oper ECMWF:


Pluim:

Armand

Citaat van: TMCThomas op di 23 okt 2018 - 22:47
Wat ik nu overigens wel opvallend vindt -ondanks nog steeds onrealistische- is dat het ECMWF oper, control en enkele leden nu ook met kans op wat sneeuw komt. voor delen van Nederland. ECMWF is toch wel een aardig volwassen model.


Ik was daar ook toch wel verrast door. Nu is wat de Oper schetst meer dat ideale scenario; vroeg op de dag met een hoge neerslagintensiteit. Dan kan het net genoeg afkoelen voor (natte) sneeuw. EC is wel iets terughoudender dan GFS P, het berekent alleen sneeuw voor het gebied met de hoogste intensiteit en koudste temperaturen. Nu zal het vooral om natte sneeuw gaan en samen met een redelijk hoge bodemtemperatuur lijkt het me opnieuw niet waarschijnlijk dat er een sneeuwdek gevormd wordt.  :P  ;)

Ik ga er dus niet vanuit dat we echt een sneeuwdek krijgen, wat (natte) sneeuw lijkt me het hoogst haalbare. De termijn is nog lang, dus we zullen afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen. Al zou ik een verrassing dat het dinsdagmorgen opeens wit is buiten helemaal niet erg vinden overigens  ;D

TMCThomas

Citaat van: Armand op di 23 okt 2018 - 23:41
Ik was daar ook toch wel verrast door. Nu is wat de Oper schetst meer dat ideale scenario; vroeg op de dag met een hoge neerslagintensiteit. Dan kan het net genoeg afkoelen voor (natte) sneeuw. EC is wel iets terughoudender dan GFS P, het berekent alleen sneeuw voor het gebied met de hoogste intensiteit en koudste temperaturen. Nu zal het vooral om natte sneeuw gaan en samen met een redelijk hoge bodemtemperatuur lijkt het me opnieuw niet waarschijnlijk dat er een sneeuwdek gevormd wordt.  :P  ;)

Ik ga er dus niet vanuit dat we echt een sneeuwdek krijgen, wat (natte) sneeuw lijkt me het hoogst haalbare. De termijn is nog lang, dus we zullen afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen. Al zou ik een verrassing dat het dinsdagmorgen opeens wit is buiten helemaal niet erg vinden overigens  ;D
Nee sneeuwdek lijkt mij ook nog niet zo snel maar ik moet zeggen dat een paar al dan niet natte witte vlokjes me ook al aardig in de stemming zouden kunnen brengen  :D  ;D

ijzel

Goede avond
Denk dat ik dit jaar vroeg uit de winter slaap kom zie al weer sneeuw voor volgende week in de kaarten zitten mooi

winter

Hallo beste mensen,
Heb net als een paar vast al gezien dat het volgende week erg koud wordt voor de tijd van het jaar met zelfs kansen op sneeuw  ;D

Lothiriel

Niet te overhaast enthousiast zijn zou ik zeggen, het gaat over misschien sneeuw in de Ardennen, laat staan in de rest van België of überhaupt Nederland :P

Wat vlokjes zou ik wel leuk vinden natuurlijk. Maar het is nog erg vroeg dus een lekkere herfststorm zie ik ook wel zitten. Laat dat nu nergens in de kaarten staan...
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

TMCThomas

Het zat er aan te komen maar toch wel jammer, de sneeuw is bij de meeste operationale runs (GFS, ECMWF etc.) grotendeels uit te kaarten. Betekent niet dat dat er helemaal geen natte sneeuw kan vallen (Dat was het ook met de vorige verwachting waarschijnlijk ook geworden). Oper van ECMWF samen met zo'n 30% van de leden geven nog steeds kans op een beetje sneeuw, dit zal als we al sneeuw gaan zien door de temperatuur niet blijven liggen maar is voor mij in elk geval al weer leuk om te zien. Zou een leuke opening zijn van dit winter seizoen.



Armand

Citaat van: TMCThomas op do 25 okt 2018 - 15:46
Het zat er aan te komen maar toch wel jammer, de sneeuw is bij de meeste operationale runs (GFS, ECMWF etc.) grotendeels uit te kaarten. Betekent niet dat dat er helemaal geen natte sneeuw kan vallen (Dat was het ook met de vorige verwachting waarschijnlijk ook geworden). Oper van ECMWF samen met zo'n 30% van de leden geven nog steeds kans op een beetje sneeuw, dit zal als we al sneeuw gaan zien door de temperatuur niet blijven liggen maar is voor mij in elk geval al weer leuk om te zien. Zou een leuke opening zijn van dit winter seizoen.


De kans was zoals ik eerder al schreef inderdaad erg klein. Momenteel zijn de koudste opties verdwenen en ik verwacht dat er dinsdag dan ook gewoon regen gaat vallen, overal. Er zal niet genoeg aanvoer zijn van koude lucht en ik vermoed dan ook dat we nog geen sneeuwvlokken zullen gaan spotten. Voor de Ardennen lijkt het ook net iets te warm te gaan worden voor (natte) sneeuw komende dinsdag. Wel kan landelijk best een hoop neerslag gaan vallen dinsdag, mogelijk in de orde van 5-15 mm landelijk gezien. Dat blijft natuurlijk nog even afwachten.

Vrijdagmiddag passeert er een koufront van noordwest naar zuidoost met daarbij wat buiige regen. In het weekend kunnen er vervolgens met name aan de kust enkele stevige buien voorkomen (door het warme zeewater) met lokaal ook onweer en korrelhagel. Die korrelhagel kan dan misschien wel een wat meer winters beeld geven ;) In het weekend is er in de Ardennen wel wat winterse neerslag mogelijk op nadering van een front vanuit de Alpen. Dit front lijkt Nederland niet te gaan bereiken.

Na dinsdag lijkt het weer een stuk warmer en droger te gaan worden. Hoge druk spreidt namelijk haar vleugels opnieuw over een groot deel van Europa, waardoor de winter nog geen kans van slagen krijgt in Europa. De herfst blijft ook grotendeels afwezig. We kunnen beter een nieuwe term de wereld in brengen: 'Hogedrukweer'  :P

TMCThomas

Citaat van: Armand op do 25 okt 2018 - 16:06
De kans was zoals ik eerder al schreef inderdaad erg klein. Die korrelhagel kan dan misschien wel een wat meer winters beeld geven ;)
Achja beter dan niks ;D

Morgen inderdaad aardig wat buien, misschien gaat het dan eindelijk tenminste is een beetje als herfst aanvoelen.


EDIT: De grote zomer van 2018 gaat toch niet nog een poging doen??  :o


19 graden en zon, en dat in begin november. Het is voor alsnog alleen de oper maar dat zou wat zijn..

Global warming

Ja ja na dinsdag komt de warmte ( relatief natuurlijk) weer terug. 8)

Arend

Met het lichte gespetter van de afgelopen dagen is het toch gelukt om wat millimetertjes bij elkaar te sprokkelen. Nu maar hopen dat de buien van vanmiddag daar een flinke schep bovenop doen. Volgende week dinsdag wordt dan misschien wel het voorlopige hoogtepunt van deze herfst? In ieder geval ziet de luchtdrukpluim er veelbelovend uit.

Citaat van: Global warming op vr 26 okt 2018 - 00:26
Ja ja na dinsdag komt de warmte ( relatief natuurlijk) weer terug. 8)

En daarmee ook de droogte? We moeten maar flink genieten van vandaag en de komende dagen.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Citaat van: Arend op vr 26 okt 2018 - 10:48
Met het lichte gespetter van de afgelopen dagen is het toch gelukt om wat millimetertjes bij elkaar te sprokkelen. Nu maar hopen dat de buien van vanmiddag daar een flinke schep bovenop doen. Volgende week dinsdag wordt dan misschien wel het voorlopige hoogtepunt van deze herfst? In ieder geval ziet de luchtdrukpluim er veelbelovend uit.

En daarmee ook de droogte? We moeten maar flink genieten van vandaag en de komende dagen.  ;)

Je ziet het al goed aan het kaartje dat je bijgevoegd hebt, komende dinsdag trekt duidelijk zichtbaar het lagedrukgebied over. De kans lijkt momenteel vrij aannemelijk dat er dan landelijk weer eens een serieuze hoeveelheid regen kan vallen (lees meer dan 10 mm mogelijk op de meeste plekken binnen 24 uur). Momenteel begint ook het koufront aan de overtocht vanuit de noordwestkust richting het oosten. Daarachter ontstaan nog buien die vooral aan de kust vandaag en morgen voor wat neerslag kunnen zorgen. Een wat wisselvalligere periode dus tot en met dinsdag.

Daarna neemt de hogedrukinvloed weer toe en dalen de neerslagkansen. Enige onzekerheid over volgend weekend, depressies komen in de buurt dus mogelijk kan er dan ook wat regen gaan vallen. Eerdere ervaringen dit jaar leren ons dat hogedrukgebieden vaak sterker lijken dan de modellen eerder verwacht hadden.

Dan even wat anders; aan de zuidkant van de Alpen gaat er behoorlijk wat neerslag vallen:


In de periode van zaterdag tot en met donderdag kan er in het uiterste noorden van Italië mogelijk meer dan 500mm aan neerslag vallen zoals hier te zien is  :o

In de zuidelijke Alpen zal dit ook deels in de vorm van sneeuw zijn, waardoor er met name in de Italiaanse Alpen plaatselijk ruim 2 meter aan sneeuw kan vallen in deze periode, absurd! Deze enorme hoeveelheden regen en sneeuw (die later volgende week door de toenemende warmte ook weer gaat smelten) gaan gegarandeerd voor problemen zorgen. De mensen daar krijgen het zwaar te verduren..

Powered by EzPortal